MartinHV Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Sinds 1,5 jaar scheer ik mij, geïnspireerd en geholpen door dit forum met een DE scheermes. De dagelijkse scheerset bestaat uit een Feather AS-D2 scheermes met afwisselend Feather of Astra mesjes, een 25 mm synthetische kwast van Mühle en dat aangevuld met een keuze uit mijn verzameling scheercremes die o.a 2 Proraso's, 2 Tcheon Fung Sing's, Maca root van de bodyshop en nog een paar andere tubes. In ieder geval allemaal CREMES en dus makkelijk schuimend. Daarmee heb ik kennelijk niet mijn schuimmaak-vaardigheden ontwikkeld want nu heb ik een 100 gram puck harde (Maximum Aquaplanning Shaving Soap) gekocht en ik kom niet verder dan, laat ik het aanduiden als, shampoo-schuim. Grove bellen en het verdwijnt in no time. 1 pass scheren zonder tussentijds bijzepen lukt in de verste verte niet. Schuim gemaakt in een kom, schuim maken direct op mijn gezicht, met (naar mijn mening) zowel weinig als veel water gebruikt, de zeep voorweken in warm water maakt niet uit, resultaat is Shampoo-schuim. Met een prijs van €18,50 voor 100 gram en het feit dat dit mijn eerste harde zeep is neig ik er vooralsnog naar om de twijfel bij mezelf te zoeken. Ik vertaal dat grove schuim vooral als te weinig zeep in de kwast eventueel gecombineerd met teveel water. Maar klopt dat wel? Ik heb de zeep ook al eens met warm water voorgeweekt (ik schat zo 5 minuten). Wellicht nog niet lang genoeg? In ieder geval was het nog niet de oplossing. Iemand een suggestie? En als het helemaal niet lukt, kan ik dan zelf uit die harde zeep een soort crème maken? Alvast bedankt, Martin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Welkom op het forum, ben niet bekend met die zeep dus kan geen advies geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Hoi! Op zich een goeie voorstelpost, maar plemp m ook effe in het welkom-onderwerp. Iedereen zegt hallo tegen je, net je verjaardag en men kent je dan Ik verwacht dat je teveel water gebruikt, wat je ook kunt compenseren met meer product laden. Iets natte kwast (dus niet druipend van water: kwast nat en een keer stevig schudden is vaak wel nodig met een syntheet) en dan lekker over de zeep draaien. Als je denkt dat je genoeg hebt zou ik in jouw geval nog effe doorgaan: er is een reden dat je (vermoedelijk) te weinig product laadt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Hoi, aan wat je had kon het niet liggen Martin, de maximum aquaplanning is niet bekend, maar het lijkt dus niet gemakkelijk om er goed schuim van te krijgen. Misschien goed om de tips hier tot je te nemen of andere zeep uit te proberen. Zo veel verschil zit er nu toch ook weer niet in creme uit een tube of zeep in aan bakje, dat je plotseling geen schuim meer krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Zeep is mij volledig onbekend en ook via Google krijg ik geen resultaat, maar dat zal meer aan mijn zoekkwaliteiten liggen. Maar is het mogelijk om de ingredienten van de zeep op te noemen of via een foto te laten zien, het kan zijn dat de zeep op olijfolie gebaseerd is en daar is het vaak moeilijk schuim mee te maken of dat het bijvoorbeeld een zeep is met de gelijke ingredienten van een Crabtree & Evelyn (Vegan) dan valt er ook geen schuim van te maken wat op het gezicht blijft staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinHV Posted August 27, 2016 Author Share Posted August 27, 2016 De zeep komt uit Spanje en de ingredienten zijn als volgt: Sodium, Palmate, Aqua, Sodium Cocoate, Sodium Olivate, Glycerin, Parfum, Rosa Canina Fruit Oil, Hexyl Cinnamaldehyde, Benzyl Salicylate, C.I. 77.891, Linalool, D-limonene, Maris Sal, Eugenol, Citral, Geraniol, EDTA, BHT. Bijbehorende website is: www.jordanshmulck.com Maar hier vind ik niets over de zeep. Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 site bestaat niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinHV Posted August 27, 2016 Author Share Posted August 27, 2016 Type foutje denk ik. Nog een keer:http://www.jordanshmulyck.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Sodium olivate is verzeepte olijfolie, waar Hans het al over had. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 En ik ben geen scheikundige dus misschien zit ik fout maar volgens mij ik mis ook de Potassium en/of Sodium stearate die voor een staand schuim zorgen. Dus het ligt waarschijnlijk niet aan je opschuimtechniek maar de zeep heeft het gewoon niet in zich. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 En ik ben geen scheikundige dus misschien zit ik fout maar volgens mij ik mis ook de Potassium en/of Sodium stearate die voor een staand schuim zorgen.Dus het ligt waarschijnlijk niet aan je opschuimtechniek maar de zeep heeft het gewoon niet in zich. Die onstaan bij verzeping van Potasium, of Sodium, of Cocos, of olijolie. Zal er dus wel er in zitten. Echter is het duidelijk een harde zeep en zal je wel even werk hebben hier een goede schuim van te maken. Potasium maakt zachtere zepen, terwijl Sodium hardere zepen geeft. Zal wel net als DVH en MWF geduld vergen om een goede schuim van te kloppen. Trouwens zie ik geen link naar een adres waar je het kan kopen, wat vaak wijst op een te groot of juist geen succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Mocht je je afvragen wat voor exotisch spul dat allemaal is: potassium heet hier gewoon kalium, en sodium heet hier gewoon natrium. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Als Martin gewend was aan o.a. de TFS tubes, waarvan de creme (als je die er uit had gekregen) nog makkelijker opschuimde dan de zeep in pot, dan kan ik me goed voorstellen dat deze dode zee-varianten en andere specialiteiten niet tot schuimen te krijgen zijn. Tenminste, niet zodanig dat het een schuim is, dat lekker de baard verzacht en een tijdje blijft "staan". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Trouwens zie ik geen link naar een adres waar je het kan kopen, wat vaak wijst op een te groot of juist geen succes. http://www.jordanshmulyck.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loei Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Probeer eens DVH en laat daar je technieken op los. Dan zou je uit kunnen sluiten of het aan je techniek of aan de zeep ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Trouwens zie ik geen link naar een adres waar je het kan kopen, wat vaak wijst op een te groot of juist geen succes. http://www.jordanshmulyck.com/ Die had althans gisteren deze zeep niet meer op de site staan. Kan duiden op tijdelijk uitverkocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinHV Posted August 28, 2016 Author Share Posted August 28, 2016 Okai, nou in ieder geval iets inzicht gekregen in waar op te letten als het gaat om de ingredienten. Daar had ik tot nu toe helemaal geen kaas van gegeten en ook nog nooit naar gekeken. Ook deze zeep puur gekocht op de heerlijke geur die er vanaf komt, want dat doet die wel goed. En verder in vertrouwen gehandeld dat je voor zo'n prijs wel een goed stukje zeep koopt. En ik zal nog wat door experimenteren. Misschien vindt ik toch nog een modus dat ik me er mee kan scheren. Zou het beter worden en zou het zo wie zo lukken om de zeep (au bain marie) te verzachten tot zachte boter-achtig en dan op te kloppen met een mixer en luchtiger te maken? Ik heb nog wel een mailtje gestuurd naar het contact adres op de website met mijn ervaringen tot nu toe. Niet dat ik er veel van verwacht maar goed. Nog een vraag over zeep versus creme. Als een creme gemiddeld genomen makkelijker schuimt, wat is dan een reden om toch voor de "moeilijker" harde zeep te kiezen? Geeft dat een voordeel in het schuim wat je ervan krijgt t.o.v creme-schuim? Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Gezien er na enige zoeken op de spaans sprekende forums meerdere mensen vinden dat het een k*tproduct is qua schuimvorming hoef je hoogstwaarschijnlijk niet de schuld bij jezelf te zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinHV Posted August 28, 2016 Author Share Posted August 28, 2016 Gezien er na enige zoeken op de spaans sprekende forums meerdere mensen vinden dat het een k*tproduct is qua schuimvorming hoef je hoogstwaarschijnlijk niet de schuld bij jezelf te zoeken. Nou de troost is net zo schraal als de zeep Heb je een link naar deze fora..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 oa http://www.afeitadoclasico.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 En ik zal nog wat door experimenteren. Misschien vindt ik toch nog een modus dat ik me er mee kan scheren. Zou het beter worden en zou het zo wie zo lukken om de zeep (au bain marie) te verzachten tot zachte boter-achtig en dan op te kloppen met een mixer en luchtiger te maken? Het gaat niet om de textuur van de zeep maar om de gebruikte ingrediënten en die laten helaas niet toe dat deze zeep op te schuimen is. Advies: hoe vervelend ook maar onder de douche als badzeep opmaken en een goede creme of zeep voor de scheerbeurt aanschaffen. Creme zeg ik TOBS of TFS en/of eigen merk van onze huisdealer. Harde zeep zeg ik DR Harris zit je altijd goed mee. Harde zepen zijn over het algemeen wat duurzamer in gebruik en vragen iets meer opschuimervaring en in cremes heb je wat meet geuren maar zijn zeker qua scheerkwaliteit gelijkwaardig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Trouwens zie ik geen link naar een adres waar je het kan kopen, wat vaak wijst op een te groot of juist geen succes. http://www.jordanshmulyck.com/ Daar heb ik gekeken, maar waar is die doos met zeep dan??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Trouwens zie ik geen link naar een adres waar je het kan kopen, wat vaak wijst op een te groot of juist geen succes. http://www.jordanshmulyck.com/ Daar heb ik gekeken, maar waar is die doos met zeep dan??? Sorry, niet ver genoeg terug gelezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinHV Posted August 28, 2016 Author Share Posted August 28, 2016 Harde zepen zijn over het algemeen wat duurzamer in gebruik en vragen iets meer opschuimervaring en in cremes heb je wat meet geuren maar zijn zeker qua scheerkwaliteit gelijkwaardig. Dus als je het duurzamere niet zo belangrijk vindt, dan is er voor wat betreft schuimkwaliteit en scheercomfort geen reden om voor harde zeep te kiezen tenzij je hiertoe gedwongen wordt omdat je nu eenmaal een bepaalde zeep/geur wilt hebben die alleen maar als harde zeep te krijgen zijn? Het duurzaamheids aspect is voor mij persoonlijk minder zwaarwegend. Ik bedoel ik kom vanaf de gilette contour spuitbussen scheergel. In vergelijk daarmee is zelfs een bovengemiddeld geprijsde scheercreme nog duurzaam. Ik wil het scheren zo comfortabel mogelijk krijgen. En als dat nog beter zou gaan met schuim van een harde zeep i.p.v. Schuim van een creme, dan zou ik dat zeker overwegen. Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Harde zepen zijn over het algemeen wat duurzamer in gebruik en vragen iets meer opschuimervaring en in cremes heb je wat meet geuren maar zijn zeker qua scheerkwaliteit gelijkwaardig. Dus als je het duurzamere niet zo belangrijk vindt, dan is er voor wat betreft schuimkwaliteit en scheercomfort geen reden om voor harde zeep te kiezen tenzij je hiertoe gedwongen wordt omdat je nu eenmaal een bepaalde zeep/geur wilt hebben die alleen maar als harde zeep te krijgen zijn? Het duurzaamheids aspect is voor mij persoonlijk minder zwaarwegend. Ik bedoel ik kom vanaf de gilette contour spuitbussen scheergel. In vergelijk daarmee is zelfs een bovengemiddeld geprijsde scheercreme nog duurzaam. Ik wil het scheren zo comfortabel mogelijk krijgen. En als dat nog beter zou gaan met schuim van een harde zeep i.p.v. Schuim van een creme, dan zou ik dat zeker overwegen. Martin Is ook een kwestie van voorkeur. Je hebt crème, zachte zeep en harde zeep. In principe ga ik graag uit van harde zeep of zachte zeep als het niet anders is. Crème uit een tubetje is ook prima, maar vind ik voor de beleving minder, maar wel makkelijk voor een korte reis. Tevens rekening houdend met ingrediënten, zal je voor iets natuurlijks, dus geen halve chemische fabriek, zonder te veel toevoegingen bij een min of meer harde zeep uitkomen. Uiteindelijk blijkt voor mij, dat de wat betere zepen ook de zepen zijn, die wat langer meegaan. Dan blijkt de zeep van €15 niet zoveel duurder te zijn als het tubetje Arko van de Turk. Is dus erg persoonlijk en inderdaad is niet alles altijd in diverse soorten verkrijgbaar. Neem je echter Tobs sandalwood, is die er in crème en harde zeep. Die heb ik het liefst als harde zeep en die schuimt net zo snel als de crème. Zo heeft ieder zijn eigen beleving, maar harde zeep is het wel voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts