Harkos Posted August 20, 2016 Posted August 20, 2016 Nog 2 scheerbeurten en dan moet ik afscheid nemen van dit super kwartet. Heb, zoals wel gelezen in de Sotd, de afgelopen 3 weken uitgebreid met deze krabbers mogen experimenteren. Van links naar rechts: Blackbird versie 1, Wolfman WR1 DC, Wolfman 0,74 TI en de Ikon 102 Slanthead. Alle vier doen deze krabbers, zoals je van deze instrumentjes mag verwachten, hun werk uitzonderlijk goed, als je ook maar een mesje gebruikt, dat daarmee overweg kan. Het scheren gaat zo dicht op de huid, terwijl het op geen moment agressief voelt, dat mijn baard in de middag korter voelde, dan met andere krabbers in mijn bezit, die ik normaal gebruik. De enigen, die hierbij in de buurt komen, zijn mijn ATT S1 en S2 en de Merkur 39c. Het is niet zo, dat de rest niet goed is, maar je hebt het hier gewoon over het verschil van scheren in de ere divisie met in de 1e divisie. Van alle koppen is duidelijk de geometrie absoluut in orde. Bijna onmogelijk om je te snijden, want dan kantelt het mesje van de huid, of is de hoek te klein. De Blackbird is eigenlijk mijn favoriet, omdat ik van stevig gereedschap houd. Deze heeft wel glad en nat schuim nodig om lekker over de huid te glijden. Echter als je die slag te pakken hebt en de juiste zeep gebruikt, die mooie Bulgaarse yoghurt levert, met een kwalitatief voor jou goed mesje, is dit echt een mannen ding. Robuust, effectief en zo te zien onverwoestbaar. Echt Amerikaans onbenullig stevig geproportioneerd. De twee Wolfmans ontlopen zich niet veel in resultaat. De 0,74 TI scheert nog iets dieper uit, dan de WR1 DC, maar dat is onderscheid superglad met de WR1 DC en hoog gepolitoerd met de 0,74 TI. Hier maakt het mesje ook nog wel uit. Des te beter het mesje, des te beter het resultaat. Deze krabbers zijn zo licht en zo goed geconstrueerd, dat ze inderdaad begerenswaardig zijn. De afvoer van het schuim is in de 0,74 TI nog iets beter, door een iets bredere sleuf, dat maakt echter ook, dat de huid sneller van het schuim is ontdaan, dan met de andere krabbers. Hierdoor moest ik nog wel eens even met een gladde vinger over een plekje, om deze weer goed te laten glijden. Echter is dit nu echt het einde? Nou nee. Als je van lichte super krabbers houd, moet je dit echt verwezenlijken, maar dan heb je ook nog weinig te verlangen in de toekomst. Denk dat menig dame met deze lichtgewichten haar bikinilijn wil aaien, zo intuïtief werken deze filigreine fijnmechaniekjes. Ze zijn mij echter even te licht, zeker de 0,74 TI met Titanium steel. Weegt echt minimaal. Zijn eigengewicht vind ik onvoldoende om voldoende evenwicht te hebben, tussen voldoende druk en scheerresultaat. De Ikon valt een beetje uit de rij als mooie stevige scheve krabber. Eigenlijk is het geen slant, maar een echte scheve, echter de fabrikant noemt het zo. Op de foto's is goed te zien hoeveel groffer deze is. Hij scheert prima, maar komt niet echt in de buurt van de 0,74 TI. Met veel aandacht kon ik wel het niveau van de WR1 DC halen, maar dat was dan wel na 3 rondes met extra bijwerken. Hiermee wil ik dus absoluut niet negatief oordelen, maar vergelijken met de andere 3 toppertjes. Het was gewoon leuk dit te kunnen afwisselen en vergelijken. Ter controle pakte ik zo nu en dan mijn ATT SE1 met een Feather Pro mesje, om te zien of er nog wat te scheren viel. Dat leverde verrassende resultaat op. Een aantal keer zag die ATT nog kans wat baard weg te halen, met name op de kaaklijn en rond het strottenhoofd. Zelfs na het scheren met de 0,74 TI. Dat is echter niet ter vergelijking, want deze SE krabber met de SE Feather mesjes is van een totaal andere orde. Tussendoor heb ik nog een paar keer mijn ATT S1 en S2 ter hand genomen, om het gevoel te kunnen vergelijken. Voor mij spelen die in dezelfde divisie. Ga ik me nu in alle bochten wringen voor een Wolfman, of zo'n Blackbird? Nee, maar blijf het wel begeerlijke apparaatjes vinden, die als het op mijn weg komt, misschien toch wel hier zullen landen.
efsk Posted August 20, 2016 Posted August 20, 2016 Dank je wel voor dit vergelijk Harrie. Leuk te lezen. Persoonlijk vond ik dat heel lichte van die Wolfmans wel plezierig, maar goed, ik scheer me ook heerlijk met al die lichtgewicht plastic dingen. Hoe vind jij de 102 in vergelijk met de Mulcuto?
Hanskoning Posted August 20, 2016 Posted August 20, 2016 (edited) Prachtig verslag Harrie, waarbij ik wel moet aangeven dat dit niet de standaard grepen zijn die bij de Wolfman horen maar willekeurig door mij er ondergeschroefd waren in het kader van het uittesten. In het begin van de DC uitvoering had ik er een Windrose greep onder die zeker gewichtiger is als het aluminum greepje welke er nu ondergeschroefd is en iets meer zelf zijn weg vond zonder de balans te verliezen. Wel mee eens dat de BB er een stuk groffer eruit ziet en aanvoelt en vooral de nieuwe versie scheert daarbij zeer comfortabel dus dat zou denk ik op zeker jouw nummer één krabber kunnen worden. Maar als ik mijn roedeltje zo netjes verzorgd zie liggen en in die droeve oogjes kijkt ben ik blij ze maandag weer bij je op te kunnen halen, we missen elkaar echt Edited August 20, 2016 by Guest
Snuff Posted August 20, 2016 Posted August 20, 2016 En toch twijfel ik nog tussen de eerste versie van de Blackbird en de nieuwe, ben nog niet overtuigd dat de nieuwe versie mij beter bevalt
Harkos Posted August 20, 2016 Author Posted August 20, 2016 Dank je wel voor dit vergelijk Harrie. Leuk te lezen. Persoonlijk vond ik dat heel lichte van die Wolfmans wel plezierig, maar goed, ik scheer me ook heerlijk met al die lichtgewicht plastic dingen.Hoe vind jij de 102 in vergelijk met de Mulcuto? De Mulcuto is een prima krabber. Door zijn lage gewicht moet ik altijd oppassen niet te veel druk te zetten. Bij de 102 heb ik dat niet, omdat ik vertrouw op het gewicht van de krabber. Het uiteindelijke resultaat verschilt nauwelijks. Dat zou ik nog eens moeten proberen. Voor morgen staat de 102 op het programma en zal ik tussendoor een ronde met de Mulcuto doen met hetzelfde mesje. Kom ik dan op terug.
Harkos Posted August 20, 2016 Author Posted August 20, 2016 Prachtig verslag Harrie, waarbij ik wel moet aangeven dat dit niet de standaard grepen zijn die bij de Wolfman horen maar willekeurig door mij er ondergeschroefd waren in het kader van het uittesten.In het begin van de DC uitvoering had ik er een Windrose greep onder die zeker gewichtiger is als het aluminum greepje welke er nu ondergeschroefd is en iets meer zelf zijn weg vond zonder de balans te verliezen. Wel mee eens dat de BB er een stuk groffer eruit ziet en aanvoelt en vooral de nieuwe versie scheert daarbij zeer comfortabel dus dat zou denk ik op zeker jouw nummer één krabber kunnen worden. Maar als ik mijn roedeltje zo netjes verzorgd zie liggen en in die droeve oogjes kijkt ben ik blij ze maandag weer bij je op te kunnen halen, we missen elkaar echt Heb de 0,78 TI ook op een custom greepje van Jan Zoethout gehad 100mm, zowel in aluminium als RVS. Vind voor het balans die titanium stengel er echter beter bij passen, hoewel het gewicht van de RVS stengel me wel natuurlijker liet scheren, meer de krabber zijn werk laten doen, zonder zelf enige druk te creëren. Denk, dat ik ze dinsdag al mis Hans Maar eh verzorgd? Ze moeten nog schoongemaakt, in de ultrasoon en ontsmet hoor
Hanskoning Posted August 20, 2016 Posted August 20, 2016 Wel dat kan je binnenkort zelf ontdekken Snuff maar voor mij is de keuze helder en zoals jullie geloof ik zeggen "vast" dat de nieuwe naast een gelijke effectiviteit veel comfortabeler scheert door de afgeronde kanten. Het effect dat je tijdens de scheerbeurt ondergaat met de eerste versie scheerhoofd waarbij je het gevoel heb dat het mesje constant de huid beroerd waardoor je verwacht dat de huid geiiriteerd zal zijn en dat vervolgens na de scheerbeurt absoluut niet blijkt te zijn, ja die sensatie biedt het nieuwe scheerhoofd niet. Je kan er wat zorgelozer mee omgaan en dat is een iets mindere scheerbeleving als je die gedachte hebt dan kan ik me daar wel in vinden, de scheerbeurt is zeker minder, ja hoe zal ik het noemen, wel spannend is misschien wel de juiste uitdrukking.
Kingjack Posted August 20, 2016 Posted August 20, 2016 Mooi verhaal om te lezen Harrie. Het is wel een prachtig stel krabbers zo naast elkaar
Harkos Posted August 21, 2016 Author Posted August 21, 2016 Dank je wel voor dit vergelijk Harrie. Leuk te lezen. Persoonlijk vond ik dat heel lichte van die Wolfmans wel plezierig, maar goed, ik scheer me ook heerlijk met al die lichtgewicht plastic dingen.Hoe vind jij de 102 in vergelijk met de Mulcuto? Vandaag in mijn Sotd een vergelijking geschoren. Zie Ikon 102 slanthead versus Mulcuto Schrägschnitt
Hanskoning Posted August 28, 2016 Posted August 28, 2016 Sinds ik het titanium Wolfje in mijn roedel heb mogen begroeten is hij eigenlijk bijna constant uitgeleend geweest zo bedacht ik me vanmorgen. Voor mijn vakantie in Duitsland heb ik me geschoren met mijn Blackbird, in de vakantie met een iKon shavecraft 103 OC met OSS greepje, na de vakantie met de iKon B1 en de afgelopen week met de Blackbird oude versie van DannyVG. Waarom deze opsomming? wel om even aan te geven dat dit vrij gewichtige krabbers zijn waarbij mijn eigen Blackbird met 88 gram slechts 15 gram zwaarder is als het titanium Wolfje welk 73 gram weegt. De BB van Danny met zijn lange steel weegt 108 gram dus hier zit wel een groot verschil tussen. Waar leidt dit alles nu toe zo zullen de ongedurige lezertjes zich afvragen?? Wel gisteren me voor het eerst sinds langere tijd weer het titanium Wolfje met het grote mondje geschoren en dan sta je opeens weer versteld hoe gemakkelijk, mooi en zacht dit Wolfje scheert. En dan wordt je tijdens de scheerbeurt (werkelijk waar) bevangen door de metaforen om het verschil tussen de Blackbird en het Wolfje te duiden. Wel zo ik zie de Blackbird bijvoorbeeld in de groffe en potige handen van een landarbeider zijn werk doen terwijl het Wolfje in de gevoelige, ranke gemanicuurde vingers van de aristrocaat zijn werk doet. Op het omringend land zien we twee paarden lopen, het ene is het Belgisch werkpaard genaamd Black Beauty welke de ploeg door het land trekt terwijl op de achtergrond de volbloed merrie genaamd Wolfsschicht gracieus in al haar bewegingen de dame van het landhuis door de lommerrijke lanen vervoerd. Maar het uiteindelijke scheerresultaat ontloopt elkaar niets, beide krabbers laten je meer dan spekglad achter en wat belangrijk is zonder enige vorm van irritatie en waar met andere krabbers ik de stoppels al weer duidelijk bemerk zo rond de klok van 4 a 5 uur is dit met deze krabbers pas in de avond tegen 7 a 8 uur. Leidt dit nu tot de conclusie dat de één beter is als de ander? Voor mij absoluut niet en ik kan me zelfs heel goed indenken dat je met de Blackbird, omdat het allemaal wat groffer aanvoelt, zelfs meer scheerplezier ondervind als bij het Wolfje doordat hij meer aandacht vraagt en in de handen meer "aanwezig" is waardoor je het gevoel heb meer bij te kunnen dragen aan een fantastische scheerbeurt. Het Wolfje geeft door haar meer verfijnde scheerhoofd de indruk dat ze het wel helemaal alleen afkan zonder hulp van buiten af, ze glijdt zachtjes en soepeltjes over de huid en daardoor heb je wat minder respons dus is het allemaal wat minder, ja hoe zal ik het noemen, wel spannend en /speels is misschien wel hiervoor de beste verwoording. Jullie zullen het denkelijk wel begrijpen voor mij is de vraag om te beantwoorden welke krabber thans bij mij op de eerste plaats staat een schier onmogelijke. Allebei de krabbers geven een gelijk resultaat, hebben hun unieke scheercharme en juist door hun diversiteit zeer fijn om naast elkaar te gebruiken en gelukkig hoef ik geen keuze te maken. Wel denk ik dat het Wolfje voor scheerders die een mindere techniek hebben de beste optie is omdat hij in mijn optiek wel vergevensgezinder is als de Blackbird waarvan ik blijf zeggen dat je daar van weg moet blijven als je de scheertechniek nog niet onder de knie hebt of niet van agressieve krabbers houdt. Dat is trouwens ook ook reden dat ik mijn Blackbird, met nieuw scheerhoofd zelfs, van een Engelsman kon overnemen omdat na twee weken gebruik zijn gezicht het uiterlijk en de kleur van een gravelveld had aangenomen. En belangrijk zo als Snuff al vermelde de Blackbird gaat over op een nieuwe hendel met een steel van 8,5 cm en dat maakt hem voor mij helemaal af doordat ik de 10 cm hendel te lang vind en de 7 cm welke ik thans bezit weer iets tekort vind.
Snuff Posted August 28, 2016 Posted August 28, 2016 Mooie beschrijving en vergelijk. Wellicht heb je gelijk over de BB qua beginners, ik dacht in eerste instantie van helemaal niet maar tja als je scheren als hobby hebt en dit al heel lang doet krijg je een vertekende beeld en ben je in feite niet echt meer in staat om beginners de beste raad te geven qua krabbers. Deze morgen was hier ook de wolf OC aan de beurt maar en let wel dit is een momentopname als ik nu moet beslissen welke krabber ik als enige aanhoud dan zou het de Blackbird zijn.
efsk Posted August 28, 2016 Posted August 28, 2016 Als ik je hele verhaal zo lees begin je met vier krabbers te vergelijken, en eindig je met twee krabbers waar je niet uit kunt kiezen. Ben je toch al de helft opgeschoten Wat mooi is om te zien: scheren is emotie. Dat springt naar voren uit je verhaal, en het is fijn dat het eens zo mooi verwoord wordt.
Snuff Posted August 28, 2016 Posted August 28, 2016 Hans zijn schrijfsels zijn inderdaad altijd heel mooi verwoord, scheer poëzie als het ware Hoewel ik absoluut geen fanaat van open kam krabbers ben ga ik toch de Blackbird versie nemen, zijn allereerste krabber ooit was een voltreffer van je welste dus je weet maar nooit.
Hanskoning Posted August 28, 2016 Posted August 28, 2016 Als ik je hele verhaal zo lees begin je met vier krabbers te vergelijken, en eindig je met twee krabbers waar je niet uit kunt kiezen. Ben je toch al de helft opgeschoten Wat mooi is om te zien: scheren is emotie. Dat springt naar voren uit je verhaal, en het is fijn dat het eens zo mooi verwoord wordt. Dit is mijn -waarschijnlijk dus niet zo geslaagde, poging om de verfijndheid van het Wolfje te duiden tegenover de groffere genoemde krabbers welke ik de laatste tijd in gebruik had.
Harkos Posted August 28, 2016 Author Posted August 28, 2016 Als ik je hele verhaal zo lees begin je met vier krabbers te vergelijken, en eindig je met twee krabbers waar je niet uit kunt kiezen. Ben je toch al de helft opgeschoten Wat mooi is om te zien: scheren is emotie. Dat springt naar voren uit je verhaal, en het is fijn dat het eens zo mooi verwoord wordt. Dit is mijn -waarschijnlijk dus niet zo geslaagde, poging om de verfijndheid van het Wolfje te duiden tegenover de groffere genoemde krabbers welke ik de laatste tijd in gebruik had. Lijkt bijna plagiaat, of lijkt het dat onze ervaringen in elkaars verlengde liggen Het gevoel dat je beschrijft, is exact wat ik ook dacht te verwoorden. Hiervoor worden professoren hun titel ontnomen Als je zo doorgaat koop ik nog een blackbird
Hanskoning Posted August 28, 2016 Posted August 28, 2016 Is die Diederik Stapel onder mijn alias nu hier ook al artikelen aan het schrijven
Recommended Posts