Glennj89 Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 (edited) Hi all! Afgelopen weken tijdens een rondreis door Europa op verschillende locaties, waar ik even de kans kreeg, een antiek/tweede hands zaakje binnengelopen. Dit alles in de hoop om een oude Gillette Adjustable voor een prikkie op de kop te tikken. Na 4 mislukte pogingen, was het tot mijn verbazing bij de 5e poging (al) raak. Een Gillette Black Beauty (T4) in klein stofferig antiek zaakje in Bulgarije. Volgens de verkoper was dit scheermes niet meer scherp en onbruikbaar...*kassa*..een verkoper die geen idee wat een safety razor is. Voor maarliefst 6 hele euro's kon ik de Black Beauty meenemen. Na thuiskomst kon ik niet wachten om de BB uit de koffer te halen. Wat was de staat: - Geen zichtbare roest - Veel gepiep en gekraak bij het openen van de vlinderdeuren - De adjustable ring zat veel te laag, draaide maar van stand 3 t/m 9, en er moest teveel kracht worden gebruikt om hem te draaien, zwarte verf van nummers verdwenen - Erg grauw en dof metaal Met de vele tips van dit forum aan de slag gegaan om de BB op te knappen. Gestart met een 30 min weken in 'Cillit Bang Kalk en Glans'. Daarna de BB een aantal sessies in de ultrasone reiniger met allesreiniger. Zoals ik al had gehoopt zat al het draaimechanisme vast a.g.v. kalk- en vuilaanslag. Na bovenstaande schoonmaak werkte de vlinderdeuren alweer prima, op wat kleine piepjes na. De adjustable ring was totaal verkeerd ingesteld, zie 1e foto hieronder. Na 5 minuten stoeien met de adjustable veer werkte alles weer prima, dat viel mee! Op advies van Harrie (Harkos) alles gesmeerd met wat Ballistol olie, waarna zowel de adjustable ring als de vlinderdeur piepvrij en zeer soepel draaien. Tot slot de BB wat opgepoetst met MAAS metal polish en zie hier het resultaat: Al met al helemaal tevreden met m'n eerste Gillette vondst Edited July 29, 2016 by Guest
Tjebbe Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 6 euro?! Prima aankoop! (je foto's mogen in een hogere resolutie)
efsk Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 Het duurde even voordat ik begreep dat adjustablering niet adjusta - blering is maar een adjustable-ring. Het resultaat van je werkzaamheden echter is niet verkeerd.
Glennj89 Posted July 29, 2016 Author Posted July 29, 2016 Het duurde even voordat ik begreep dat adjustablering niet adjusta - blering is maar een adjustable-ring. Het resultaat van je werkzaamheden echter is niet verkeerd. Gevalletje postelastiek.... heb er maar wat spaties tussen gezet
Glennj89 Posted July 29, 2016 Author Posted July 29, 2016 6 euro?! Prima aankoop!(je foto's mogen in een hogere resolutie) Bedankt Tjebbe Foto's zijn in hoge resolutie, zat alleen even te stoeien om ze op 't forum te krijgen. Als je op de thumbnail klikt kun je vervolgens inzoomen voor meer detail.
altarf Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 Ziet er erg netjes uit. Fraaie foto's ook. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marcel Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 Mooie vondst en hij is er zo te zien en horen flink op vooruit gegaan!
caliban Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 Heb zelf ook een T4 scheert prettig, meestal op standje 5. Deze is netjes geworden, ga je plezier van hebben als je hem gaat gebruiken.
Harkos Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 Mooie vangst en mooi resultaat! Als je de cijfers zwart wilt hebben, heb ik de volgende tip. Potje hoogglans zwarte verf uit de modelbouw winkel (enamel hard goed uit). Ring goed ontvetten. Goed afplakken, zodat alleen de cijfers rondom zichtbaar zijn. met een niet pluizend doekje dat deel van de ring van verf voorzien. Heel even aan laten drogen en vervolgens de overtollige verf van de ring wegpoetsen. Voorzichtig, dat je de cijfers niet leeg poetst. Verder laten drogen en hij is weer als nieuw.
Glennj89 Posted July 29, 2016 Author Posted July 29, 2016 Bedankt allemaal voor de lovende en aardige woorden!! Mooie vangst en mooi resultaat!Als je de cijfers zwart wilt hebben, heb ik de volgende tip. Potje hoogglans zwarte verf uit de modelbouw winkel (enamel hard goed uit). Ring goed ontvetten. Goed afplakken, zodat alleen de cijfers rondom zichtbaar zijn. met een niet pluizend doekje dat deel van de ring van verf voorzien. Heel even aan laten drogen en vervolgens de overtollige verf van de ring wegpoetsen. Voorzichtig, dat je de cijfers niet leeg poetst. Verder laten drogen en hij is weer als nieuw. Harrie, je blijft me verbazen met je vriendelijkheid en je waardevolle tips! Ga morgen direct in de stad een hobbywinkeltje opzoeken om het uit te proberen!
Kingjack Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 Ziet er top uit ! Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
merwtje Posted July 30, 2016 Posted July 30, 2016 Mooi hoor. Nu om het af te maken de nummers goed zwart kleuren.
Recommended Posts