alwinvrm Posted July 24, 2016 Posted July 24, 2016 Mijn geest was reeds in verzoeking, vervuld met zondige gedachten; gedachten aan een nieuwe Feather shavette of ander onedel scheertuig, en gekweld door de duivel in de slijpsteen die de prille slijper tergt, werd ik zwakker en zwakker, ... Echter, gistervond ontwaarde ik plotsklaps door mijn waas van zelftwijfel en zondige gedachten een bekend silhouet door het glas van de oude deur, ... De scheerengel was daar met een kistje waarin zich een kleinood uit de Ardennen bevond. Terstond voelde ik mijn goede luim terugkomen en mijn open messen lachten mij weer uitnodigend toe. Dank je wel Richard, vergeef me de 'zondagse' taal.
Marcel Posted July 24, 2016 Posted July 24, 2016 Mooi! Heb je het uiteindelijk zelf voor elkaar weten te boksen met die steen?
alwinvrm Posted July 24, 2016 Author Posted July 24, 2016 Ik had het druk vandaag dus nog niet heel veel geprobeerd. Deze steen geeft meer feedback dan de Jnat en ik krijg het mes dat ik geprobeerd heb scherper met deze steen. Ga morgenavond nog andere messen proberen; het blijft een kwestie van oefenen en gevoel krijgen voor me.
Snuff Posted July 25, 2016 Posted July 25, 2016 En nog een ouderwetse echte engel met lang haar dan nog! Wel lief van je om alwinvrm te voorzien van een slijpsteen.
HiFuMi Posted July 25, 2016 Posted July 25, 2016 ik neem aan de je met een kleinood uit de Ardennen een Coticule bedoeld ?
alwinvrm Posted July 26, 2016 Author Posted July 26, 2016 Ja, HiFuMi, is idd een Coticule in een mooi maatje. Ik heb een Herder die zo zwart verroest was dat je geen metaal meer zag een beetje geschuurd en met de 1000 / 3000 en daarna de Coticule geslepen en had tot mijn stomme verbazing een aardige scheerbeurt met een open mes voor mijn doen. 3 dagen baard lukte sowieso nooit met een open mes maar ik kwam nu een heel eind. Alleen het kingebied was lastig. Daarna in mijn enthousiasme met een Widerstahl begonnen maar die werd niet scherp. Ik las dat Widerstahl Frans is, Champedron en later P. Hospital & Cie Thiers. Misschien is het ander staal. Als iemand tips heeft voor de Widerstrahl?
efsk Posted July 26, 2016 Posted July 26, 2016 Dat wist ik niet, dat van die widerstahl. Frans staal is soms wat harder. Kost iets meer moeite dan.
alwinvrm Posted July 26, 2016 Author Posted July 26, 2016 Het is wel grappig want veel van deze messen hebben de 'Solingen' tekst en de naam en ook het lettertype van Widerstahl zijn erg Duits. Misschien gewoon marketing. Het behoorde aan Champedron (Cognet) en later Thiers. Overeenkomsten in design etc. met le Grelot worden wel genoemd maar ik heb daar geen concreet bewijs van gezien. http://straightrazorplace.com/show-tell/101418-widerstrahl-my-third-sr.html Gewoon harder werken met die Fransen dus. Het blijft gekloot met die open messen, maar als er maar een stijgende lijn is en als het een keer goed gaat is de voldoening erg groot.
efsk Posted July 26, 2016 Posted July 26, 2016 O joh, die Champedron is ook maker van mijn Jaguar. Da's een erg fijn mes.
alwinvrm Posted July 26, 2016 Author Posted July 26, 2016 Nog een Widerstahl link http://straightrazorplace.com/srpwiki/index.php/Widerstrahl_%22718%22_5/8_2
PI56 Posted August 22, 2016 Posted August 22, 2016 Net over de zuidoost grens huist meesterslijper Buffel.
alwinvrm Posted August 22, 2016 Author Posted August 22, 2016 Er is maar één echte slijpengel. Net als Sinterklaas; je ziet misschien verschillende Klazen maar er is maar één de echte. Of misschien werken slijpengels per regio, in tegenstelling tot Sinterklaas. Nu weet ik het ook niet meer???
alwinvrm Posted August 22, 2016 Author Posted August 22, 2016 Ik dacht ook al zoiets, bedankt dat je me uit de brand helpt hier kalerolf.
Recommended Posts