Martijn Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Goededag Allemaal, Mijn naam is Martijn heb me net aangemeld voor dit Forum. Al enige tijd ben ik me al aan het orieenteren op het klassiek nat scheren. Zoals waarschijnlijk velen op dit forum heb ik me altijd geschoren met de moderne cartridges scheermesjes van Gillette of Wilkinson. Overigens heb ik me nooit elektrisch geschoren. Zo'n 3 maanden geleden al surfend over het internet ben ik in aanraking gekomen met het klassiek nat scheren. Stuitend op de vele filmpjes op youtube verbaasde ik mezelf met hoe "HOT" deze hobby internationaal is. Met veel plezier heb ik de filmpjes bekeken en ook veel geleerd zonder dat ik me tot nu toe echt klassiek geschoren heb. Tot nu toe scheer ik me NOG met de kleine voorraad dure mesjes die ik 2 jaar geleden als aanbieding heb gekocht bij de Kruidvat. Hoewel aanbieding.... Toen ik de prijzen ging vergelijken kwam ik tot de schrikbarende ontdekking dat het scheren velen malen goedkoper kan: klassiek nat scheren dus.. Toen besloten dat ik mezelf net als jullie een andere manier van scheren ga aanmeten. Speurend op het internet voor mezelf een mooie scheerset uitgezocht: Muhle Sophist DE Razor met een silvertip scheerkwast. Heeft iemand ervaring met deze set of dit merk? Ik moet deze set nog aanschaffen net als de mesjes. Ik ben razend benieuwd wat mij deze scheerstijl gaat brengen. een geld besparing en een goede investering zijn 2 zaken die zeker zijn. Tot nu toe neem ik zeker de tijd voor het scheren: Eerst mijn huid goed warm maken door met mijn hoofd onder te dompelen in een wasbak met heet water, mijn gezicht scrubben, vervolgens weer met mijn hoof in het water, daarna het scheerschuim erop, even 1 minuut laten intrekken en dan scheren in 3 passages. Altijd glad, maar straks nog gladder en goedkoper! Groeten Martijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Goedkoper is tijdelijk. Daar zorgen we wel voor Welkom Martijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Welkom Martijn, veel plezier hier op het forum. Als je nog spullen moet hebben, zou ik even wachten. We hebben hier een markt gedeelte waar forumleden hun spullen, die ze kwijt willen aanbieden, maar daar kan jij nog niet in. Na 15 bijdrages op het forum kan je daar zien wat aangeboden wordt. Daar zijn vaak heel mooie spullen voor een faire prijs bij! Persoonlijk ben ik niet zo van de silvertip van Mühle vanwege wat weinig ruggengraat, maar dat hoort niet in dit draadje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frog Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Welkom Martijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrisA Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Welkom Martijn, Nat en klassiek scheren kan inderdaad heel goedkoop zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted August 3, 2016 Author Share Posted August 3, 2016 Dank jullie wel voor het warme welkom! De spullen die in het Markt gedeelte worden aangeboden zijn tweede hands neem ik aan? Wat bedoel je met de weinig ruggegraad bij de siltip scheerkwast van Muhle Harkos? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frog Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Dank jullie wel voor het warme welkom! De spullen die in het Markt gedeelte worden aangeboden zijn tweede hands neem ik aan? Die spullen zijn meestal tweedehands, maar over het algemeen wel in goede staat. Persoonlijk heb ik steeds met volle tevredenheid op het Marktgedeelte gekocht en verkocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Welkom Martijn! Het advies nog even te wachten met de set kan ik beamen. Probeer eerst wat goedkope spullen om te kijken waar je voorkeuren liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted August 3, 2016 Author Share Posted August 3, 2016 De set die ik net bescheef trok mij erg aan door de vormgeving en stijl, Waar ik hem ga kopen en wat voor mesjes ik ga gebruiken zijn deel 2. Overgens ben ik me wel bewust van het feit eerst verschillende mesjes uit te proberen uit een probeerset van verschillende merken. Ik heb hier vel over gelezen, maar uiteraard zijn er veel verschillende meningen over de merken en gebruiken, dat ik door de bomen het bos niet meer zie staan. 1 ding was vooral heel duidelijk, niet beginnen met de scheermesjes van Feather, het scherpste mesje van de wereld. iemand nog tips? Alvast hartelijk dank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Welkom Martijn. De beste tip die ik kan geven is inderdaad nog even te wachten met het aanschaffen van een (dure) set. Kijk en lees een tijdje rond op dit forum en probeer dan eens de bedenken waarnaar je opzoek bent. Veel plezier in ieder geval! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Ohw, ik zie dat je in Rotterdam mag verblijven. Wat mij betreft kom je een keer bij mij langs om eens wat spullen te proberen, stuur maar een PB als je zin hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nienke Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Welkom. Heel veel plezier in je zoektocht. Er is hier genoeg te vinden over waar je goed mee kan beginnen en leuk is voor de portemonnee. Succes! Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 welkom op het forum, sets die verkocht worden zijn meestal duur voor wat je krijgt, men speelt in op het feit dat mensen graag iets hebben dat compleet is en er mooi uitziet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted August 3, 2016 Author Share Posted August 3, 2016 Dank jullie wel voor de adviezen, Fijn om zo snel reactie te krijgen en feedback over waar ik zelf nog aan moet gaan beginnen, het daadwerkelijke nat scheren op de klassieke wijze. De enige "ervaring" die ik tot nog toe heb is het figureren in het toneelstuk Sweeney Todd jaren geleden. Daarin werd ik als klant ontvangen bij de moordlustige barbier Sweeney todd, op klassieke wijze ingezeept en werd met een klapmes mijn keel doorgesneden. door een luik in het toneel verdween ik naar de oven.... Later is hier nog een mooie musical film van gemaakt met Johnny Depp in de hoofdrol als Sweeney Todd. Niet gezien? Het is zeker de moeite van het kijken waard! Ik ben niet zo'n erge verzamelaar zoals velen die ik gezien heb op het internet! Ik wil 1 goede set aanschaffen, de Muhle Sophist zwart zoals genoemd, maar ga zeker verschillende soorten zepen, cremes en aftershaves uitproberen. Nu gebruik ik nog de scheergel van Aloe Shave van FLP, daarna ligt de scheerzeep van De vergulde hand klaar in het gratis scheerkuipje, als deze op is ga ik de groene lijn uitproberen van Proraso 0174! Altijd fijn om uit te kijken naar wat komen gaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Welkom! Goedkoper is relatief! Voor je het weet spendeer je al het geld wat je nu bespaart op mesjes, aan zepen, pre-shaves, asb's en kwasten, aan andere DE en SE krabbers en misschien wellicht zelfs aan open messen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted August 3, 2016 Author Share Posted August 3, 2016 Dat is waar, Ik zie het ook als een verwennerij voor mezelf! De mesjes zijn vele malen goedkoper, de aanschaf van de Sophist set weer meer geld, maar zoals gezegd hobby's kosten geld! Ik besteed het graag, uiteraard veel voorwerk gedaan en mijn zinnen erop gezet, is het er naar uitkijken al waard! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Dank jullie wel voor het warme welkom! De spullen die in het Markt gedeelte worden aangeboden zijn tweede hands neem ik aan? Wat bedoel je met de weinig ruggegraad bij de siltip scheerkwast van Muhle Harkos? Ruggengraat heeft een kwast waar de haren wat weerstand bieden en makkelijk weer in hun normale stand gaan staan. Mijn Mühle Silvertip is met schuim net een Spaanse mop. Geeft nauwelijks weerstand en de haren blijven na het insmeren gewoon gespreid staan. Als je hem dus van je gezicht haalt is het net een discus met een handvat. Er wordt hier veel uitgewisseld via de Markt en dat spul is meestal prima en krijg je goed gereinigd thuis. Als het vintage is kunnen er natuurlijk wel slijt sporen aan zitten, maar dat wordt dan wel vermeld. Tevens zijn er meestal duidelijke foto's bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Welkom! Beter is om met één mesje te beginnen, liefst één met een goede reputatie, en het daar even bij te houden. Eerst aan je techniek werken, anders weet je niet of eventuele irritatie of scheerbrand door het mesje of door de techniek komt. Feathers kan je overigens ook als beginner prima mee scheren, ze zullen je niet uit eigen beweging gaan snijden ofzo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Ik wil 1 goede set aanschaffen, de Muhle Sophist zwart zoals genoemd Je moet gewoon doen waar je je zinnen op gezet hebt die mannen hier kennen er niks van Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuantumCat Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Ik heb de Sophist (Kwast) in Buffelhoorn. Ik heb er een ander mes bij (wel met buffelhoorn handvat) Fijne kwast. IK sluit me wel bij Harkos aan wat ruggegraat betreft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Big Jean Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Welkom van uit Maastricht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted August 3, 2016 Author Share Posted August 3, 2016 Wat ik heb gelezen en gezien heb op Youtube is het bij de Feather mesjes zaak dat vooral de voorbereiding van het gezicht erg belangrijk is en je vooral met het mesje niet te veel druk uitoefend. Wat zijn jouw ervaringen ermee Marco? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted August 3, 2016 Author Share Posted August 3, 2016 Dank je wel Big Jean Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Wat ik heb gelezen en gezien heb op Youtube is het bij de Feather mesjes zaak dat vooral de voorbereiding van het gezicht erg belangrijk is en je vooral met het mesje niet te veel druk uitoefend. Wat zijn jouw ervaringen ermee Marco? Welkom Martijn. De voorbereiding is altijd van belang voor een goede scheerbeurt en geen druk zetten op de huid met de krabber is hier ongeveer het 1e gebod. Zet je wel druk dan maakt het gebruikte mesje niet veel uit om met een ongezonde scheerbrand en zo rood als een watermeloen de eerste weken/maanden door te brengen. Reduceren -dus rustig in drie gangen de stoppels verwijderen- en jezelf de tijd geven om de techniek onder de knie te krijgen in het begin niet te veel variëren met de gebruikte materialen en de nodige informatie die hier op het forum te lezen is tot je nemen zal het scheerleven zeker vergemakkelijken. Goedkoper, goedkoper wel als het je hobby wordt denk ik dat dit een ijdele gedachte is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert79 Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Welkom ! De Mühle krabber is een prima krabber om mee te beginnen en ook om te blijven gebruiken in de toekomst. Tja, de Mühle kwast heb ik zelf ook, maar dan in de silvertip fiber uitvoering. Het is opzich best een lekkere zachte borstel voor op het gezicht en het schuimt als een tierelier. Maar... wat de mede forum leden al schreven is de kwast ook bij mij ook best slap/floppy. Bij mij houd het dan ook in dat, het schuim, naar beneden zakt naar het handvat toe. Verder betreft de mesjes: Ik kan je ook wel aanraden om is bij de webshops is een sample pakketje van verschillende mesjes te kopen. Dan zal je toch wel gaan voelen, wat voor jou het beste mesje is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts