Jump to content

Recommended Posts

Posted

hier lezende op het forum valt me op een aantal open mes gebruikers toch ook met de krabber scheren

dus nu was ik eens benieuwd naar de routines van de diverse open mes scheerders :o

scheren we de hele week met open mes , of alleen in het weekend bijvoorbeeld :?:

of op vakantie ???????

ikzelf probeer eigenlijk alle dagen met het open mes te scheren

houdt erg van het ritueeltje ook , en scheer alleen DE als de huid te veel te verduren heeft gehad door mijn oefeningen of als ik van huis ben

ik houdt dan wel van een krabber die goed schoon veegt :twisted: , een Fatip of Muhle R41 ( nieuw type )

op vakantie lijkt het me niet gemakkelijk met een open mes en alle attributen er omheen , dus voor mij blijt dat DE en dan neem ik een oud kwastje en een stick zeep mee

Posted

Ik heb op vakantie al mijn stenen meegenomen om eens lekker een paar messen te gaan scherpen :-)

Al naar hoe de pet staat is het bij mij. Te lang de DE gaat het jeuken en moet er een mes, na een paar keer mes tijd voor een andere kromme of scheve krabber. Dag van de week doet er niet toe.

Posted

Eigenlijk altijd met een open mes; rustig aan genieten met warm schuim in de scuttle, 3 gangen, fijn stroppen, mes bekijken door de loep, eventueel het mes opfrissen, kortom de hele riedel. De 4 a 5 dagen per maand dat ik echt vroeg (rond 04:00) opsta voor het werk, dan meestal kopsoppen en een van de krabbers voor 2 gangen.

Posted

Normaal met een open mes, als ik me niet zo lekker voel (ziek ofzo) of als ik op vakantie ben, dan gebruik ik een van mijn DE's.

En scheren is zo'n 3 tot 6 x per week

Posted

Het wisseld. Als ik thuis ben vaak om en om. Nu ik de laatste tijd veel onderweg ben gebruik ik meer de krabbers.

Posted

Overigens ben ik niet een fanatiek slijper. Ik slijp omdat ik teveel messen heb om iedere keer aan een ander te geven om te slijpen.

Posted
Overigens ben ik niet een fanatiek slijper. Ik slijp omdat ik teveel messen heb om iedere keer aan een ander te geven om te slijpen.

ha, duidelijk

ik zal ook wel iets moeten gaan verzinnen om door te kunnen blijven gaan :shock: , maar dat is voor later zorg

vraag me af hoe ze dat vroeger deden ?

dat waren toch allemaal geen slijpwonders denk ik dan toch

Posted

Vroeger hadden mensen éen mes, misschien twee. Genoeg aan een finisher, als ze al wat hadden. Stuk leisteen.

Of wachten tot 1 a 2 keer per jaar die vent met zn stenenverzameling langskwam. Blijkens mijn boekwerkje "Das Rasiermesser: Fachbuch für das Messerschmiedehandwerk" (fascimile heruitgaaf van 1939) gebeurde dat vroeger.

Posted

ja, dat moet haast wel

iedereen scheerde zich op deze manier

mijn opa had wel wat stukjes Coticule , maar die waren volgens mij voor zijn beitels , in elk geval waren ze niet mooi recht meer toen ik ze kreeg en te klein voor een open mes

Posted

Elke dag open mes.

In de vakantie alleen als de sanitaire voorzieningen erg goed zijn.

Posted

Ik gebruik bij voorkeur dagelijks een van mijn open messen. Maar zo af en toe vind ik dat ook de rij krabbers aan de beurt is en scheer ik me een aantal dagen met de verschillende krabbers.

Posted

Ik heb enkel open messen. Dus ook op vakantie: twee Le Grelots die er niet super uitzien, maar wel fantastisch scheren. Dan weer wel één Arko scheerstick en één reiskwast (Muehle, dassenhaar) en ook één after shave balm; traveling light is het parool.

Tegenwoordig is het gelukkig gewoon geaccepteerd om te verschijnen met een ongeschoren gezicht (van een dag, paar dagen of een week), dus ik hoef me enkel te scheren wanneer ik tijd en zin heb.

Posted

Ik scheer me nu sinds een aantal maanden iedere dag met het open mes en dat bevalt me erg goed. De krabbers komen alleen nog voor de dag op reis of als ik heel erge haast heb.

Posted

Ik heb 6 messen varierend van 3/8" tot 8/8" ik scheer met allemaal.

Ik scheer het liefst met open (of laat me mij scheren)

Er zijn 2 nadelen aan open scheren:

1. ik vind dat ik pas lekker scheer als ik ook baardharen heb, geen stoppels. Er zit dan ook mininmaal 2 dagen tussen elke sheerdag.

2. Het kost tijd, ik sta 45-60 minuten in de douche, dat is inclusief het douchen, maar een scheerbeurt kost mij al gauw 30 minuten. (anders moet ik weer een excuus vinden waarom ik "met mijn kat gevochten" heb,

3. Op sommige locaties (lees: off shore) zijn ze niet altijd erg enthusiast als je met een open mes komt aanzetten.

Dus gebruik ik een SE 1912 krabber, voor als ik stoppels wil scheren of als ik met 10 minuten klaar wil zijn, of, als ik voor lange tijd weg ben en niet 100% zeker in een hotel zit, gaat de krabber mee ipv een van de kleinere messen.

Posted

Als open mes starter krijg ik mezelf nu dagelijks overal glad met alleen de Feather shavette, of met een open mes als de slijpgoden me toelachen. Op vakantie DE's, Gilette Rockets of Merkur reissetje.

Guest Gusto
Posted

Ik scheer alleen met een DE of SE krabber. :)

Posted

Ik wissel meestal om de 2 scheerbeurten van openmes naar krabber, maar moet zeggen dat ik de laatste paar weken voornamelijk alleen met openmes scheer en dan wissel ik per dag van mes.

heb nu nog een stuk of 7 krabbertjes liggen waarvan er zeker 4 liggen te verstoffen.

Posted

haha, ik weet wel wie :D

ik doe zelf ook zo veel mogelijk open mes

maar doordat ik toch nog te hard druk :oops: moet ik wel vaak een paar dagen krabben tussendoor , zodat de huid rust krijgt

toch leuk hoe iedereen andere gewoonten heeft

normaal zou je zeggen , of je scheert altijd open mes , of altijd krabber