Jump to content

SIR Irisch Moos / Irish Moss

efsk

Recommended Posts

Reeds een aantal jaar loop ik iedere dinsdag lunchtijd over de nabij mijn werk plaatsvindende markt, alwaar ik soms wat fruit en/of groente meeneem, vroeger een Surinaams broodje toen de vriendelijke juffrouw van de Surinaamse warenstand die nog had, en regelmatig een lekkerbekje snoep. De stand met drogisterijwaren negeer ik altijd straal: spuitbussen Gillettetroep, wat DVH en wat watertjes die ik toch niet gebruik. Om de een of andere reden besloot ik afgelopen dinsdag toch eens wel te kijken.

Temidden van flessen Brut zag ik een zwart-groene doos met een afbeelding van een klodder schuim op een scheerkom. Doos geopend, en er zat die scheerkom in, gevuld met een puck zeep. Wetende dat dit spul niet meer gemaakt wordt meegenomen, na kijken of er meer van was.

De doos is niet voorzien van streepjescode, ietwat gammel aan het worden, de zeep ruikt nog behoorlijk en is ruim vijf cm hoog en op zn breedst zesenhalve centimeter, en de kom ziet er geheel ongehavend uit.

DSC05479.JPG

DSC05483.JPG

DSC05484.JPG

DSC05480.JPG

DSC05481.JPG

DSC05485.JPG

DSC05478.JPG

DSC05477.JPG

DSC05474.JPG

DSC05475.JPG

DSC05473.JPG

DSC05472.JPG

DSC05476.JPG

Prachtige vondst Richard en mooi dat de zeep nog prettig geurt. De geur van deze zeep vind ik fantastisch en veel beschaafder als haar broertje Tabac. Eerlijk gezegd -qua geur- nooit begrepen waarom ze juist deze uit het assortiment hebben genomen.

Ook de aftershave, balm en eua de toilette van IM vind ik frisser ruiken als Tabac waarbij vermeld dat ze even zwaar zijn en echt de gehele dag en zelfs in het borsthaar nog de volgende dag ruikbaar is.

Zo onverstelbaar gaaf is hij wat mij betreft museum waardig.

Wat me wel verrast is dat op de verpakking de naam twee maal anders gespeld is. Ik dacht ooit begrepen te hebben dat met een overname de merknaam veranderd was naar Irisch MOOS i.p.v. MoSS en nu zie ik ze beiden op de omdoos staan, dus dat roept vragen op.

Nou, dat is vrij simpel Hans. Irisch Moos is de Duitse spelwijze voor Iers mos, hetgeen in het Engels juist weer als Irish Moss gespeld wordt. De zeep zal in Frankrijk wellicht Mousse d'Irlande heten.

Geestig genoeg heeft Iers mos niets met mos te maken: het is een soort zeewier.

Aha dan is dat vraagstuk behandeld dank je Richard talen en ik je weet het!! dat is dus ook zo mooi aan dit forum de aanwezige kennis die als je dit opzuigt ook bijdraagd aan je eigen kennisverbreding.

Ook ik sluit me bij Marcel aan als de marktkraamhouder er meerdere boven water weet te krijgen ben ik ook zeer aankoopbereid.

Nog meer info: op de verpakking is zichtbaar dat deze zeep gemaakt werd door Ferd Mühlens te Keulen, oa producent van 4711. Deze firma is in 1990 omgedoopt tot Mühlens GmbH en die is in 1994 overgenomen door Wella die in 2003 werden opgekocht door Proctor & Gamble. P&G wilde alleen nog "Global Brands" en stootten de "Local Brands" af, dus in 2006 gingen 4711, SIM en nog een merk, ik denk Tabac, over naar Mäurer & Wirtz.

Mijn verpakking is dus sowieso van vóór 1990.

Nog meer info: op de verpakking is zichtbaar dat deze zeep gemaakt werd door Ferd Mühlens te Keulen, oa producent van 4711. Deze firma is in 1990 omgedoopt tot Mühlens GmbH en die is in 1994 overgenomen door Wella die in 2003 werden opgekocht door Proctor & Gamble. P&G wilde alleen nog "Global Brands" en stootten de "Local Brands" af, dus in 2006 gingen 4711, SIM en nog een merk, ik denk Tabac, over naar Mäurer & Wirtz.

Mijn verpakking is dus sowieso van vóór 1990.

Grappig dat wat ze zelf als vooruitgang zullen zien, eigenlijk achteruitgang is. Groot, groter grootst en de keuze wordt meer en meer beperkt.

Ik denk als hij zijn vondst bijvoorbeeld op the shavenook zou plaatsen zonder gewag te maken van verkoop er best een aantal mailtjes met aanbiedingen zullen binnenrollen waarbij het bedrag de leuke prijs ver ontloopt marco.

Zo heb ik ooit heel oude scheersticks en cremes eens gepost op foto, aasgieren zeg ik je, aasgieren. Een bepaalde creme van meer als 40 jaar oud is weggegaan voor een ongelooflijke prijs. Niet dat dit natuurlijk garant staat dat de Moos eenzelfde lot is beschoren maar ik vermoed dat er best veel interesse zou kunnen zijn.