Jump to content

Open messen

Loei

Recommended Posts

Dag mannen,

Binnenkort hoop ik een open mes te onvtangen om te testen, mede mogelijk gemaakt door dit gulle forum en zijn leden, alvast bedankt Efsk!

Met de verwachting dat een open mes mij zal bevallen, ben ik al bezig met dingen die ik absoluut niet moet doen, waaronder:

Ebay afspeuren.

De meeste messen zijn niet goed, en voor de echte kenners wellicht wel op te knappen, maar niet door mij in ieder geval.

Nu zie ik wel deze aanbieding:

http://www.ebay.nl/itm/Dovo-Straight-Razor-En-Vogue-5-8-Micarta-Stainless-Steel-/262510933387?hash=item3d1edef58b:g:0hwAAOSw--1WrQyH

Dit mes ziet er super mooi uit en het is een Dovo! Ik weet dus alleen niet of hij scheerklaar wordt geleverd.

Maar nu de vraag: Is dit wel een goed mes? Hij lijkt mij veel te goedkoop namelijk.

Ook zie ik wel een aantal damascus messen, volgens mij is dat ook een smeedkunst wat altijd meerdere honderden euro's zou moeten kosten, maar die zie ik ook voor onder de 50 euro.

Deze (wel een beetje over the top qua design):

http://www.ebay.nl/itm/Straight-Razor-Damascus-Steel-with-leather-case-/301995063616?hash=item46504ef940:g:miAAAOSw~OVWyufn

Kan iemand uitleg geven?

Als het er op aankomt wordt het waarschijnlijk toch wel een mes van dit forum, zodat ik zeker weet dat het mes goed en scheerklaar is.

Alvast bedankt voor het lezen en helpen. :)

Edited by Guest

Waar moet ik beginnen?

Dat het een DOVO is betekent niet dat het een goed mes is. Zelf geef ik de voorkeur aan vintage messen en heb ik geen enkele DOVO in mijn collectie.

Het mes op eBay is nu nog goedkoop maar er wordt nog op geboden.

Een Dovo af fabriek is zelden scheergereed.

Veel scheerplezier overigens met het mes dat je binnenkort gaat testen.

Edited by Guest

Dovo is een grote naam maar niet iets wat ik zelf in huis zou willen hebben eerlijk gezegd, alle die hier gepasseerd zijn om te slijpen was ik niet van onder de indruk.

Vermijd de damascusmessen tenzij van echt gekende custom makers, je krijgt ze niet eens scheerklaar. Het zijn gewoon lokkertjes voor de nog niet door schade en schande gevormde liefhebbers. Een echt damascusmes kost een hele hoop geld, kijk maar even bij Koraat en dat is dan nog redelijk qua prijs.

Dat vermoeden had ik al over die damascus messen, bedankt voor de helderheid.

Ik heb eens gelezen dat de oorsprong van een mes redelijk wat zegt, bijvoorbeeld Solingen of Sheffield dacht ik.

Zijn er nog meer van dit soort plaatsen welke een goed mes aan kunnen duiden?

Ik ben het met Tony eens.

Ik heb alleen vintage messen. Het is bekend welke van goede of goed genoeg kwaliteit zijn.

Op het forum komen die voldoende voorbij vanaf euro 50.

Pas veel later zal ik gaan zoeken naar een echt 100% bijzonder mes voor de verzameling en de "heb". Op het moment met normaal spul gewoon eerst leren scheren.

Als ik opnieuw moest beginnen kocht ik hier op het forum een mes en daarnaast nog een strop.

Ik kocht een nieuwe Dovo en dan weet je nog niet of die scherp is met als gevolg dat ik alsnog hier op het forum enkele messen heb gekocht en ik ben daar erg blij mee

Hmm duidelijk antwoord.

Gewoon van het forum hier halen!

Het zou ook zonde zijn om nu een heel mooi mes te kopen en door gebrek aan ervaring dat mes te verpesten.

Bedankt voor de tips mannen, ik verwacht volgend weekend wel een vraag voor een open mes te kunnen plaatsen! :P

Sinds ik af en toe ook messen van anderen slijp heb ik diverse instap DOVO 's in mijn handen gehad van teleurgestelde eigenaren. Een uitzondering was een onder de DOVO flag geproduceerde Bismarck 2, waar ik onverwacht blij van werd.

Mocht het scheren met het proefmes naar meer smaken Loei, dan kan ik je ook geen beter advies geven dan wat de andere open mes scheerders je geven: koop voor een paar tientjes een fijn echt scheerklaar mes van een van de ervaren slijpers / scheerders hier. Een misschien niet goed geslepen Dovo van Ebay kost echt een paar centen meer, en kan ervoor zorgen dat je geen plezier aan scheren met een open mes beleeft.

Damascus messen van een paar tientjes.......... Niet doen!

Ik ben trouwens ook wel benieuwd of een van de leden een Damascus Koraat bezit en hoe die bevalt.

Excuus, toch wel vreemd dat het zo weinig getolereerd wordt op een forum met een Engelse naam en subtopics met Engelse titels... :roll:

Zal ik je mijn personal information toesturen? ;)

PB verstuurt!

Nou ja ik weet niet wat er irritant aan moet zijn, je komt er in het dagelijks leven ook niet onderuit, en tevens bestaat een groot deel van de Nederlandse taal uit Engelse woorden :P

Mijn standpunten hierover heb ik uitgebreid verwoord in diverse andere posts. Ik ben niet tegen het gebruik van engelse woorden persé, maar wel tegen woorden waar we uitstekende nederlandse termen voor hebben. Geen enkel probleem met een milkshake, maar waarom ik escalator moet zeggen als ik roltrap bedoel kan niemand mij uitleggen.

Ja terug naar open messen maaarrrrrrrrrr niet nadat ik ook mijn mening verkondig heb en die luid: dat ik het er helemaal mee eens bent om hier zoveel mogelijk Nederlandse taal te gebruiken. :ugeek:

Vaak stoort het me extra omdat het vaak gebruikt wordt, zoals ik het voel, om popie jopie te zijn en dat ben ik al dus doet het extra irritant aan :twisted:

Geen probleem met Engelse woorden hier, maar ja dat heeft ook te maken met het feit dat Engels mijn moeders taal is. Soms schiet het Nederlands woord voor iets me niet gewoon niet te binnen. Daar mijn betere helft ook Engelstalig is spreek ik sinds ik gepensioneerd ben meer dan de helft van de tijd dus dengels.

Wat is het Nederlands woord voor off-topic?