Frank Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Wat is de beste manier om een krabber schoon te maken ? Helemaal uit elkaar halen alles afspoelen en drogen ( ook het mesje) en weer in elkaar zetten ? Of gewoon zo goed mogelijk schoon spoelen onder de stromende kraan en dan laten drogen tot de volgende scheerbeurt ? Ik merk als ik dat doe dat er toch altijd zeepresten blijven zitten, vandaar dat ik nu steeds alles uit elkaar haal en schoonmaak.
Lampuhkap Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 simpel, oude tandenborstel en wat afwasmiddel en warm water. Meer heb je niet nodig. Na het schoonmaken even afdrogen en dan is t goed Niet te ruig doen, maar gewoon beschaafd. Dan komt alles goed
Marcel Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Na het scheren? Afspoelen met warm water, en de kop even droogdeppen. Uiteraard oppassen voor de snede van het mesje. Het handvat maak ik ook altijd even droog. Het mesje laat ik zitten, de dag erna wordt deze toch weer gebruikt. Ik neem aan dat Lampuhkap het schoonmaken van een krabber in het algemeen beschrijft. Dat is ook hetgeen ik doe als een krabber weer helemaal schoon moet.
Noxa Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Ik maak mijn krabbers zo nu en dan even goed schoon met een oude tandenborstel. Verder alleen afdrogen na een scheerbeurt.
Lampuhkap Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Dat doe ik iedere week. Als ik een krabber een week gebruikt heb, maak ik m daarna schoon met de tandenborstel.
talibeard Posted August 25, 2013 Posted August 25, 2013 Ik gebruik ook een tandenborstel en maak hem schoon als ik het mesje weggooi. Normaal na het scheren spoel ik hem alleen af, als het mesje nog blijft zitten.
marzman Posted August 25, 2013 Posted August 25, 2013 Ik doe het ook bij het verwisselen van het mesje. Na het scheren spoel ik hem gewoon af onder de kraan, sla hem een keer droog en blaas over het mesje. Meestal is dat wel genoeg, met Proraso krijg je wel heel snel een flinke aanslag op je krabber maar dat is dan maar zo. Ik vind het echt te veel werk om hem na elke scheerbeurt uit elkaar te halen, en ergens heb ik ook de gedachte dat de krabber slijt van al dat extra in en uit elkaar draaien al is dat misschien onzin.
Harkos Posted August 25, 2013 Posted August 25, 2013 Maak dagelijks de krabber schoon met een microvezel doekje. Als er veel aanslag op zit even wat Dasty van de Wibra op spuiten en even in laten weken . Is alleen daar te koop. Ook goed voor de wasbak en je motorfiets Tandenborstel voor de hoekjes en daarna afspoelen. Droog maken en vervolgens insmeren met Ballistol. http://www.ballistol.de/90-0-BALLISTOL-Universal-Oel-.html ook voor wapens gebruikt en is huidvriendelijk en zelfs antiseptisch. Mijn Merkurs kunnen dan weer zo in de etalage.
Puerco Posted August 25, 2013 Posted August 25, 2013 Na het scheren draai ik het mesje een klein beetje los en spoel ik met heet water de boel af, dan blaas ik het water eruit en dan neem ik een sproeiflesje dat ik speciaal voor dit doel heb met 80% alcohol en een klein scheutje ballistol, dat schudt ik even zodat de alcohol en olie door elkaar mengen en sproei aan elke kant een beetje van het mengsel op het mesje. De alcohol verdampt snel, doodt bacteriën en de olie laat een hele dunne film achter die oxidatie tegengaat en de boel smeert. Bij het vervangen van het mesje even de boel met een oude tandenborstel afborstelen eventueel met wat afwasmiddel en op het schroefdraad een heel klein tipje vaseline, tegen oxidatie en slijtage. Voor ieder gebruik even de olie eraf spoelen met heet water en niet vergeten om de boel weer vast te draaien. Overdreven? Het kost een paar tellen maar en soms gebruik ik mijn DE een week lang niet, zo ben ik verzekerd dat mijn mesjes niet vastroesten en zo mijn scheermes beschadigen.
Nix13 Posted August 26, 2013 Posted August 26, 2013 Ik denk in schietsport zaken of schietverenigingen.
bassochist Posted August 26, 2013 Posted August 26, 2013 vertel m er ook even bij dat het ontzettende stinkrommel is, of je moet van de geur van zweetvoeten houden. maar idd te koop, bij schietsport winkels, en imho kun je beter wd40 of brunox nemen, ruikt een stuk prettiger en doet hetzelfe.
Puerco Posted August 26, 2013 Posted August 26, 2013 Ballistol is oorspronkelijk ontwikkeld zowel voor het onderhoud van wapens als de behandeling van wonden op het slagveld (voor het Duitse leger) en als zodanig dan ook huidvriendelijk en vrij van gifstoffen. Het heeft een apart luchtje maar dat went snel. Ballistol is ook toegestaan in de voedselindustrie, eigenlijk gewoon de meest veelzijdige olie die er is, het hoofdbestanddeel is minerale olie (parafine) met wat toevoegingen, een alcohol waardoor het ontsmet en met water mengt, dit laatste is handig als je een carbonstalen open mes in de olie wilt zetten maar het is niet zo droog als je gedacht had, die olie mengt met het water, het water verdampt en de olie blijft achter, zou het niet mengen dan zou je het water met olie afdekken... WD40 en andere soorten smeer, kruip, motor, fietskettingen olie enzovoort daarentegen bevatten stofjes die je liever niet op je huid wilt hebben en zeker niet in je gezicht. De 80% alcohol die ik gebruik in m'n spuitflesje is Turkse au de cologne met citroengeur, daardoor ruik ik de olie niet eens. Als je een prettig ruikende olie wilt gebruiken neem dan gewoon baby olie, daarvoor worden geen baby's uitgeperst maar dit is ook gewoon op basis van minerale olie (parafine olie) met een geurtje, bedoelt voor baby billetjes maar uitstekend geschikt om (open) scheermessen mee te oliën voor bescherming en/of smering. Ballistol is verkrijgbaar bij diverse webwinkels, echt niet alleen in wapenwinkels maar ook bv waar ze messen verkopen. Overigens gebruikt Thiers Isard ook gewoon ballistol op hun open messen voor ze de deur uit gaan, dat zijn toch niet de minste.
gyedema Posted August 27, 2013 Posted August 27, 2013 Na iedere scheerbeurt haal ik het mesje eruit (tenminste, bij mijn Fatboy en Black Beauty, de andere krabbers iets minder regelmatig), spoel de hele boel af onder flink warm tot heet water, en droog dan alles voorzichtig gewoon met de handdoek. Even een paar keer rustig "slaan" om de druppels uit de schacht te kloppen, mesje er weer in en klaar voor de volgende beurt. Echt aanslag zie ik te vermijden, tenminste op deze twee messen. Dan komt de tandenborstel en de Dasty (dat Wibra spul).
Skoebidoe Posted September 28, 2016 Posted September 28, 2016 Ik heb ook de ervaring dat de Proraso een witte aanslag achterlaat op de kop en de steel van de krabber. Gelukkig lees ik hier dat het met Dasty te verwijderen is. Je vindt werkelijk overal Dasty. Is super goed spul en bovendien goedkoop. Ik heb het geluk dicht bij een wapenhandel te wonen en ga me daar even informeren omtrent die Ballistol.
Skoebidoe Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 Mijn Merkur 37C heeft een witte waas gekregen. De oorzaak ligt bij de Proraso preshave en de Proraso scheerzeep. Zojuist even geprobeerd om de krabber te reinigen met 'Dasty' uit de Wibra (ik las deze tip in een eerdere post). Ik kan alleen maar beamen dat dit perfect werkt. Mijn krabbertje ziet er weer nagelnieuw uit!
hanwer Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 Ik gebruik Natusan baby olie, die is geurloos. Te verkrijgen bij het Kruidvat.
Hanskoning Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 Ik gebruik Natusan baby olie, die is geurloos. Te verkrijgen bij het Kruidvat. Deze begrijp ik niet, hoe bedoel je dit?
hanwer Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 Ballistol is oorspronkelijk ontwikkeld zowel voor het onderhoud van wapens als de behandeling van wonden op het slagveld (voor het Duitse leger) en als zodanig dan ook huidvriendelijk en vrij van gifstoffen. Het heeft een apart luchtje maar dat went snel. Ballistol is ook toegestaan in de voedselindustrie, eigenlijk gewoon de meest veelzijdige olie die er is, het hoofdbestanddeel is minerale olie (parafine) met wat toevoegingen, een alcohol waardoor het ontsmet en met water mengt, dit laatste is handig als je een carbonstalen open mes in de olie wilt zetten maar het is niet zo droog als je gedacht had, die olie mengt met het water, het water verdampt en de olie blijft achter, zou het niet mengen dan zou je het water met olie afdekken...WD40 en andere soorten smeer, kruip, motor, fietskettingen olie enzovoort daarentegen bevatten stofjes die je liever niet op je huid wilt hebben en zeker niet in je gezicht. De 80% alcohol die ik gebruik in m'n spuitflesje is Turkse au de cologne met citroengeur, daardoor ruik ik de olie niet eens. Als je een prettig ruikende olie wilt gebruiken neem dan gewoon baby olie, daarvoor worden geen baby's uitgeperst maar dit is ook gewoon op basis van minerale olie (parafine olie) met een geurtje, bedoelt voor baby billetjes maar uitstekend geschikt om (open) scheermessen mee te oliën voor bescherming en/of smering. Ballistol is verkrijgbaar bij diverse webwinkels, echt niet alleen in wapenwinkels maar ook bv waar ze messen verkopen. Overigens gebruikt Thiers Isard ook gewoon ballistol op hun open messen voor ze de deur uit gaan, dat zijn toch niet de minste. @ hanskoning: is reactie op dit bericht van Puerco die het heeft over baby olie met een geurtje...
DannyVG Posted February 13, 2017 Posted February 13, 2017 Iedere dag alles uiteen en afspoelen en afdrogen met handdoek. 1 maal per week met oude tanden borstel poetsen Indien je een timeless gebruikt : oorstokje voor in de gaatjes Dan 1 maal per week de krabber in een utrasoon cleaner Maar dat vergeet ik wel eens maar is voor moelijk te bereiken zaken wel makkelijk. Die ultrasoon gebruik ik ook voor mijn bril. Ook durf ik het geheel wel eens ontsmetten met een alcohol oplossing. Maar hoe doen jullie dit met open messen ? Wat gebruiken jullie daarvoor en vooral hoe kuisen jullie deze. Stain is nl heel snel gevormd op dit soort zaken Batisol heb ik ook en gebruik ik ook op open messen (Heu open messen : ik gebruik ze zelden tot op heden)
Recommended Posts