Jump to content

Recommended Posts

Posted

Als ik Harkos zijn tests lees, valt me op dat hij veel scheerbeurten uit zijn mesjes haalt. Veel meer dan ik. Hoe doet hij dat toch?

Er is een uitzending van de rekenkamer over scheermesjes. Daar kreeg ik antwoord. Het komt er op neer, dat je je mesje moet spoelen en droogmaken na een scheerbeurt. Vooral dat laatste verzuimde ik.

Er werden 2 methodes genoemd: föhnen en onderdompelen in de alcohol. Ik heb geen stopcontact in de badkamer, dus föhnen valt af, maar ik kan wel mijn houder plus mesje onderdompelen in de eau de Cologne.. zal ik hem laten drogen daarna, of in het alcohol laten staan? Of roest hij dan nog, omdat het 80% alcohol is?

ik lees jullie antwoorden graag.

Posted
Het komt er op neer, dat je je mesje moet spoelen en droogmaken na een scheerbeurt. Vooral dat laatste verzuimde ik.

Heb nog nooit een mesje drooggemaakt. Pak ze altijd uit de krabber, spoel ze schoon en plak ze zo nat aan mijn bewaar magneet. Dat heeft ook niets te maken en geen invloed op de scherpte, is alleen bedoeld voor het veilig bewaren. De truc zit in mij baard en techniek :lol: Niet al te zware baard en vlot scheren, zodat het mesje minder slijt.

Zelfs roestende carbonmesjes droog ik niet af.

Posted

Ik dacht een dat je eens keer schreef dat je zo droog föhnde in je caravan. Heb ik me vergist dan?

Blijft wel overeind dat dat echt geadviseerd werd in dat programma.

Posted

Heb niet eens een föhn in de caravan.

Waarom staat op de meeste mesjes, niet afdrogen???

Geen idee. Op Rapira staat "do not wipe" (niet (af)vegen)

Bovenaan de rekenkamer aflevering.

Posted

Ik strijk mijn DE mesjes wel altijd droog over mijn handdoek na de scheerbeurt.

Ik haal nog makkelijk 10 scheerbeurten uit een Polsilver SI mesje.

Posted

Ik ben er uit. In het Rapira Super Stainless topic schrijf jij dat je je mesjes droogblaast, ik maak daar in mijn fantasie van dat dat met een föhn gebeurt, maar dat blijk jij met je mond te doen. Toch kan dat best een goede invloed hebben kennelijk.

Posted

Ik scheer me eens in de twee, voorkomend drie dagen, en doe een keer of vier met een mesje. Niet omdat het daarna bot is trouwens, maar omdat ik geen zin heb door te scheren tot ik een bot mesje ervaar. Dit betekent dus dat ik een mesje 8 tot 12 dagen in een krabber (meerdere krabbers in mijn geval) heb zitten, en soms zelfs nog langer als ik tussendoor met open mes scheer. Ik spoel de krabber en het mesje schoon onder de kraan, en het mesje droog ik niet af. Ik heb nog nooit roest ervaren.

De föhn is denk ik Tony geweest, die zijn open mes droogföhnt. Niet om roest te voorkomen trouwens.

Posted

Op 6:50 - 7:00 komen ze tot de conclusie dat je je met een krabber met éen mesje vijf maal zo langzaam scheert als met een krabber met vijf mesjes. Dan zijn we al klaar natuurlijk.

Posted
Op 6:50 - 7:00 komen ze tot de conclusie dat je je met een krabber met éen mesje vijf maal zo langzaam scheert als met een krabber met vijf mesjes. Dan zijn we al klaar natuurlijk.

Mwah...vind ik ook een aparte aanname, maar dat ze nogal enthousiast zijn over klassiek scheren komt met die barbier wel naar voren.

Posted
Er is een uitzending van de rekenkamer over scheermesjes. Daar kreeg ik antwoord. Het komt er op neer, dat je je mesje moet spoelen en droogmaken na een scheerbeurt. Vooral dat laatste verzuimde ik..

Eens rustig nadenken: spoelen en droogmaken, wel ik spoel de krabber na het scheren af doek erover heen, niet specifiek het mesje, en bij de volgende scheerbeurt leg ik hem weer vooraf even in het water dus eventueel enig residu is bij de volgende scheerbeurt wel verdwenen.

Zal die daardoor langer meegaan en scherper blijven ?? En dan dat afdrogen zal het mesje daar dan van opkalefateren, wel zie de oude scharensliep deed die het met een theedoek je moeders messen slijpen??

Onze brood en vlees messen worden op den duur ook bot ondanks dat ze na elk gebruik een fikse reinigings en droogbeurt ondergaan.

Nu ben ik natuurlijk geen professor en de kennis van het het springen der schoongepoetste en natgemaakte moleculen is mij geheel vreemd maar iets in mij zegt dat na enige eenvoudige deductie en combinatie het te maken heeft met de hoeveelheid en hardheid van de stoppels die weggemaaid moeten worden, het aantal gangen en nabewerkingen per scheerbeurt, de gebruikte zeep en de scheertechniek die het aantal comfortabele scheerbeurten bepalen.

Posted
Ik ben er uit. In het Rapira Super Stainless topic schrijf jij dat je je mesjes droogblaast, ik maak daar in mijn fantasie van dat dat met een föhn gebeurt, maar dat blijk jij met je mond te doen. Toch kan dat best een goede invloed hebben kennelijk.

Dat klopt, blaas altijd de dikke druppels er even af.

Posted

Hans, dat een mesje slijt van haren scheren staat als een paal boven water, maar ik geef deze professor het voordeel van de twijfel, ik ga fijn mijn mesje voortaan afspoelen in de alcohol. Misschien geeft het resultaat. Iets zegt me dat een snede van een mes, zeker bij zulke scherpe zaken als een scheermes, gezien zijn dunne snede en het relatief grote oppervlakte van de rand, gevoelig is voor roest. Ik kan ook niet zeggen namelijk dat het er niet toe kan doen.

Posted
Nu ben ik natuurlijk geen professor en de kennis van het het springen der schoongepoetste en natgemaakte moleculen is mij geheel vreemd maar iets in mij zegt dat na enige eenvoudige deductie en combinatie het te maken heeft met de hoeveelheid en hardheid van de stoppels die weggemaaid moeten worden, het aantal gangen en nabewerkingen per scheerbeurt, de gebruikte zeep en de scheertechniek die het aantal comfortabele scheerbeurten bepalen.

Er is al aangetoond dat snedes van messen (open messen in dit geval maar geldt voor alle soorten) gaan oxideren zodra ze aan lucht worden blootgesteld, zelfs al zie je dat niet. Ook bekend is dat oxidatie ten koste gaat van de snede. Dus het scheren gaat ten koste van de snede, omdat je feitelijk koperdraad snijdt, en eventuele oxidatie maakt het nog erger. Beperk je de oxidatie dan houdt je het dus wel degelijk iets langer goed, en droog staal oxideert wat minder snel dan nat staal.

De vraag is: wat is de verhouding tussen veroorzaakte ellende door oxidatie en veroorzaakte ellende door scheren, en is het de moeite en de kosten dan waard om die oxidatie tegen te gaan? Kijkende naar de kosten van een DE-mesje wegen de stroomkosten en de afschrijving föhn misschien wel niet op tegen de kostenbesparing veroorzaakt door verlengde levensduur van je mesje.

Posted (edited)

Tja...Hoe verhouden zich de kosten van een rapira mesje zich tot mijn verdampte eau de cologne kosten, want het zit nu in een open bakje? De enige manier om ook maar tot het begin van een uitspraak te komen is het uit te proberen.

Uit ervaring weet ik dat föhns erg lang mee gaan.

Edited by Guest
Posted

Waar die jongedame met haar aantrekkelijke rode lipjes mee in haar hand staat is een systeemmesje, die zijn van waaiboom-ijzer en gecamoufleerd met een streepje glijmiddel. Het daarvoor gebruikte metaal is van een andere orde, wat ze ook vertellen in de uitzending meen ik, als de klassieke goed scherende DE. De combinatie glijmiddel metaal is al verwerpelijk.

De mesjes, zoals de Rapira stainless, roesten echt niet bot. Heb hier DE mesjes nog uit de oude DDR tijd, die scheren als een tierelier. Als het materiaal corrosief was, was de snede al lang aan gort, ook bij de ongebruikten. Zelfs carbon mesjes, die echt roestgevoelig zijn heb ik geen probleem mee. Ik kan met een goed mesje makkelijk 10x in een fatsoenlijke krabber en maakt de leeftijd van het mesje, mits niet uit de verpakking geweest, niets uit. Dan bewaar ik die handel ook nog eens in de badkamer, maar goed heb verder een droog huis, dus vocht is niet mijn probleem

Daarbij hoef ik dus niets bijzonders te doen, alleen wat Hans ook opnoemt de juiste techniek hanteren en dat hangt weer samen met de combi.

Volgens mij gaat het hier over een hypothetisch probleem, dat ontstaat als er slechte mesjes worden gekocht. Heb hier nog Chinese testmesjes liggen, die komen binnenkort aan de beurt. Vermoed, dat die snel in de spaarpot zitten, maar niet vanwege roest.

Posted

....ik ga het uitproberen. Baat het niet, dan strepen we deze conserverende maatregel af als zijnde niet ter zake doende.

Posted
....ik ga het uitproberen. Baat het niet, dan strepen we deze conserverende maatregel af als zijnde niet ter zake doende.

Koppel wel even terug hier, hoeveel langer je dan met dat mesje scheert. :mrgreen:

Posted
Heb niet eens een föhn in de caravan.

Waarom staat op de meeste mesjes, niet afdrogen???

Er staat do not wipe. Ik denk dat je ze wel mag droog deppen

Met het wipen kun je de teflon (of andere) laag er af vegen is mijn gedachte

Posted

rond 14.30 het advies je mes droog te maken. Expert is iemand die werkt op een Nijmeegs Nano - lab, wat ik niet ken. Je zou het mes trouwens even in de alcohol moeten houden.

Na beter kijken zie ik dat het om Alan Rowan gaat, een professor. Zijn c.v.: http://www.molchem.science.ru.nl/people/alanrowan.php

Is eigenlijk overkil.

Je kunt je mesje opzich wel droog maken (ik doe het zelf ook maar dan laat ik de krabber los liggen)

Echter denk ik dat je pas verschil gaat merken als je je eens in de 2 weken scheert en je mesje in je krabber laat zitten.

Ik zelf scheer me elke dag of om de dag (afhankelijk van wat mijn huid toe laat) maar ik gebruik een mesje 2 tot 3 keer en niet vaker dus ik merk het verschil zowiezo niet

Posted

Gewoon zoals grootvader de mesjes terug op scherp zetten door ze langs de binnenkant van een glas heen en weer te halen :ugeek: