Jump to content

Filarmonica niet scherp

Kwast73

Recommended Posts

Ik ben nieuw op dit forum, ben al een lange tijd besmet met "scheervirus".....door een artikel in de krant werd mijn interesse gewekt en heb het boek "gladde jongens" aangeschaft.

Heb veel mooie scheermessen gekocht en weer verkocht om de simpele reden dat ik ze niet scherp kreeg, of niet scherp kan houden. Ik heb toen alles verkocht.. Duble Duck, Wade &Butcher,Filarmonica....etc. En een nieuw mes gekocht van Dovo, met de intensie dat deze nieuw was en scherp.... Dus niet!

Ik heb alles verkocht behalve mijn Zilverstalen mes van Hermes...is en blijft een mooi mes.

Scheer me inmiddels met een Merkur 37c met feather mesjes... Prima resultaat, maar het blijft "kriebelen" .... Het open mes!! Toch weer de stoute schoenen aangetrokken en via eBay en felbegeerde Filarmonica aangeschaft....

Ik heb een zware baard, dus gezocht naar tenminste een 7/8... gevonden, een mooie Filarmonica...gereinigd, geslepen, maar helaas ik kan het mes niet scherp krijgen.

Mijn slijpstenen:

- 2000/5000

- coticule

- 10.0000

Verder:

- Twee spanriemen aan de ene zijde rode pasta, aan de andere zijde gewoon leer.

Wie kan mij helpen... Ik wil en zal mezelf comfortabel ooit scheren met een straight!!!!

Van waar ben je? Want zo te zien heb je alles in huis. Op een gewone strop na. Alles je "gladde jongens " volledig door gelezen hebt dan is het mss eens tijd voor een persoonlijke begeleiding. En soms is 1 ding anders doen het verschil dat nodig is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Heb je een loupe? Zo nee, koop die eerst, dan zie je tenminste wat en waar je iets aan het doen bent.

Nu lijkt het er op dat je maar iets doet in de hoop dat het goed gaat.

En bij iemand langs is een goede tip.

Van bepaalde Filarmonica's is bekend dat ze niet scherp te krijgen zijn, de messen waar de naam van JMP niet op de tang staat kunnen problematisch zijn. Ik heb op het ogenblik een van een bevriende scheerder onderhanden die ook dat probleem heeft. Een foto kan hier behulpzaam zijn.

[imgR3O9E8q.jpg][/img]

[img8VaCdmV.jpg][/img]

[img8VaCdmV.jpg][/img]

2lWzw4q.jpg[/img]

51xJJ4S.jpg[/img]

GfjVxrJ.jpg[/img]

Mijn messen, de Filarmonica, en een zilverstalen mes van Ernst Hermes Jr, een mooi mes dat ik voor een prikje op marktplaats heb gekocht. De Dovo is wel bekend, dus niet op de foto gezet.

De spanriemen en mijn slijpstenen.

Zoals gezegd, de Filarmonica is niet echt scherp. Ik heb hem via mijn stenen van 2000 naar 5000, naar de Coticule tot de 10.000 geslepen.

Ik hoop dat de foto's zichtbaar zijn.

Was even zoeken, maar de foto's staan erop. Ik heb inderdaad geen strop, maar gebruik de twee spanriemen. De ene is met de rode pasta en de andere onbehandeld, vaak gebruik ik alleen de spanriem met de rode pasta.

Het zilverstalen mes heb ik een keer scherp gekregen zodat het als vanzelf door een "hangend" haar sneed, dit heeft een week geduurd en toen was het mes weer minder scherp.

Ik heb een zware baard en zocht naar een breder mes, de Filarmonica heb ik via ebay gekocht en is met de hand gepolijst omdat ik in het verleden al eens een mooi breed mes met de Dremel verknalt heb.

Omdat ik de messen niet scherp heb, of kan houden grijp ik steeds vaker naar mijn Merkur 37c.... scheert prima..... maar ja... het is geen open mes!

NIET met een dremel aan je messen.

Zorg dat je stenen vlak zijn. Je mag ze best soms reinigen. Vlakken: pak een spiegel. Nat schuurpapier. Teken met potlood een ruitjes patroon op je steen. Schuurpapier op de spiegel, weer goed nat en dan met het ruitjespatroon erover schuren tot overal weg. Niet te grof, dat schuurpapier. Doe 600 en 800 ofzo.

Geen (of hooguit weinig) druk tijdens het slijpen. Snede naar voren. Stenen nat, en dan gaan tot het water over de volle breedte op het mes klimt als je erover gaat. Dan naar de volgende grit.

Hoe gebruik je je coticule? Met of zonder slurry?

Stroppen: ook geen druk. Rug vooruit, de snede volgt. Keren over de rug. Leer strak maar niet zo strak dat het krom trekt. Mag best nog iets geven.

Ik gebruik de coticule met slurry. De overige stenen zal ik zeker reinigen en vlakken, neem aan dat dat ook met een stukje glas kan met schuurpapier i.p.v. een spiegel?

Mijn spanriemen staan best wel strak, ik twijfel nog altijd of het niet beter is om er een strop bij naast te hebben,.... maar ja, ze zijn zo heerlijk breed.

Mijn vragen:

-Zou je wanneer de stenen vlak zijn de fili weer opnieuw vanaf 2000 slijpen?

-Is de spanriem met rode pasta niet te "overdadig" om te gebruiken voor elke scheerbeurt.

-Moet ik er een strop bij naast kopen?

Coticule met slury: hoe dik is je slurry? En verdun je ook tijdens het scherpen?

Glas mag ook inderdaad :-)

Zolang het leer vlak staat en niet kromt trekt is het niet te strak. Maar ik vind het zelf wel fijn als het een beetje geeft als je er (niet te hard) op duwt.

Pasta af en toe gebruiken, schoon leer altijd en veel :-)

1. Hangt van de staat van het mes af.

Om zeker te zijn, ja.

En koop een loupje.

2. Ja, gebruik schoon leer voor elke scheerbeurt. Alleen pasta indien scherpte afneemt en een paar slagen is voldoende.

3. Niets moet. Een schone is altijd nodig .

De slurry is niet al te dik, verder zal ik de stenen eerst vlakken en dan de messen opnieuw slijpen. De spandiensten zal ik wat ontspannen... Kijken hoe het dan gaat.

Nog wat vragen:

- na het slijpen op de stenen.... Dan even over de pastariem?

- de 10000 steen, moet daar het water ook over het mes lopen, lukt me nu in elk geval niet.

- de fili is een doble tempel 14, zegt dat wat over de breedte van het mes... Het is 2,2 cm breed, volgens mij een 7/8.... Het mes zal toch niet bijgeslepen zijn van een 8/8 naar een 7/8?

Ik ben van mening om bij het begin te gaan zoeken. Als je je vlot kan scheren met een DE met een zware baard (uit nieuwsgierigheid, hoelang doe je met 1 mesje en welk merk ) persoonlijk vind ik ieders keer over de pasta over kill en zal je sneden ook sneller terug bot maken. Een strop is geen overbodige luxe. Maar je kan gerust de on behandeld kant van de spanriem gebruiken. Ik zou ook eens verdiepen in je strop techniek en mss in je hoek instellingen van je mes tijdens het scheren. (Om er nog maar iets bij te doen ;) )

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Ik gebruik feathers en astra mesjes in mijn Gillette slim adjustable en merkur 37c....maar mijn open messen.... Ik wil en zal het leren om mijzelf met zo'n mes te scheren. Dat doet niets af van het comfort van de krabbers, maar het open mes blijft voor mij de uitdaging!

Misschien kan je beter anders beginnen. Laat een mes door iemand scherpen die al weet wat hij doet. Dan heb je éen scherp mes ter referentie en weet je hoe een mes moet worden. Dan kun je je met dat scherpe mes gaan scheren. Het leren scheren met een open mes is namelijk éen ding, wat best effe duurt voor je het onder de knie hebt maar niet ingewikkeld is, en het leren scherp maken van je mes is een ander ding. Het gelijktijdig doen, met hetzelfde mes nota bene, zit elkaar dwars.

Wat je Filarmonica betreft: Het is in ieder geval niet het type waar je problemen bij kan verwachten. Het is ooit een 8/8 geweest en je bent dus wat in de breedte kwijtgeraakt wat invloed kan hebben op de hoek van snede zeker als de rug niet mee gesleten is bij het slijpen. Op de foto lijkt het eerder 21 mm breed dan 22 mm. Als je het laatste, goede, advies van efsk zou volgen zou ik dat om deze reden niet met de Filarmonica doen.

Je 10k steen is een Naniwa SS zo te zien. Dit is een steen dat vaak gevlakt moet worden. Met deze steen en crox moet je een mes scherp kunnen houden. Rode pasta van b.v. DOVO is kwa grit lager dan 10k, het zal dus afhangen van het merk of dit iets bijdraagt.