Jump to content

gebruik scheerkwast

HiFuMi

Recommended Posts

ik hoor soms wat tegenstrijdige berichten over het gebruik van een kwast

ik heb nu een paar nieuwe kwasten en wil deze natuurlijk zo goed mogelijk behandelen

1. is draaien op het gezicht ( en / of in het bakje ) met een kwast verkeerd , kunnen daar haren door afbreken etc. ?

2. houdt je bij het uitslaan van de kwast de haren boven het handvat vast of kun je gewoon het handvat vasthouden en zo hard mogelijk in de lucht slaan tot hij droog is ?

Alleen wat uitschudden en dan rechtop zetten.

Mijn huis is veel en veel te droog dus de kwast, zelfs een 24 mm grote silvertip, is dan tegen de middag droog.

Verder heb ik ook luchtbevochtigers staan.

maar bij bijvoorbeeld flink draaien op het gezicht of in de kom is er geen grote kans op breken van de haren dan ?

Goede kwasten kunnen daar tegen en slechten worden er niet slechter van. :roll:

Nou, alles wat tè is, zal ook niet goed zijn voor een kwast. Niet te veel druk.

Dit is wat mijn pa binnen vijf jaar voor elkaar heeft gekregen met een The Golden Nib finest 2 band knot:

c285a3b2d7152c79a83a0f26e11dcded.jpg

Het haar is praktisch gehalveerd in lengte, dat kreeg ie met zijn varkensharen kwasten ook voor elkaar [FACE SCREAMING IN FEAR]

ik moet ook zeggen dat ik al diverse varkenskwasten in het verleden tot zo ver gereduceerd heb gekregen :oops::oops:

maar dat waren goedkope DVH kwasten en dan alleen kopschuimen met DVH

dan blijft er op een gegeven moment alleen maar een knotje over :cry:

dus je kunt het toch verkeerd doen dan blijkt , en ik ben er een van denk ik dan weer maar :twisted::mrgreen::mrgreen:

dus je mag geen druk uitoefenen klaarblijkelijk

nu ben ik wel aan het overgaan op syntheten

Ik heb in het verleden meermalen oude scheerkwasten gekocht, puur voor het handvat. Dat zat ook wel eens een dergelijk exemplaar bij. Het haar zal wel slijten op de knik, daar waar het steeds het gezicht raakt.

Met heel veel druk gaat alles kapot.

Is ook helemaal niet nodig. Ik heb een heel slappe super badger en die zou je op die manier kapot kunnen maken als je zou willen. De nieuwe T&J silvertip is zo stijf dat je wel heel lomp moet zijn om dat voor elkaar te krijgen.

dus je kunt het toch verkeerd doen dan blijkt , en ik ben er een van denk ik dan weer maar :twisted::mrgreen::mrgreen:

dus je mag geen druk uitoefenen klaarblijkelijk

nu ben ik wel aan het overgaan op syntheten

Hans misschien interpreteer ik het verkeerd maar met de zinsnede " nu ben ik wel.............op syntheten" bedoel je toch niet dat

er op de syntheten wel grote druk uitgeoefend kan wordenwant dat is absoluut niet zo.

Het gekke is dat we ons huis schilderen met de uiteinde van de haren en niet de kwast met geweld op het hout drukken want dan krijg je een zeer slecht resulaat, maar bij het "beschilderen" van ons gezicht met scheerschuim dan doen we het niet met de tips van de kwast maar gaan we veels te veel druk zetten waardoor we ons bijna met het handvat inzepen. :o

Dus gewoon lekker kwasten en de uiteinden het inzeepwerk laten doen maar uekaz.

Ik had inderdaad de indruk dat een syntheet minder makkelijk kapot gaat. Ik deed met die varkens wel stevig en lang kopsoppen, dus niet alleen zachtjes mrt de punten.

Ik ga hier op letten anders zijn mijn nieuwe Razorock en L' Occitane Plisson zo " om zeep "

Ik sta met verwondering te kijken naar de foto en wat je beschrijft, wist zelfs niet dat dit mogelijk was.

Kleine tip als je zo met een borstel omgaat kan je beter geen Feather of open mes gebruiken ;-)

Ik zet zelf altijd zo veel druk, dat de haren net mooi splijten en harder dan dat druk ik niet.

Mijn Kruidvat varkentje doet het ook nog steeds, maar die is nu wel duidelijk de mindere van al mijn kwasten doordat ik in het begin ook heb geprobeerd om de kwast tijdens het insoppen zo ver mogelijk te laten splijten.

Dit is dus absoluut niet nodig, lichtelijke druk zodat de haren splijten is voldoende, zeker bij synthetische kwasten, waar je bijna niet bij hoeft te drukken.

maar bij bijvoorbeeld flink draaien op het gezicht of in de kom is er geen grote kans op breken van de haren dan ?

Er is mij de laatste jaren één kwast letterlijk uit elkaar gevallen, en dat lag niet aan het draaien, pompen en duwen ... dat was gewoon een !?€#&@ kwast. Voor de rest heb ik nog nooit wat gemerkt. Doen wat je zelf wilt dus.

Die halvering van de haren heb ik ook nog nooit gezien. Welk knap ;).

Wel veel heren die idd het midden van de knot er uit gedraaid krijgen. Eind vorige week nog iemand binnen gehad met een kwastje waar binnen een jaar alleen nog maar de buitenste haren van over waren :S.

Voor de rest loop ik de kwasten voor de winkel altijd even na met de handen om de eerste haren die evt. uitvallen er uit te halen. Bij de varkenskwastjes gebeurt dit wat sneller heb ik gemerkt.

Verder geen bijzondere behandeling bij het gebruiken van de kwasten hier thuis. Idd gewoon draaien, wringen etc etc.

Alleen uitkijken met druk zoals genoemd.

• 3 weeks later...