Jump to content

Staafjes!

marco

Recommended Posts

Ja, zoals al een hele poos geleden aangekondigd, zijn de staafjesweken eindelijk van start gegaan.

Komende weken test ik 11 scheerstaafjes. Misschien komen er nog bij in de tussentijd als ik ergens tegen aan loop. Figuurlijk dan natuurlijk.

Ik test elk staafje met drie verschillende kwasten:

- Whipped Dog 24mm varkenshaar

- Whipped Dog 24mm silvertip

- Whipped Dog 24mm syntheet

Mocht het staafje zo goed bevallen, of moet het nog een kans krijgen, dan gebruik ik het nog een keer met een willekeurige kwast.

Heb ik een dag geen zin in een staafje, dan komt het de volgende dag wel weer. Het moet niet op werken gaan lijken natuurlijk.

Over het algemeen goed, tot iets moeilijker verkrijgbare staafjes. Maar ook een drietal uit vroegere tijden.

Welnu, het eerstvolgende bericht luidt het begin in met het makkelijkst verkrijgbare staafje in Nederland. Ook een van Nederlandsche bodem:

De Vergulde Hand.

Edited by Guest

De Vergulde Hand

09eed7fd303e68781a65408bc5df1a2f.jpg

Vanmorgen was het staafje van De Vergulde Hand als eerste aan de beurt.

Eigenlijk gewoon het tabletje, maar dan in staafjesvorm. Ook wat prestaties betreft.

Even het staafje in het hete water dippen en flink het natte gezicht inzepen.

Er komt aardig makkelijk flink wat zeep van af, maar je hebt ook best wat nodig van deze.

Zoals bekend met De Vergulde Hand, is er flink water nodig om er een prettig, niet drogend schuim van te kloppen.

Genoeg zeep en water zorgt voor een makkelijk op te kloppen schuim. Voor de tweede ronde zat er alleen niet veel meer in de kwast. Dit wijt ik aan de nieuwigheid van de kwast, die misschien ook (eigen schuld) iets te vochtig was. Ook is het natuurlijk makkelijker om je kwast vol te laden op een zeeptablet dan op het gezicht. Het ene staafje heb je weinig van nodig en het andere staafje, zoals deze en bijvoorbeeld Palmolive, vraagt om wat meer zeep.

Het inzepen met het staafje is al een hele preshave op zich. Fijne toevoeging aan het ritueel.

De zeep is niet erg verzorgend en laat de huid iets droog achter. Vraagt dus wel om een asb achteraf.

Simpel staafje, niet slecht. Zoals bekend bij De Vergulde Hand is het geen topzeep, maar valt er best een prima schuim mee te maken, als je maar genoeg vocht gebruikt.

Ik zou deze niet nog eens kopen, simpelweg omdat het niet beter is dan een gewoon kuipje DVH.

Enige wat het wel toevoegt is de preshave in de vorm van het gezicht inzepen.

Morgen is de silvertip aan de beurt. Eens zien wat die ervan bakt.

Hoe ga je testen. Met de staaf direct op het gezicht en dan met de kwast kopschuimen ?

Of met de kwast op de staaf en dan op het gezicht ?

Ik hoop met de staaf op het gezicht na eerst even nat gemaakt te zijn.

Staafjes die ik in gebruik heb zijn:

La Toja

Palmolive

Speick

Ben benieuwd. Welke staven heb je allemaal Marco?

Zo uit het hoofd:

De Vergulde Hand

Lea

La Toja

Arko

Palmolive

Wilkinson

D.R. Harris Windsor

Speick

Cosmetics (van vroegâh)

Thomas Fougere (van vroegâh)

Een staafje die ik van Erwin kreeg, maar waarvan ik de naam even niet meer weet. Hollandsch product en ook van vroegâh.

Sommige staafjes kunnen een dipje met het topje in het water wel gebruiken om wat makkelijker zeep af te geven. Arko heeft dat eigenlijk niet nodig. Speick is al ff geleden, dus weet ik niet meer.

Valobra is zeker prima spul, La Toja voor mij ook, ben zelf geen kenner van staafjes maar die vond ik prima en qua schuim zoals al vermeld arko. Heb er vroeger nog een aantal gebruikt die ik gevonden heb in een antiekzaak maar als je dat niet opschrijft vergeet je die namen. Nu ja die zijn toch niet meer verkrijgbaar dus van weinig belang.

Vorig jaar op een korte vakantie een La Toja scheerstick gebruikt en een paar jaar geleden een Mama Bears Awaken dat viel niet tegen maar voor dagelijks gebruik prefereer ik zeep/creme in een bakske.

Maar wel leuk Marco deze staven test.

De Vergulde Hand dag 2

Vandaag gebruikt gemaakt van de Whipped Dog 24mm silvertip.

Ik heb iets meer zeep gebruik dan gisteren, iets langer het gezicht ingezeept. Maar dat is bijna te verwaarlozen.

Met deze kwast kreeg ik een voller schuim dan gisteren met het varkentje en er bleef ook veel meer achter in de kwast.

Sommige zepen vragen om specifieke kwasten. Neem bijvoorbeeld Cella, deze blijft voor mij het beste schuim maken met een varkentje. Zo zijn er meer zepen die verschillend lijken te presteren met varken, das of syntheet. Deze scheerstaaf heeft duidelijk meer voorkeur voor een das.

Ook leek het schuim vandaag beter het vocht vast te houden want mijn huid was na het scheren minder droog dan gisteren.

Wel iets irritatie, maar dat komt door de shavette die ik gebruikte. Toch echt wel minder comfortabel dan een open mes.

Samengevat maakte de das een beter schuim van deze staaf dat beter aanvoelde na het scheren dan gisteren met het varkentje. En een stuk meer schuim ook, want genoeg voor 5 rondes, terwijl ik er genoeg had aan 3.

Maar nog steeds geen scheerstaafje waavan ik denk dat je die móet hebben. Als je voor De Vergulde Hand kiest, koop dan maar gewoon een kuipje waar je lekker een kletsnatte kwast doorheen kan roeren.

Morgen is de syntheet aan de beurt.