Kingjack Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 Gezien de verbijstering bij een aantal forumleden, , dat ik de ATT S1 niet echt spectaculair vind scheren ging ik mijzelf maar weer de vraag stellen wat voor mij de ideale krabber is. En waarom er maar een paar krabbers zijn die voor mij echt prettig werken. Eigenlijk zijn er maar een paar criteria die ertoe doen: 1 Een krabber moet glad uitscheren. 2 Een krabber moet echt glad uitscheren. 3 De bovenlip het liefst in 3 gangen netjes zonder extra bijwerken. 4 Links onder in de hals tegen de vleug in kunnen scheren in de 3e ronde. 5 1 t/m 4 zo comfortabel mogelijk. Als ik zo terugkijk naar alle krabbers die ik heb mogen gebruiken viel 80 % al af op de eerste 2 puntjes. Bijvoorbeeld de Feather AS-D2, voor velen een fantastische krabber maar voor mij echt te mild. Ik moest continu mijn aandacht houden bij de optimale hoek om toch maar in 3 rondjes een redelijk glad resultaat te verkrijgen. De mongoose batch 2 was weer het andere uiterste, zeer effectief maar door zijn enorme postuur niet handig om de bovenlip strak te krijgen en telkens maar weer een zeer oncomfortabel gevoel op het aangezicht. Een hoop krabbers waren wel prettig maar boden geen meerwaarde; de Fatip grande, Pearl OC en vintage OC Gilette’s zijn echt fijne dingen. Een R41 vind ik echter mooier en met een aangepaste bovenplaat iets effectiever. Nu snap ik ook wel dat techniek een enorm verschil uitmaakt qua resultaat en comfort. Maar bij sommige krabbers heb je nu eenmaal direct de juiste hoek te pakken en bij andere blijf je maar zoeken en corrigeren. Meestal is een krabber na een keer of 5 gebruiken wel onder de knie en gaat het daarna niet veel beter worden. Qua DE mesjes gebruik ik tegenwoordig bijna alleen nog maar Feather of Polsilver super irridium gevalletjes. Heel soms nog een Rus, als ik toevallig die lekker blonde buurvrouw weer voorbij zie zweven. Voor SE gebruik ik alleen de personna GEM ptfe mesjes. Goed, De voor mij perfecte krabber is dus zeer efficiënt, kan goed omgaan met het probleemgebied links onder in de hals, werkt prima met een Feather of Polsilver (of GEM) mesje en laat toch nog een comfortabel gevoel achter na een 3- gangse maaibeurt. Ohw ja, ik moet em ook nog mooi vinden, die Blackbird lijkt mij een heerlijke krabber maar qua uiterlijk, brrrrr. Na de komst van de messen is het arsenaal aan krabbers een flink stuk kleiner geworden, puur omdat sommige niet meer aan de eisen voldoen, voldeden. In de onderstaande ranglijst een inkijkje wat ik nog gebruik en wat fijn werkt in welke combinatie. 1 Ever Ready Ambassador, GEM ptfe Top, top, top SE krabber. De ietwat aparte scheerhoek voelt wat vreemd aan maar het resultaat mag er zijn. Zeer effectief en comfortabel. 2 Ikon Shavecraft 102, Feather In combinatie met een Feather mesje zeeeer effectief, wel opletten want anders een bloedbad. 3 Muhle R41 na 2013, Polsilver SI Glad. Alleen niet de meest comfortabele krabber, met een EJ89 bovenplaat nog effectiever ! 4 Above the tie S1, 2014 Vanwege de constructie niet optimaal op de bovenlip en in de hals niet effectief genoeg. Wel zeer comfortabel. 5 GEM G-bar , GEM ptfe Fijne ietwat milde SE krabber, vanwege het uiterlijk mag deze blijven. 6 Gilette Single ring, Feather / Polsilver Mooie vintage OC krabber. Niet super effectief maar wel comfortabel, leuk om te hebben. 6 7 O'clock OC, Feather Een mooiere en luxere variant van de Single ring. Fijn ding, heeft wel een scherp mesje nodig om glad uit te scheren. 7 Kraken, Polsilver SI Leuke lichte scheve krabber. Wel efficiënt maar vanwege het materiaal niet prettig op de huid. 8 Parker 96r, Polsilver SI Mijn eerste DE krabber, die ik van mijn vrouw kreeg. Medium effectief. 9 EJ 89, Feather Veel te mak naar mijn zin, blijft alleen omdat ik de bovenplaat weleens gebruik op de R41. Als afsluiting nog een opmerking over verschillende greepjes onder een scheerkop. Mijn ervaring is dat variëren met het greepje een behoorlijk verschil kan uitmaken in het gedrag van een krabber. Lichter, langer, korter, iedereen heeft zijn eigen voorkeur en het verschilt ook nog eens per scheerkop. Mijn voorkeur heeft een 80 mm greepje. Op de Ikon 102 graag een zware, terwijl de ATT S1 juist liever een licht ALU greepje heeft. De R41 is ook wat vriendelijker en zachter met een licht handvatje. Klaar, Hopelijk gaat de above the tie S1 mij nog wat beter bevallen met een Feather mesje in de opzet van de komende dagen. Dank aan Hans Koning en Snuff voor de inspiratie van dit epistel.
efsk Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 Leuk inkijkje in de belevingswereld. Alleen vraag ik me af: gezien criterium 5, wat doen krabber 3 en 7 in de lijst? Oppassen want anders bloedbad is voor mij ook iets wat tegen comfort indruist trouwens, dus zou 2 ook al afvallen.
Snuff Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 Ik zou je graag in de richting van de blackbird duwen, omdat deze echt beschikbaar is en voor mij de meest diep uitscherende maar toch comfortabele krabber.
Kingjack Posted July 12, 2016 Author Posted July 12, 2016 Leuk inkijkje in de belevingswereld. Alleen vraag ik me af: gezien criterium 5, wat doen krabber 3 en 7 in de lijst?Oppassen want anders bloedbad is voor mij ook iets wat tegen comfort indruist trouwens, dus zou 2 ook al afvallen. Comfort is een rekbaar begrip Ik heb er echt een schijthekel aan als ik na 3 rondjes nog niet helemaal glad ben, daar wil ik dan best wat comfort voor inleveren. De R41 is lekker effectief en mits gecontroleerd in de handen echt niet zo vervelend hoor, met de ogen dicht rossen zit er echter niet in. De S1 laat dat wel toe maar is dan weer niet super effectief. Die Ikon 102 is een rare, je denk dat alles soepeltjes gaat en als je dan even niet oplet, hap. De enige krabber die het scheren simpel maakt is de ER Ambassador. Ongetwijfeld is het bovenstaande verhaal 100% gekoppeld aan de beperkingen van de gebruiker en gaat dat voor iemand anders weer compleet anders zijn.
Kingjack Posted July 12, 2016 Author Posted July 12, 2016 Ik zou je graag in de richting van de blackbird duwen, omdat deze echt beschikbaar is en voor mij de meest diep uitscherende maar toch comfortabele krabber. Mooi advies Snuff, het vermoeden is inderdaad dat die krabber mij zeer goed zou gaan bevallen. Gezien de huidige aangeboden varianten blijf ook ik waarschijnlijk wachten op een losse scheerkop.
Guest Gusto Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 Kijk eens voor een Merkur Progress of een Merkur 37C?
Kingjack Posted July 12, 2016 Author Posted July 12, 2016 Kijk eens voor een Merkur Progress of een Merkur 37C? Aandelen Merkur?????
peto Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 De Progress is inderdaad een fijne krabber, voor mij althans. Heb er absoluut geen minuut spijt van gehad dat ik deze heb aangeschaft.
talibeard Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 Wat ik wel gemerkt heb is dat ik met sommige milde krabbers lang moet stoeien voor ik me er echt glad mee kon scheren; dat duurt langer dan leren mezelf comfortabel te scheren met de wat agressievere modellen. Is het eenmaal gelukt dan blijft dat wel op mijn ruggengraat zitten zogezegd. Met name de Gillette Tech modellen vond ik qua gladheid in het begin echt hopeloos en had ik wel 4 passes nodig voor een aanvaardbaar resultaat; nu scheer ik me er in 2 of 3 gangen (afhankelijk van het mesje) gewoon net zo glad mee als met een R41 ('11) maar wel met meer comfort. Toch zijn er ook genoeg hele milde krabbers waar ik gewoon geen zin in heb omdat de gegeven (of eigenlijk; gedwongen) scheerhoek gewoon niet prettig scheert tegendraads (ATG); zo'n krabber valt voor mij definitief af. Wel vind ik dat de meeste SE's makkelijker glad scheren dan de meeste DE's hoewel bij de laatste categorie het vooral gaat om de combinatie met het mesje die bepaalt hoe makkelijk dat gaat.
Kingjack Posted July 12, 2016 Author Posted July 12, 2016 Daar ben ik het helemaal mee eens. Met elke krabber valt wel een redelijk resultaat te verkrijgen, het is alleen allemaal niet even prettig..... Qua mesjes blijf ik toch vaak hangen bij een stuk of 4 verschillende, het trekt mij niet zo om de eindeloze combinaties te gaan proberen .
Guest Gusto Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 Kijk eens voor een Merkur Progress of een Merkur 37C? Aandelen Merkur????? Neuh, ik heb er maar 2.
Hanskoning Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 Hij is al gevallen dus een herhaling van zetten maar met de kennis van nu zeg ik ook de Blackbird welke veel comfortabeler als de Muhles R41 oud en nieuw scheert maar je werkelijk aalglad achterlaat. Maar ook ik wacht nog even tot er misschien een los scheerhoofd van de 2e generatie of een langere steel aangeboden gaat worden. Hoewel nu ik hem meerdere malen met een greepje van 7 cm gebruikt heb moet ik zeggen dat hij hiermee na enige gewenning heel gemakkelijk te hanteren is. Dan het Wolfje met 0,74 gap ietsjes minder diep uitscherend maar daar tegenover vele malen comfortabeler, helaas niet makkelijk aan te komen. Daarnaast zijn er nog de slants van Apollo en (voor mij vooral) de Oska waarvan de agressievere kant (kop met twee verschillende mesgaten) zeer comfortabel en schonend scheert. Of misschien een vintage Rotbart Mond extra die ik je wel eens voor het proberen wil opsturen op een of andere manier blijf ik dit een moeilijk te hanteren maar schonende open kam krabber vinden.
Kingjack Posted July 12, 2016 Author Posted July 12, 2016 (edited) Er staat al heeeel lang een Apollo slant op het verlanglijstje maar een betaalbaar exemplaar heb ik helaas nog niet kunnen bemachtigen. Over die Rotbart denk ik nog even na, tof aanbod! Edited July 12, 2016 by Guest
Hanskoning Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 Ik zou wel voor de geheel metalen Apollo gaan als je er zelf naar op zoek zou gaan, ik denk dat efsk me bijvalt als ik zeg dat de Apollo slant met kunststof greep met aan het eind een zilveren dop een stuk minder prettiger scheert als de gehele metalen.
efsk Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 De versie met wit greepje zonder zilver dopje (opgepast! niet eentje nemen waar die alleen maar af is gevallen!) scheert dan weer wél heerlijk.
fireshrimp Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Nog steeds niet gevonden, maar als ik de reacties zo lees dan moet er in de buidel getast worden (lees Wolfman, Blackbird). Voorlopig hou ik het bij mijn Progress.
Hanskoning Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 De versie met wit greepje zonder zilver dopje (opgepast! niet eentje nemen waar die alleen maar af is gevallen!) scheert dan weer wél heerlijk. ja je zal hem kopen en dan blijkt dat het dopje er per ongeluk afgevallen is, dus goed uit je DOPPEN kijken bij aankoop van een Apollo met kunsstof greepje
Kingjack Posted July 13, 2016 Author Posted July 13, 2016 Ik wist niet dat het aanschaffen van een Apollo zoooo complex kan zijn. Eigenlijk heb ik alleen nog maar oog gehad voor een metalen variant .
Marcel Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Voor mij bestaat er geen perfecte krabber, er bestaan wel juiste krabbers voor de juiste omstandigheden Ik hou namelijk van afwisseling
Guest Gusto Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Voor mij bestaat er geen perfecte krabber, er bestaan wel juiste krabbers voor de juiste omstandigheden Ik hou namelijk van afwisseling Heerlijk toch om keuze te hebben!
Recommended Posts