Jump to content

Tradere OC

Snuff

Recommended Posts

Deze week mocht ik een Tradere OC (2de generatie) in ontvangst nemen, wou toch even mijn bevindingen meedelen, wellicht heeft iemand er iets aan.

In eerste instantie keek ik raar op want met het handvat vast geschroefd op de kop is er aardig wat speling tussen de basisplaat en de kopplaat, dacht eerst dat er iets niet ok was maar als er een mesje geplaatst is zit alles precies strak.

Je merkt meteen dat net als bij de R41 het mesje niet gebogen wordt in de kop. Aardig zwaar roestvrij stalen scheermes (118gram) , ietwat lang dun handvat maar heel prettig in de hand, eerder dunne ribbeltjes maar voldoende om de greep zeker niet te verliezen.

Heel mooi afgewerkt, uit één blok gemaakt (niet gegoten), niet goedkoop maar een van de mooiere messen naar mijn bescheiden mening.

Geladen met een nieuw Feather mesje en eerste pas noord-zuid richting, weinig of geen hoorbare feedback maar neemt echt veel haar mee in één pass. Probeerde zo weinig mogelijk druk te zetten, de optimale scheerhoek is niet echt meteen duidelijk zoals bijvoorbeeld bij een Weber.

Het scheren verliep vlot, mes gleed makkelijk over de huid zonder ook maar ergens te haperen. Ook onder de neus makkelijk te plaatsen. Had niet het ietwat schrapende gevoel zoals bij de R41 oud model en ging daarom over naar een zijdelingse pass en dan tegen de draad in.

Geen irritatie of wat dan ook, alle stoppels volledig weg, gladder kan je het niet krijgen. Maar toen ik de aftershave erop deed wow! Best een agressief mes aan de sterke prikkeling te merken. Tijdens het scheren nochtans niks gemerkt maar de rest van de dag merkte ik dat m'n huid ietwat branderig aanvoelde. (in zo'n geval werkt Arko C Cream goed)

Naar mijn mening zal ik een week of twee nodig hebben om de ideale scheertechniek te vinden voor optimaal resultaat met dit open kam scheermes. Hij scheert wel heel dicht bij de huid want waar ik normaal in de namiddag rond 4 uur al duidelijk terug stoppeltjes zie verschijnen in de spiegel (heb heel snelle harde baardgroei) was ik deze morgen nog bijna helemaal glad, een enkele passage over m'n gezicht was dan ook voldoende deze morgen om weer BBS te zijn. Het zal een beetje koorddansen zijn om het juiste evenwicht te vinden met dit mes maar voor mij scheert het nog grondiger dan de R41.

Hoewel ik in veel recensies las dat de Tradere SB (gesloten kam) agressiever is dan de OC heb ik de tegengestelde ervaring. De SB versie is een zacht scheermes, iets minder mild dan een Weber of EJ89, voor mij althans. Mooi exemplaar voor m'n bescheiden rotatie. Als ik ze iets dichter bijeen leg kan er mogelijks nog een iKon slant bij ;-)

tradere-oc.jpg

nog een prettige scheerbeurt toegewenst, mvg ron

Een mooi mes hoor!

Ik heb vorig jaar in eerste instantie hun handvat besteld (met flinke introductiekorting in afwachting van de kop), maar ik kreeg een opengescheurde envelope. Een nieuwe werd verzonden maar kwam na lange tijd weer terug bij Tradere zonder ooit in NL geweest te zijn. Het geld heb ik netjes teruggekregen maar toen heb ik maar besoten dat dit mes niet voor mij bedoeld was :D En dat terwijl ik eigenlijk ook graag de kop met diezelfde korting had willen kopen.

Momenteel heb ik gezien dat er een promo is bij connaught in de UK voor de Tradere OC (50 euro korting op normale prijs + gratis verzending). Of je moet iemand kennen van de forums die het voor je wil aankopen in de US en dan opsturen naar je. Wat met douane kosten en taks heeft het weinig nut om bij Tradere zelf te kopen dan ben je net zo duur uit als in Europa kopen.

Dat is pech hebben Marcel, Als iets niet aangetekend verzonden is dan gebeurd er nogal eens diefstal, of het kan toeval zijn natuurlijk. Laatst nog een pakje uit Duitsland van rond de 400 euro waarde, komt DPD en zet gewoon het pakje aan de deur, ondertekend zelf en vertrekt (zijn we later achtergekomen). Gezien de drukte waar ik woon zal dat er hooguit enkele minuten gestaan hebben, nou ja loopt er in ieder geval een crimineel rond die glad geschoren is.

Ik bel de winkel waar m'n spullen blijven, hij checkt het na en zegt dan en dan afgeleverd, je hebt zelf getekend ervoor. Grote discussie met DPD maar helaas voor de koerier leek z'n fake handtekening totaal niet op de mijne plus dat ik kon bewijzen dat ik op het moment van aflevering in een gebouw was waar je met vingerafdruk en codes moet in en uitloggen. Ontslag of zelf kosten vergoeden, pech voor hem.

Oei, wat een verhaal!

Ik zou nu geen Tradere meer kopen, zo'n dure krabber heb ik sowieso nog nooit gekocht en dat verwacht ik ook niet meer te gaan doen. Wellicht dat een Ikon ooit op het programma staat, die liggen mij wat meer heb ik het idee.

update:

Blijkbaar was het handvat dat ik gebruikte niet goed, de draad was niet diep genoeg ingetapt, vandaar waarschijnlijk het agressieve gevoel. Nu heb ik er het handvat van m'n Tradere SB opgeplaatst en is een heel ander scheermes, is inderdaad milder dan de SB versie. Zachts scherende open kam die ik tot nu toe gebruikte. Wat een opluchting.

het is eigenlijk meer dat de basisplaat nu echt vast tegen de kop wordt aangedraaid. Verschil tussen de tradere en meeste andere scheermessen is toch dat het scheerblaadje zogoed als recht zit waar bij andere er een meer of mindere buiging plaatsvind. Ik scheer er me graag mee.