HiFuMi Posted July 3, 2016 Posted July 3, 2016 als ik lees op de diverse sites etc , blijkt het niet zo duidelijk te zijn of je na het scheren wel of niet stroppen moet ik lees op diverse plaatsen dat een mes 24 tot 48 uur moet rusten en dat dan de scherpte vanzelf al wat zou herstellen zodat je dus alleen stropt voor het scheren , op zijn vroegst de volgende dag dus of dat je beter telkens van mes kunt wisselen , zodat het ene mes rust als het andere aan de beurt is mensen vroeger hadden volgens mij meestal maar 1 mes anderen stroppen kennelijk na het scheren om hun mes schoon te houden en vrij van zeep op te bergen ikzelf strop nu na het scheren een keer of 15 , soms eerst 10x canvas en dan nog 20x leer ik berg het mes dan droog op , en doe er alleen wat olie op als ik denk dat het niet meteen weer gebruikt gaat worden beetje verwarrend allemaal hoe doen jullie dat ???? als ik het goed begrepen heb zou een mes heel lang door alleen stroppen bruikbaar scherp blijven
hanwer Posted July 3, 2016 Posted July 3, 2016 Ik veeg het mes na het scheren af met een vochtige doek en daarna droog met 2 stukjes wc papier, ook tussen de scales. Stroppen alleen voor het scheren, en steeds van mes wisselen (roteren).
efsk Posted July 3, 2016 Posted July 3, 2016 Staal gaat niet opeens in een andere houding staan alleen omdat het 24u ligt, dus roteren omdat dat beter zou zijn is onzin. Een paperclip buigt ook niet recht als je er lang genoeg naar kijkt. Roteren doe je omdat het leuk is met meerdere messen te scheren. Stroppen doe ik wel voor en na. Het schoont de snede en pakt de door je baard veroorzaakte braampjes aan. In tegenstelling tot niets doen helpt stroppen daar wel (iets) tegen.
marco Posted July 3, 2016 Posted July 3, 2016 Volgens mij is dat alleen maar marketing-gelul om meer messen te verkopen. Ik denk dat het daar fout ging bij Joost, vandaar zijn 17 Koraat messen.
efsk Posted July 3, 2016 Posted July 3, 2016 Neen, Joost is van de "Roteren doe je omdat het leuk is met meerdere messen te scheren" club. En van de "Ik hou van mooie messen" club. En van de "Ik vind het leuk om scales op messen te zetten" club. En met Koraat kocht hij een nieuw, erg goed blad geheel naar eigen specificatie voor minder geld dan een vintage van vergelijkbare grootte waar hij dan de scales af zou moeten slopen voor hij aan het werk kon. Dus met die Koraat raakte hij alle drie de clubs in éen keer. Overigens stropt Joost ook na het scheren, meen ik me te herinneren dat hij zei.
marco Posted July 3, 2016 Posted July 3, 2016 Joost stropt ook na elke ronde als ik het me goed herinner. Inzepen, stroppen, scheren, opnieuw inzepen, weer stroppen en verder scheren.
HiFuMi Posted July 3, 2016 Author Posted July 3, 2016 Ja. . Het lijkt mij een beetje ver gaan af en toe al die theorieën. En na hoe veel keer stroppen / scheren slijp je dan daadwerkelijk op een steen ?
efsk Posted July 3, 2016 Posted July 3, 2016 Als het na stroppen wat trekt dan eerst CrOx en stroppen, trekt het dan nog dan de finisher. Dat is per mes afhankelijk, en ik heb er teveel om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen. Die messen die ik opnieuw op een steen heb moeten leggen heb ik zonder uitzondering geslepen toen ik dat eigenlijk nog een beetje lerende was
Buffel Posted July 3, 2016 Posted July 3, 2016 Puur om het mes schoon te maken na het scheren. Vooraf altijd stroppen. Je merkt wel wanneer het mes iets minder begint te worden, dan is crox een optie.
hanwer Posted July 3, 2016 Posted July 3, 2016 Ik veeg het mes na het scheren af met een vochtige doek en daarna droog met 2 stukjes wc papier, ook tussen de scales. Stroppen alleen voor het scheren, en steeds van mes wisselen (roteren). De opmerking over roteren was niet bedoeld als theorie dat dat beter zou zijn voor het mes. Het is alleen maar voor de lol en om te vergelijken. Voor het staal maakt het denk ik niet uit.
hanwer Posted July 3, 2016 Posted July 3, 2016 Ik veeg het mes na het scheren af met een vochtige doek en daarna droog met 2 stukjes wc papier, ook tussen de scales. Stroppen alleen voor het scheren, en steeds van mes wisselen (roteren). De opmerking over roteren was niet bedoeld als theorie dat dat beter zou zijn voor het mes. Het is alleen maar voor de lol en om te vergelijken. Voor het staal maakt het denk ik niet uit.
Tony Posted July 3, 2016 Posted July 3, 2016 Om het mes schoon te maken na het scheren drogen met papier of een haardroger en dan ca. 20 x op linnen en minimaal 12 uur laten liggen voor dat je het opbergt. Voor het opnieuw gebruiken van het mes ca. 40x stroppen op leer. Als het gaat trekken of minder wordt kan je crox op balsa of op een andere ondergrond gebruiken. Als dat niet meer helpt pasta's als je geen finisher hebt. In het verleden heb ik met succes rode en daarna zwarte pasta gebruikt en vervolgens weer crox op balsa om een mes aan te scherpen. Dit was voordat ik stenen in bezit had. Als je de nodige ervaring hebt opgedaan kan je een finisher aanschaffen, ik zou terugkijkend naar mijn eigen ervaring hier een synthetisch steen voor nemen in plaats van bijvoorbeeld een coticule. Als je goed met een synthetische steen kan slijpen zou je later ook natuurlijke stenen kunnen kopen, deze hebben over het algemeen een langere leertraject en zijn minder consistent als synthetische stenen.
PI56 Posted July 4, 2016 Posted July 4, 2016 Ik houd de messen alleen voor het scheren over de strop. Zo'n 80 slagen. Na het scheren berg ik ze droog op. Gebruik wel iedere dag het volgende mes van de standaard.
mhharsta Posted July 4, 2016 Posted July 4, 2016 Na het scheren droog ik het mes zorgvuldig af, en om de snede goed schoon te krijgen strop ik op linnen 15x en op leer 20 x. Het mes laat ik open liggen in de kast op een handdoek en berg ik op als ik een ander mes pak voor de volgende scheerbeurt. Voor iedere scheerbeurt strop ik op leer 60x.
HiFuMi Posted July 4, 2016 Author Posted July 4, 2016 @efsk Ik maak uit jouw opmerking op dat de messen die je geslepen hebt toen je het eenmaal beter kon dat het dan eigenlijk niet meer nodig is om naderhand nog te slijpen ? ikzelf heb niet de intentie echt een slijper te worden , maar wil mijn messen wel zelf scherp leren houden ik heb bij mijn eerst mes een Coticule gekocht , en als ze toch bot gaan worden ga ik die sowieso proberen hoop eigenlijk niet dat ik nog meer stenen hoef te kopen
ChrisA Posted July 4, 2016 Posted July 4, 2016 Van Tony en Richard begrijp ik dat die eigenlijk nooit met een mes scheren dat niet net "ge-finished" is omdat ze nu eenmaal veel slijpen. Voor mijzelf en vele anderen geldt dat niet en ik wil mijn messen zo lang mogelijk scherp houden met stroppen en spanriem. Ik mag hopen dat met een mes toch wel zeker 100x geschoren kan worden voor finishen nodig is. Ik ben benieuwd of er iemand is die dat kan bevestigen. Voor de rest is het roteren gewoon omdat het leuk is. Het ene mes scheert het beste omdat het van die mooie kitscherige scales heeft en een ander het fijnste door de mooie bewerkte rug of gravering.
Buffel Posted July 4, 2016 Posted July 4, 2016 Het hangt af van meerdere factoren, oa: techniek, haartype,hardheid van het staal, stroptechniek. Te veel dus! Er zijn verhalen van mensen die meer dan 100x hebben gehaald, het is dus mogelijk.
ChrisA Posted July 4, 2016 Posted July 4, 2016 Kijk, dat is duidelijke taal. Ik heb een Weltmeister, 2 Bartmannen, een Willy Lange en een Bismarck. Verder inderdaad een lichte baard en ik strop, denk ik zorgvuldig. Ik zit per mes al op ongeveer 25x en heb het gevoel dat er nog veel meer in zit. Bij de 50x laat ik wel weer van mij horen.
HiFuMi Posted July 4, 2016 Author Posted July 4, 2016 mijn snor en kin lijken wel ijzerdraad te produceren de rest valt mee , maar ik ben pas 2 maanden bezig het spul blijft tot nog toe scherp genoeg
ChrisA Posted July 4, 2016 Posted July 4, 2016 Ja ijzerdraad lijkt het wel maar het is toch techniek. Mijn snor gaat al lang goed maar moet ATG en dat is in den beginne best wel eng. De kin blijft een probleem, maar ook ATG en een kleine hoek is essentieel en heel lang ook eng. Nu en dan gaat het echt goed en zonder bijwerken. Dus, goed werk kost tijd.
HiFuMi Posted July 4, 2016 Author Posted July 4, 2016 ja, ik heb lang gedacht dat de messen bot waren , en nu glijden ze over de meeste stukken als vanzelf het helpt mij te bedenken dat ik niet hoef te snijden , alleen schuim weg poetsen , dan druk ik al een stuk minder hard zodra ik denk daar moet ik wat meer snijden gaat ie er in als een heet mes in de boter , maar dan wel in de huid
Recommended Posts