Frank Posted July 16, 2016 Posted July 16, 2016 Bij het samenstellen van de te bestellen Koraat twijfel ik sterk wat de afmeting betreft. Mijn grootste mes dat ik heb is een 6/8 en die is licht en erg makkelijk te hanteren. Van de andere kant vind ik die 8/8 Koraats er wel ontzettend mooi uitzien. De vraag is echter hoe hanteer je zo'n "slagwapen", ligt dat makkelijk in de hand en laat het zich makkelijk sturen? Zorgt de extra massa voor meer druk en daardoor een nog gladder resultaat? Koraat-gebruikers graag jullie ervareingen gevraagd. Bedankt vast.
efsk Posted July 16, 2016 Posted July 16, 2016 Je hanteert m hetzelfde als een ander mes, hooguit wat rustiger: de extra massa maakt dat het niet effe fitsflitsflits gaat. Echter: zo'n joekel hanteren en je daar goed glad mee scheren is wel een feestje van zichzelf. Gladder dan met een 6/8 word je er niet mee, omdat glad geen functie is van grootte. Naar mijn mening moet iedereen een keer met een groot mes geschoren hebben, alleen al om het te ervaren. Of je daarom zo'n grote moet kopen, met de meerprijs die het is, dat is aan jou. O, ik heb geen 8/8 koraat, alleen 7/8. Ik heb wel andere 8/8 waar ik erg van geniet.
HiFuMi Posted July 16, 2016 Posted July 16, 2016 De 6/8" is ook al een beetje meer feitelijk. Is ook al een stevig stukje vakwerk. Voelt iets massiever dan een full hollow. Mijne is near wedge.
PI56 Posted July 16, 2016 Posted July 16, 2016 Ik ben het helemaal eens met Rolf. Een 8/8 scheert niet beter, maar het geeft wel een heel gaaf gevoel als je zo'n zwaar mes over je wangen haalt.
Snuff Posted July 18, 2016 Posted July 18, 2016 Ik hou ook wel van die 8/8" maar kan voor een beginner nogal overweldigend overkomen als je dat voor de eerste keer in je hand hebt.
HiFuMi Posted July 18, 2016 Posted July 18, 2016 die 6/8 is al niet zo licht naar mijn bescheiden mening flink brokkie metaal
Kingjack Posted July 18, 2016 Posted July 18, 2016 8/8 natuurlijk De 8/8 koraat hier in de collectie is stiekem mijn favoriet.
PI56 Posted July 19, 2016 Posted July 19, 2016 Gaat dit in de richting van; Wie heeft de breedste? Dit is een flinke jongen Ron.
Tony Posted July 19, 2016 Posted July 19, 2016 Zo'n Koraat wordt het pronkstuk van je verzameling en het zou fijn zijn om hem ook dagelijks te kunnen gebruiken. Mijn ervaring is dat ik alleen de lichtere 8/8 messen op dagelijkse basis pak. De zwaardere messen, meestal Near wedges, sla ik wel eens over als het hun beurt in de rotatie is. Ik heb geen Koraat dus kan ook geen mening over hierover geven maar ik denk dat als ik er een zou nemen het een eerder een 6/8 dan een 8/8 zou zijn, hoogst waarschijnlijk een half hol 7/8.
Guest Gusto Posted July 19, 2016 Posted July 19, 2016 8/8" is slechts een stapje in de goede richting Dat is een flinke bijl Ron!
Tony Posted July 19, 2016 Posted July 19, 2016 Of anders deze, 3 cm breed. Vraagt extra concentratie vandaar dat ik hem weleens oversla.
QuantumCat Posted July 28, 2016 Posted July 28, 2016 Ik heb ook een 8/8 -in eerste instantie denk je oei, is dat niet (te) groot. Maar het is gewoon een kwestie van een (paar) keer gedaan hebben, en voor je het weet is het alsof je niet beter weet. Het grooste verschil is het gewicht en de dikkere tang -dat ligt anders in de hand. Niet vervelend, maar anders dan een 6/8". Van wat ik begrepen heb, vinden de meesten dat prettiger dan dunner en lichter.
HiFuMi Posted July 28, 2016 Posted July 28, 2016 ik vind wel de erg vierkante tang wenne bij het stroppen vinden jullie dat ook , of is dat een beginners probleem ?
Frank Posted July 28, 2016 Author Posted July 28, 2016 Vierkante tang ? Wat bedoel je daar precies mee? Of is het het duimgat wat het stroppen lastiger maakt? Hoe bevalt de "Koraat" trouwens?
HiFuMi Posted July 28, 2016 Posted July 28, 2016 ik bedoel waar ik hem tussen twee vingers vast houd om te stroppen dat is vrij dik , dus dat draait moeilijk tussen de vingers voor mijn gevoel ik kan nog niet echt spreken over wel of niet bevallen ben begonnen met scheren 1x expres zonder gestropt te hebben om te voelen hoe dat is dat was een beetje rauw Ulrik raadde aan het mes zo veel mogelijk over het leer te halen , wat ik heb gedaan en daarna nog eens geschoren werd wel mooi glad , maar het voelde voor mij erg onwennig , omdat het een zwaar mes is en near wedge plus ik drukte gemakkelijk te hard , waardoor veel rode huid / scheerbrand ontstaat ik zie dit mes als de kers op de taart , dus ben eerst met andere messen de techniek aan het verfijnen dan kan ik beter beoordelen of ik de Koraat nog iets moet ( laten ) scherpen of over de Crox haal of dat het zo goed is ik vind mezelf nog niet ervaren genoeg om daar nu veel uitspraak over te doen ik vind het echter wel een fantastisch mes , echt een prachtstuk , en ga daar zeker nog heel veel mee scheren ben er wel heel blij mee
HiFuMi Posted August 19, 2016 Posted August 19, 2016 Ja. Bedankt Rolf. Ik scheer me nu met een Tuckmar meestal en de Koraat ligt te wachten tot ik het beter kan. Een soort beloning aan de finish.
Recommended Posts