Jump to content

Tape , stroppen en pasta's

HiFuMi

Recommended Posts

Al experimenterende met de CrOx op een paddle , vraag ik me wat dingen af.

[dropshadow=blue]1.[/dropshadow] Van de 5 messen die ik heb zijn er 4 geslepen met tape op de rug

dat betekent dat de hoek iets groter wordt. Dan moet je feitelijk dus ook met tape op de CrOx plank gaan werken. Althans , dat heb ik gedaan.

[dropshadow=blue]2.[/dropshadow] bij het stroppen zit je dan in principe net naast de snede te stroppen . Of pak je mogelijk de snede toch mee doordat een riem iets doorbuigt ?

[dropshadow=blue]3.[/dropshadow] Waarom moet je op een gegeven moment stoppen met de CrOx en toch op de stenen gaan ? Is dat omdat je een braampje krijgt of zo ?

[dropshadow=blue]4.[/dropshadow]Het is toch makkelijker om zonder tape te slijpen en te stroppen ? Zit je altijd goed lijkt me , of krijg je dan te veel schade aan de rug ?

vragen , vragen , vragen ................ :oops:

Slijpen doe je met tape om de rug goed te houden, of om de geometrie goed te krijgen. Dat is het enige moment dat je tape gebruikt.

Stroppen doe je zonder tape. Het leder/balsa geeft wat mee en is flexibel genog om je toch de hele snede te laten raken.

crox is een hulpmiddel wat je een stukje extra scherpte geeft, zoals leder dat ook doet. Na verloop van tijd echter heeft je baard de snede toch wat aangetast. Dan hoef je niet terug naar de stenen, je hoeft terug naar de steen: alleen de finisher, de laatste steen die in het scherpproces gebruikt is.

@HiFuMi

Ik zit met exact hetzelfde.

Al mijn messen door Tony geslepen. Met goed stroppen is mijn plan om 40 scheerbeurten per mes te halen.

Dan met spanriem en rode pasta wat bijwerken.

En dan nog eens met plankje en CrOx. (Nog niet gedaan trouwens, ik heb nog niet eens een plankje).

Zo moet je toch 100 scheerbeurten kunnen halen.

Ik heb messen die al 30x gebruikt zijn.

We houden contact.

Ik heb een rotatie van 7 messen en kan het aantal scheerbeurten per mes dus uitrekenen.

Ik blijf juist roteren om het verschil per mes te kunnen zien/voelen.

Daarbij heb ik 1x reserve mes achter de hand, ook door Tony geslepen. Dat is mijn referentiemes. Zodra ik ga twijfelen aan de scherpte van een van de messen, dan kan ik dat vergelijken met een van de 6 anderen of met dat referentie mes.

ok

ik heb een Coticule , die zou dan met een paar streken het werk moeten kunnen klaren , toch ?

Mocht het zover zijn dan zou met tape, alleen water enkele slagen voldoende moeten zijn.