Jump to content

Weleda scheercrème

Pillowlather

Recommended Posts

Weleda scheercrème (en aftershave)

Dit was mijn eerste scheercrème enkele jaren terug, om een wat natuurlijker product te proberen dan de spuitbussen. Ik vind zo meteen nogal 'mixed reviews' erover, maar mijn oordeel stond al lang vast en is onveranderd positief. Ik denk dat de crème vooral slaagt in zijn opzet:

Wat mij opvalt na even googelen, is dat het dikwijls op voorhand beslecht lijkt bij de reviewers: zij die uit waren op een gezonde natuurlijke sensatie, meestal op 'natuurwinkelwebsites' zeg maar, zijn dikwijls erg complimenteus, terwijl meer algemeen ingestelde scheerreviewers gemakkelijk afgestoten lijken door de aardsheid ervan of juist andere aspecten veel zwaarder laten doorwegen. Alla, dit is maar een eerste indruk die ik krijg.

Mijn ervaring:

Het was enkele scheerbeurten zoeken om een degelijk schuim te verkrijgen, daarna geen probleem meer. Soms was de schuim net iets dunner en minder beschermend dan ik zou wensen. Even dacht ik dat dat aan de datum lag die op de verpakking stond, iets van vijf jaar voor aankoop (was het een produktiedatum of vervaldatum? Ik heb de doos niet meer), maar de metalen tube lijkt een goede luchtdichte afsluiting en ik las dat wel meer mensen de lather zo ervaren. Ik heb er in elk geval nooit razor burn mee gehad.

Er is echter veel meer dat mij wel voor de crème wint: zero irritatie, de licht frisse postshave sensatie, de inderdaad heel aards aandoende geur. De hele doelstelling van deze crème is je precies dat gevoel te geven van gezonde verzorging door de natuur: die is voor mij geslaagd en levert telkens specifiek die tevredenheid op.

Mijn licht droge huid achteraf, vraagt dan om de melkachtige Weleda aftershave uit de blauwe glazen fles. Een ander merk aftershave zou dat specifieke 'Weleda-natuurlijke' van de crème ruw afbreken, terwijl dat nu juist verlengd en versterkt wordt.

Al bij al een scheercrème die mij nooit is gaan tegenstaan om helemaal op te gebruiken (er zit nog voor een viertal shaves in denk ik), en die een specifiek geslaagd aards gevoel oproept dat ik af en toe kan verlangen. Natuurlijk is niet iederen daaorp ingesteld. Dan hoop ik toch wel op de datum te letten die op de verpakking staat: ik zie er geen kwaad in, maar als je dan toch een nieuwe tube koopt van iets 'natuurlijks', wil je wel de onverminderde kwaliteit ervan kunnen opnemen, toch?

schuim, scheerbrand, scheerbeurt, geen irritatie, post-scheerbeurt.

Los daarvan: Dank voor de recensie.

Om te scheren vond ik de Weleda helemaal niet zo verkeerd. Klopt redelijk makkelijk op, beschermd zeker afdoende en glijdt ook goed. Mijn probleem was meer de geur, en dan niet het aardse maar er zit een substantie door die een wat chemische associatie bij me oproept die ik niet lekker vind ruiken.

De Weleda lijn heeft een tijdje een geurverandering ondergaan, die ik als eerste in Duitsland ontwaarde en toen nog niet in Nederland verkrijgbaar was) en heeft nu iets meer een citrus/citronella toon in zich gekregen.

De scheercreme kon mij zeker bekoren, niet top, maar zeker een een ruime voldoende en de aftershave en de bijbehorende balm zijn uitstekende producten.

@ Hanskoning: die geurverandering verandert mogelijk mijn centraal punt! Dank.

@ efsk: "schuim, scheerbrand, scheerbeurt, geen irritatie, post-scheerbeurt": okee. Ook mijn eerste forum ooit trouwens, ik sta open om bijgestuurd te worden. Ik heb wel eens gehoord dat er ook regels zijn om te quoten maar die ken ik dus ook niet. Een goeie verwijzing kan veel vermijden (eventueel privé om hier on-topic te blijven).