Jump to content

Recommended Posts

Posted

Helaas is het Rotbart mesje vanmorgen gesneuveld, niet door botheid, maar technisch falen van het materiaal. In de Progress scheurde het mesje kapot in de lengte richting. Ik wijt dat aan de constructie van de Merkur. Het mesje op zich is zo'n carbon mesje, van een zeer dunne kwaliteit, waar ik me verrekte lekker mee kan scheren. Derhalve zullen er nog vervolg beurten met zo'n mesje komen, maar niet meteen. Voor de duidelijkheid, ik schat nu al in, dat ik hier een zeer goed mesje heb, als die tenminste heel blijft. Hoewel ze niet meer gemaakt worden, heb ik een aardig voorraadje van Danny VG gekregen en zal ik er over niet al te lange tijd een volgende sessie mee doen. Deze mesjes stammen uit de tijd, dat je voor 13,75 Belgische Franken 10 mesjes kocht. In elk geval is deze kennismaking een goede en minimaal vergelijkbaar met de Captain Red, die iets stugger is. Wat ik hier dus vertel is een onbekend mesje en 4 beurten, dus houd ik mijn oordeel nog even voorlopig. Kan wel zeggen dat ik nu na 11 uur gladder voel, dan met menig ander mesje. Ergo het moet wel goed zijn. In elk geval is deze kennismaking een goede en minimaal vergelijkbaar met de Captain Red, die iets stugger is.

P_M_Rotbart.thumb.jpg.9b886601e5601ac1323f8fdeff324e3e.jpg

1- Krabber: Gillette Black Beauty Long Handle adjustable

De Rotbart mocht vandaag een hele beurt laten zien wat er in zit. Nou dat was een erg prettige kennismaking. Nog maar de 1e x, maar vraag me af of dit niet nog lekkerder is dan Captain Red. Kon wel eens zijn, dat mijn conclusie wordt, jammer dat zoiets niet meer wordt gemaakt. Maar ja fabriek is ooit door Gillette opgekocht.

In de Black Beauty op 7 een prachtige klank van de Rotbart en dito scheerresultaat. Ook dit mesje geeft een gevoel van enige weerstand, maar snijdt intussen de baardharen moeiteloos af.

2- Krabber: Above the Tie_S1

De Rotbart doet het de 2x ook prima. Mooie audio feedback, je het gevoel geven dat er wat weerstand is, maar intussen gewoon ongemerkt toch een prima resultaat.

In de S1 hoor je het mesje duidelijk werken. Mooie vibratie, die niet merkbaar is in de kwaliteit van de scheerbeurt, maar je precies laat weten, dat je de juiste hoek te pakken hebt. Ben benieuwd hoelang dit mesje meegaat.

3- Krabber: Mulcuto_Schrägschnitt

De Rotbart doet weer prima zijn werk. De lichte trek, die geen trek is, het diep uitscheren, glad gevoel achterlatend, ja echt carbon van het goede soort.

De Mulcuto heeft hier zeer zeker zijn steentje aan bijgedragen. Grappig hoe goed die kunststof lichtgewicht krabbertjes toch hun werk doen. Ik ben eigenlijk van het stevige RVS en toch gebruik ik elke keer weer met verwondering deze lichtgewicht met een goed resultaat.

Gezien vroeger carbon heel normaal was, denk ik dat de constructie van de Mulcuto hier ook wel op is gebaseerd. In elk geval een zeer succesvolle combi en een super-gladde bakkes.

4- Krabber: Merkur_510 Progress

Het mesje deed het weer goed, maar helaas was het niet bestand tegen het geweld van de krabber en bleek er een scheur in de lengte richting te zijn ontstaan, waardoor deze niet meer gebruikt kan worden. Helaas, want het mesje schoor weer spekglad.

De Progress eerst op 2 en vervolgens een tikje hoger was gewoon een prima combi. Jammer dat het mesje is gebroken op de rand in de verstelbare bodemplaat van de Progress. Nu zal ik nooit weten hoelang dit mesje had kunnen scheren.

Naar index Harkos

Posted

In dezelfde verpakking echter van stainless materiaal en gewoon 0,10mm dik heb ik ze ook gehad (uit Duitsland; was ook een door Gillette/P&G aangekocht merk) en er is zelfs nog even doorgeproduceerd in St. Petersburg bij PPI (waar tegenwoordig alle Europese P&G merken vandaan komen). Behalve de Extra Dünn had je vroeger ook nog de Extra Sanft maar die heb ik nooit in handen gehad.

Ik vond de rvs Rotbards overigens maar zeer matig; niet al te scherp en behoorlijk rauw. De koolstofstalen exemplaren heb ik overigens ook nooit in bezit gehad.