Jump to content

Experimentele kwasten

Jan Zoethout

Recommended Posts

Een experiment - handvaten 3D geprint in porselein, daarna geglazuurd.

Twee forumleden (pern en fireshrimp) hebben zich beschikbaar gesteld als "proefkonijn" voor

een kwastje in porselein met een finest 2-band borstelkopje.

Hier zijn alvast de handvatjes:

Pox55yU.jpg

Er komen meteen een paar (ontwerp-)foutjes aan het licht:

- Het glauur in de kleur "oribe green" is een doorzichtige kleur - daardoor een wat "vlekkerig effect.

- Geen rekening gehouden met de dikte van de glazuurlaag - het gaatje aan de onderkant is daardoor te krap voor het

geplande abalone schijfje.

- Het handvatje stond op z'n onderkant bij het glazuren, daardoor is de onderkant niet geglazuurd.

Het had andersom moeten staan, zodat er een mooi wit randje rond het borstelkopje ontstond.

Enfin - het is een experiment, ik ga m'n stinkende best doen om er toch iets leuks van te maken.

De gebruikte borstelkop (Virginia Sheng finest 2-band) zorgt ervoor dat de kwastjes prima zullen functioneren ... ;)

Ik denk niet dat het bovenste randje ongeglazuurd porselein moet zijn. Dat neemt vuil op zodat de rand na enige tijd niet meer schoon te houden is.

Een diameter 23 mm malletje ipv van kwast erin en dan op kop glazuren. De rand is dan ook glad geglazuurd en schoon te houden.

De borstel kan dan ook beter gelijmd op ongeglazuurd porselein.

Wat is verder zo belangrijk aan dat abalone schijfje???

Als proefkonijn ben ik geïntrigeerd. Vind de kleur niet slecht, dat het niet egaal groen is stoort mij niet. Ben wel erg benieuwd hoe de gladheid bevalt met beethouden. Erg leuk, een unieke kwast.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Zien er nog steeds wel mooi uit :P. Trouwens wel gek dat ze dat kleine abalone gaatje wel hebben geglazuurd en de rest niet.

Maar kun je de tekening zelf niet omdraaien, zodat ze hem op de kop printen??

Zouden ze dan niet goed om glazuren.

@ChrisA dat abalone schijfje is Jan zijn handelsmerk :)

Even een paar reacties:

- Het maakt niet uit of je de tekening op z'n kop zet of niet. Het glazuren is een handmatige nabewerking.

Je moet wel even aangeven waar het handvatje op staat als 'ie geglazuurd wordt.

Het was mijn bedoeling om het ding op de bovenkant neer te zetten (op z'n kop dus) - maar door een fout van mijn kant

is 'ie rechtop terecht gekomen.

- Of 'ie nu op z'n kop staat of niet, het was en is mijn plan om de "kale" gedeeltes af te sluiten (sealen) met

2-componenten epoxy. Zodoende kan 't ook niet vies worden.

- Op de kale porselein lijmen mag, maar mijn 2-componenten epoxy lijmt ook op glas.

Misschien dat ik voor alle zekerheid het glazuur wegschuur waar gelijmd moet worden.

- Dat kleine gaatje voor m'n handelsmerk is inderdaad geglazuurd - ik weet ook niet waarom.

Met m'n Dremel met daarin een diamant stiftje is het glazuur nu verwijderd, en de abalone schijfjes zijn er nu

ingelijmd - de epoxy moet alleen nog even uitharden.

- Ik ben blij dat Paul (fireshrimp) het geen probleem vindt dat het handvatje niet egaal groen is.

Toch zou ik bij een volgende poging voor "opaque" kleuren gaan zoals rood, wit, en zwart (en matzwart)

Maar ja - het is een experiment, dus dan kun je dit soort onvoorziene toestanden tegenkomen ... :lol:

Ondanks dat het niet egale uiterlijk van de handvaten niet de planning was vind ik het ook wel zijn charme hebben.

Net of ze echt in de oven gebakken zijn :).

Veel succes met het verbeteren van de "kinderziektes"'!

Ik moet zeggen dat ik ook geen probleem heb met een niet egale kwast, zo lijkt het meer op handwerk. Ik ben nu wel benieuwd hoe de onderkant er met het plaatje er uit komt te zien. Maar ik heb alle vertrouwen in Jan dat er een mooie goed bruikbare kwast komt.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

@ChrisA dat abalone schijfje is Jan zijn handelsmerk

Dan heb ik een helemaal unieke kwast, de silvertip 24 mm. nummer 11, zonder het abalone plaatje, maar toch gedocumenteerd een "echte" Jan Zoethout.

Ik vind de kleur zo ook wel mooi. Hoe zwaar is het handvat Jan?

Op mijn niet zo nauwkeurige ouderwetse brievenweger weegt zo'n handvat 83 gram.

Ze zijn ook best stevig, die handvatjes - vanmiddag liet ik er een op de tuintegels vallen.

Zowel het handvatje als de tuintegel liepen geen schade op ... :D

Ondertussen wat verder gewerkt:

De gaatjes voor mijn handelsmerk ontdaan van glazuur, zodat de abalone schijfjes gelijmd konden worden.

ZgclwG0.jpg

Staat wel aardig bij dat wit & groen, toch ?

Daarna het "kale" porselein dichtgemaakt met 2-componenten epoxy.

Daarbij wel de "langzame" epoxy gebruikt, vanwege de ruime verwerkingstijd - betekent wel dat 't spul 24 uur

moet uitharden ... :P

Morgen, aan 't eind van de middag verder ...

Leuk experiment Jan. Origineel. En als je onder het abalone schijfje een dun gaatje hebt kan je ze in het geheel glazuren en op een saté prikker zetten. En dat gaatje gaat dicht met het abalone schijfje. Idee?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Edited by Guest

Ondertussen wat verder gewerkt:

De gaatjes voor mijn handelsmerk ontdaan van glazuur, zodat de abalone schijfjes gelijmd konden worden.

ZgclwG0.jpg

Ik kan niet wachten. Rij morgen terug vanuit Toscane.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Leuk experiment Jan. Origineel. En als je onder het abalone schijfje een dun gaatje hebt kan je ze in het geheel glazuren en op een saté prikker zetten. En dat gaatje gaat dicht met het abalone schijfje. Idee?

Glazuren gebeurt bij een best hoge temperatuur - zou zo'n saté prikker daar tegen kunnen ? :mrgreen::mrgreen:

Kijk, zo had ik de "glaze pose" moeten instellen:

w6IOvmz.jpg

Dan was de onderkant van het handvat mooi groen geweest, en zou aan de bovenkant een wit randje ontstaan

zijn dat ik netjes had kunnen "sealen" met epoxy.

Helaas had ik de "glaze pose" precies andersom ingesteld ...

Volgende keer beter ;)

Vanmiddag maar eens verder gegaan met de handvatjes - nu moest het gat voot de knot "pas" gemaakt worden.

Wat is dat glazuur hard, zeg ! Met veel moeite kreeg ik het glazuur weg met de Dremel en een diamant stiftje.

Daarna is het porselein wel te bewerken met een schuurrolletje.

Het eerste handvat netjes klaar gemaakt, mijn beide accu's van de Dremel waren leeg toen ik met het

tweede handvatje bezig was - morgen verder dus.

Bij het eerste handvatje heb ik nog wel een schijfje kurk gelijmd en het kale porselein weer geseald:

6u36fsf.jpg

Wordt vervolgd ...

Nu de accu's van de Dremel weer volledig opgeladen zijn, het tweede handvatje onder handen genomen.

Gat voor borstelkop op maat gemaakt, kurkje ingelijmd en het kale porselein geseald.

FnTiXem.jpg

Nu zijn beide handvatjes klaar voor de laatste stap: het inlijmen van de borstelkopjes ... :D

Wordt vervolgd.