Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mijn geest was reeds in verzoeking, vervuld met zondige gedachten; gedachten aan een nieuwe Feather shavette of ander onedel scheertuig, en gekweld door de duivel in de slijpsteen die de prille slijper tergt, werd ik zwakker en zwakker, ...

Echter, gistervond ontwaarde ik plotsklaps door mijn waas van zelftwijfel en zondige gedachten een bekend silhouet door het glas van de oude deur, ... De scheerengel was daar met een kistje waarin zich een kleinood uit de Ardennen bevond.

Terstond voelde ik mijn goede luim terugkomen en mijn open messen lachten mij weer uitnodigend toe.

Dank je wel Richard, vergeef me de 'zondagse' taal.

Posted

Ik had het druk vandaag dus nog niet heel veel geprobeerd. Deze steen geeft meer feedback dan de Jnat en ik krijg het mes dat ik geprobeerd heb scherper met deze steen.

Ga morgenavond nog andere messen proberen; het blijft een kwestie van oefenen en gevoel krijgen voor me.

Posted

En nog een ouderwetse echte engel met lang haar dan nog! Wel lief van je om alwinvrm te voorzien van een slijpsteen.

Posted

Ja, HiFuMi, is idd een Coticule in een mooi maatje.

Ik heb een Herder die zo zwart verroest was dat je geen metaal meer zag een beetje geschuurd en met de 1000 / 3000 en daarna de Coticule geslepen en had tot mijn stomme verbazing een aardige scheerbeurt met een open mes voor mijn doen. 3 dagen baard lukte sowieso nooit met een open mes maar ik kwam nu een heel eind. Alleen het kingebied was lastig.

Daarna in mijn enthousiasme met een Widerstahl begonnen maar die werd niet scherp. Ik las dat Widerstahl Frans is, Champedron en later P. Hospital & Cie Thiers. Misschien is het ander staal. Als iemand tips heeft voor de Widerstrahl?

Posted

Dat wist ik niet, dat van die widerstahl.

Frans staal is soms wat harder. Kost iets meer moeite dan.

Posted

Het is wel grappig want veel van deze messen hebben de 'Solingen' tekst en de naam en ook het lettertype van Widerstahl zijn erg Duits. Misschien gewoon marketing. Het behoorde aan Champedron (Cognet) en later Thiers. Overeenkomsten in design etc. met le Grelot worden wel genoemd maar ik heb daar geen concreet bewijs van gezien.

http://straightrazorplace.com/show-tell/101418-widerstrahl-my-third-sr.html

Gewoon harder werken met die Fransen dus. Het blijft gekloot met die open messen, maar als er maar een stijgende lijn is en als het een keer goed gaat is de voldoening erg groot.

• 4 weeks later...
Posted

Er is maar één echte slijpengel. Net als Sinterklaas; je ziet misschien verschillende Klazen maar er is maar één de echte. Of misschien werken slijpengels per regio, in tegenstelling tot Sinterklaas. Nu weet ik het ook niet meer???