Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik heb de Blackbird razor van DannyVG in bruikleen gekregen en hiervoor dank ik hem zeer.

Vanmorgen de eerste keer met deze krabber geschoren en de eerste kennismaking verliep zeer voorspoedig en ik ben onder de indruk van dit heerlijke scheerhoofd, nu moet ik er wel bijzeggen dat ik meestal een keer of drie scheren nodig heb om de scheerkarakteristiek van een krabber geheel te doorgronden.

Hier de ervaringen na de eerste scheerbeurt:

Dit is denk ik de diepst uitscherende krabber waar ik me tot nu toe ooit mee geschoren heb, en daarbij heb ik als referentiepunten de Muhle R41 2013 en de Wolfman met een "blade gap" van 0,74. Stond ik eerder versteld van het gladde gevoel na een scheerbeurt met de Wolfman wel het blijkt toch nog gladder te kunnen zo blijkt.

Voelt het dan agressief of rauw aan? Nee absoluut niet het blijft redelijk comfortabel en niet zo rauw als de R41. Echter in een Wolfman moet hij qua comfortabel scheren zonder twijfel absoluut zijn meerdere erkennen, de Wolfman haal je zonder nadenken over je gezicht en is zeer vergevingsgezind.

De Blackbird vraagt de eerste scheerbeurt echt de aandacht van je, want door zijn diepe maaiwerk ben je zeer alert om de juiste hoek te gebruiken, de krabber niet verkeerd op je de huid te zetten of om echt elke druk op de huid te vermijden.

Hierbij is echter de standaard bijgeleverde hendel een absolute dissonant in mijn optiek doordat hij te lang en te dun is.

Houdt je hem aan de onderkant vast dan is de krabber topzwaar waardoor hij op de huid druk wil gaan zetten. Pak je vervolgens de dunne steel in het midden vast dan voelt het aan alsof de krabber uit balans en door de lange steel vind ik hem moeilijk manouvreerbaar.

Dit na twee gangen opgelost door er een IKon greep van 8,5 cm. onder te plaatsten en dat komt de stabiliteit en scheerkarateristiek van de krabber zeer ten goede.

Het scheren gaat dan veel soepeler en comfortabeler en het verplaatsen over de huid voelt veel aangenamer aan.

De hoek vind je al vrij snel automatisch en vooral met de iKon hendel was er een audio feest van het maaien der stoppels.

Dus na de eerste keer is mijn conclusie: een zeer efficiente krabber die ronduit diep uitscheert, comfortabel blijft maar wel voelbaar is op de huid, je aandacht opeist dit ook omdat hij minder vergevingsgezind is. Ik denk dat hij voor veel scheerders te agressief zal blijken te zijn en dat als je niet over de juiste scheertechniek beschikt en de krabber bijvoorbeeld niet zonder druk over je huid kan laten glijden je irritatie zal gaan ondervinden en het zal daarnaast de vraag zal zijn of je deze krabber dagelijks zou kunnen toepassen.

Als advies zou ik, voordat je deze krabber ongetest wil aankopen, je het advies geven om je eerst irritatie vrij opeenvolgend met een Fatip en dan een R41 2013 te kunnen scheren omdat deze krabber zeker nog iets agressiever/effectiever is maar bij een juiste scheertechniek zeker comfortabeler aanvoelt.

Ik zou het scheerhoofd een aanwinst vinden in mijn verzameling anders gezegd ik zou hem graag willen hebben, echter op dit moment is het scheerhoofd niet los verkrijgbaar en de handels waar ik niets mee kan maar waarvoor je wel betaald natuurlijk vind ik weggegooid geld.

Niet van invloed op het scheergedrag maar iets over de verpakking, dit is een mooi blikken doosje gevuld met een soort stro/hooi waar de krabber zich in bevindt. De Blackbird is geinspireerd op de Lockheed SR71 waar mijn broer die toendertijd piloot wilde worden een groot schaalmodel in zijn kamer had staan. Toendertijd een zeer vooruitstrevend vliegtuig. Je mag dus eigenlijk verwachten dat de verpakking iets technologischer is als een baaltje stro.

Nu de tweede test morgen.

Edited by Guest
Posted

Vanaf nu moet je me gewoon op mijn woord geloven Hansje, iedere dag een stuiver in het varkentje en na alle huwelijks en vakantieperikelen kan je zo'n kopje aanschaffen (ik geef je een seintje voor ze op de site staan als je wil).

En je vond het grappig maar zie je dat een kleintje soms beter werkt dan een lange ;-)

Ideale combo voor mij was

mylHJZu.jpg

Ik denk trouwens dat je net als ik na een paar keer gebruiken je oordeel wat zal aanpassen, zoals je weet scheer ik me twee keer per dag en ik kan dit rustig een week aan een stuk doen met de kraai zonder ook maar enige vorm van scheerbrand of wat dan ook, is trouwens voor mij althans ook een topper om het hoofd mee te scheren. Wie gladder kan krijgt van mij een bonus.

O ja had ik je al verteld van die krabber die je nog niet kent maar die nog ietsiepietsie beter is? :twisted:

Posted

Trouwens de andere uitvoering van de kraai heeft toch ook wel een bepaalde uitstraling! Mmmmmmm :roll:

IMG_1488_zpsbkm0eehs.jpg

Posted

Mijn oordeel is juist Ron dat je ondanks zijn effectiviteit MITS JE over een juiste scheertechniek bezit GEEN irritatie zal ondervinden.

Wordt er wel eens alleen het scheerhoofd aangeboden Ron?

Posted
Vanaf nu moet je me gewoon op mijn woord geloven Hansje, iedere dag een stuiver in het varkentje en na alle huwelijks en vakantieperikelen kan je zo'n kopje aanschaffen (ik geef je een seintje voor ze op de site staan als je wil).

O ja had ik je al verteld van die krabber die je nog niet kent maar die nog ietsiepietsie beter is? :twisted:

Ja morgen de trouwdag van onze dochter waar het de traditie is om bijvoorbeeld de jurk voor haar te kopen en nog wat uitgaven telt lekker snel op :shock:

Enige vakanties naar Duitsland en wat dagen een hotelleke in de buurt van mijn Belgische vriend die ik toch niet hoef te antwoorden op de vraag of ik wil dat hij mij een seintje geeft toch, trouwens ongeacht wat ik zeg zal je me toch wel inseinen :lol:

Ik bedoel elke dag stroomt mijn mailbox over met scheergerei, wel zijn afdankertjes hoor want het mooie heeft hij zelf al besteld :evil:

Zie de Aristrocat 2 greep die de boef voor mijn neus wegkaapte :twisted:

Maar nu ga ik zelf off-topic doe ik anders nooit hoor dus on-topic even de vraag of jij zeker weet dat de scheerhoofden tegen de eind van dit jaar los geleverd gaan worden?

Posted

Alvast een heel prettige dag toegewenst dan morgen!

Ik weet het niet zeker maar dat is wat me verteld werd.

Posted

Ik had Shane een mailtje gestuurd met de vraag of hij overweegt om ook losse scheerhoofden te gaan verkopen en dit is zijn helaas negatieve antwoord:

Hello Hans,

Thank you very much for taking the time to write me. I do not sell the head alone because it may be incompatible to use with some handles. This is due to the interlocking mechanism that allows the Blackbird handle to insert into the head. I hope you understand why I only sell the fully assembled Blackbird.

Please let me know if I can answer any further questions you may have.

Thank you,

Shane Swartzlander

Blackland LLC

shane@blacklandrazors.com

http://www.blackl

(765)268-0525

Posted

Ja maar dat is de huidige stelling, ze komen er wel maar hij wil vermijden dat heel wat mensen hun bestelling uitstellen in het vooruitzicht van losse koppen, begrijpelijk natuurlijk. Wat doe jij eigenlijk op deze dag op het forum, vort ..... feesten gaan verdorie! :-)

Posted

Gisteren voor de tweede en vandaag voor de derde opeenvolgende maal met de Blackbird geschoren. En het is een heerlijke krabber die het beste compromis is tussen een zeer hoge effectiviteit en comfort, dit natuurlijk van alle krabbers waar ik me ooit mee geschoren heb dus uekaz.

De effectiviteit is ronduit fantastisch en verslaat zelfs qua gladheid (resultaat) het Wolfje met het 0,74 mm mondje. Het compromis is echter dat hiermee ingeboet is op de comfortabelheid van de krabber. Hier is hij absoluut geen partij voor het Wolfje of b.v. een ATT. Hiermee is niet gezegd dat hij oncomfortabel is maar de krabber vraagt voortdurend de aandacht van de scheerder.

En het voelt allemaal gewoon rouwer en minder vloeiend aan als de andere genoemde krabbers die zich meer automatisch laten behandelen.

Mijn gevoel zegt dat dit absoluut geen krabber voor een beginner is en zelf de ervaren scheerder die van een milde tot medium agressieve scheerhoofd houdt moet ook in mijn optiek wegblijven van de Blackbird. Scheerders die zich zonder problemen met een R41 kunnen scheren zouden echter met deze krabber zichzelf een groot plezier doen, want hij is op zeker nog effectiever en scheert hij op zeker een stuk comfortabeler en plezieriger. Daarnaast is de kans op sneetjes en wondjes met deze krabber beduidend minder groot.

Vandaag een klein sneetje links van de kin omdat ik de krabber iets verkeerd op de huid zette is de enige schade na drie dagen gebruik.

Hierbij wel vermeld dat ik de standaard greep veels te lang en te dun vind en me geschoren heb met een kortere en dikkere greep.

Oftewel met de juiste scheerhoek en absoluut geen druk zettend op de huid is dit een fantastisch scherend apparaat die bij mij het gladste resulaat ooit bereikt.

Blijft een prijs van $ 160 dollar en $ 25 verzendkosten en met de douane kosten komt hij op een totaalprijs van +/- € 190 en dat is veel geld voor deze krabber waarvan de uitvoering met lange steel voor mij absoluut niet werkt.

Posted

Ik geloof dat Hans het naar de gemiddelde scheerder toe goed formuleert maar voor wie echt goede techniek onder de knie heeft is dit een natte droom. Deze behoord samen met de Wolfmans en de ATT S1 tot mijn favorieten. In tegenstelling tot onze "forum addict" ;-) vergt deze krabber voor mij totaal geen aandacht bij het scheren van gezicht en hoofd.

Ik vind de handvaatjes qua uiterlijk niet mooi maar ze zijn wel heel goed qua grip en hantering alhoewel er duidelijk vraag is naar een tussenmaat en Shane zou daar in de toekomst ook willen aan voldoen.

Er is een omweg mogelijk ivm de douane, Shane doet daartoe de krabber in een dubbele doos, je laat hem naar iemand in de US sturen (gratis), die pakt hem uit en heeft een al ingevuld pakket in de hand die hij enkel op de post moet doen voor je.

De mijne is onderweg maar als het net is als met de andere pakjes waar ik op zit te wachten wordt het nagelbijten, ATT spul ligt al ruim een week op de douane.

Posted

De vierde scheerbeurt met de Blackbird is achter de rug en de krabber begint me nu zeer vertrouwd te worden. Werkelijk nergens een sneetje/wondje of enige vorm van irritatie en een zeer glad resultaat. En als je de krabber rustig en onder de juiste scheerhoek op de huid neerzet en vervolgens zonder druk te zetten over de huid laat glijden blijft het zeker comfortabel en met een mooi geluid van de stoppels welke doorgesneden worden.

Door zijn hoge effectiviteit is het wel iets meer uitkijken bij de vouw waarin mijn onderkin overgaat in de onderlip hier komt het redelijk precies aan onder welke hoek je de krabber neerzet om het vervolgens omhoog te halen. En de bovenlip vraagt zeker meer aandacht als ik tegen de haargroei op wil gaan dan voel ik hem nu nog redelijk bijten. Nog een paar keer scheren en dan zal deze krabber al zijn geheimen wel prijsgegeven hebben.

Ik weet niet of Snuff zich in het volgende herkend maar ik heb hem tot nu toe met vier verschillende zepen uitgeprobeerd en er valt mij een ding op en dat is dat door het zeer diepe uitscheren ook bijna de gehele zeeplaag van de huid lijkt te zijn verdwenen waardoor als je meerdere keren achter elkaar over de huid wil gaan het hierdoor stroever aanvoelt als met andere krabbers. Dit is makkelijk op te lossen door natuurlijk in de losse hand wat schuim te houden maar na vier keer gebruik viel dit me op. Kan ook zijn dat de rechte bovenkant van de scheerkop hier debet aan is natuurlijk.

Het is na diverse keren gebruik de meest agressieve/effectiefste krabber waar ik me ooit mee geschoren heb. Lezende ook op andere forums en door Snuff wordt een vergelijking gemaakt met de R41 2011 scheerhoofd waarmee ik me nooit geschoren heb dus het antwoord hierop moet ik schuldig blijven. De Muhle R41 2013 komt in de buurt maar de Blacbird scheert nog dieper uit waarbij het scheergevoel echter veel comfortabeler is. Dit is natuurlijk wel relatief want comfort valt zeer zeker bij deze krabber onder het kopje uekaz.

Hij verslaat het Wolfje met het grote mondje qua gladheid de keerzijde van de medaille is dat qua comfort het Wolfje hier vervolgens keihard terugslaat. Zo comfortabel scherend als het Wolfje waarbij ook een reteglad resultaat behaald wordt zie ik me met de Blackbird (nog) niet doen. En voor dagelijks gebruik denk ik dat voor de meeste scheerders het Wolfje verkiezen dit is een krabbers die daarvoor zeer geschikt is, de Blackbird daarentegen scheert diep uit waardoor bij mensen met een gevoelige huid de herstel tijd tekort is doordat de peeling van de dag ervoor nog niet helemaal vergeten is.

Ik zou hem graag willen hebben want samen met de Wolfjes en de ATT zou dit een toptrio zijn.

De hendel van 7 cm. Lijkt me beter geschikt dan de lange hendel, ik bedoel de Gillette Ball end etc. hebbben ook een greep met een lengte van 7cm en zijn een stuk dunner en die houden ook goed vast.

Posted
De vierde scheerbeurt met de Blackbird is achter de rug en de krabber begint me nu zeer vertrouwd te worden.

Ik merkte ook in de eerste week dat de krabber met steeds meer ging bevallen en steeds prettiger werd in het gebruik.

Ik weet niet of Snuff zich in het volgende herkend maar ik heb hem tot nu toe met vier verschillende zepen uitgeprobeerd en er valt mij een ding op en dat is dat door het zeer diepe uitscheren ook bijna de gehele zeeplaag van de huid lijkt te zijn verdwenen waardoor als je meerdere keren achter elkaar over de huid wil gaan het hierdoor stroever aanvoelt als met andere krabbers.

Ik zou het niet weten, ik ga niet over plekken waar het schuim al is verwijdert, dat is voor de volgende pass.

Het is na diverse keren gebruik de meest agressieve/effectiefste krabber waar ik me ooit mee geschoren heb.

Voor mij dan weer verre van de meest agressieve.

Zo comfortabel scherend als het Wolfje waarbij ook een reteglad resultaat behaald wordt zie ik me met de Blackbird (nog) niet doen. En voor dagelijks gebruik denk ik dat voor de meeste scheerders het Wolfje verkiezen dit is een krabbers die daarvoor zeer geschikt is, de Blackbird daarentegen scheert diep uit waardoor bij mensen met een gevoelige huid de herstel tijd tekort is doordat de peeling van de dag ervoor nog niet helemaal vergeten is.

De Wolfmans voelen inderdaad zachter aan en zullen bij 90% van de mensen beter bevallen omdat je er volledig achteloos mee kan omspringen qua scheren.

UEKAZ maar zelfs bij tweemaal daags gebruik heb ik geen peeling (of ik heb een dikke huid?).

Ik zou hem graag willen hebben want samen met de Wolfjes en de ATT zou dit een toptrio zijn.

De hendel van 7 cm. Lijkt me beter geschikt dan de lange hendel, ik bedoel de Gillette Ball end etc. hebbben ook een greep met een lengte van 7cm en zijn een stuk dunner en die houden ook goed vast.

Ah maar dat vind mevrouw Koning vast niet goed hoor! :twisted:

Posted

Mooie beschrijving! Zit me aan de rand van de tafel vast te houden en ga niet naar die site :twisted:

Wil je een R41 2011 proberen? Kan je mijn kop wel sturen. :mrgreen:

Posted

Snuff met agressieve/effectiefste zit ik niet helemaal juist daar heb je gelijk in. Duidelijker is misschien als je zegt dat hij zeer efficient en effectief is terwijl hij bij juist gebruik nog comfortabel scheert.

Posted
Mooie beschrijving! Zit me aan de rand van de tafel vast te houden en ga niet naar die site :twisted:

Daar bloeit wat moois :lol:

Hans, kan je nu straks met recht spreken over agressief, lijkt de kraai een snorrend poesje bij.

Kijk nu gaan mijn aandelen in Blackland razors straks toch nog wat opbrengen :lol:

Hans - Roland - Harkos - ? - ? - ? - enz ..... :ugeek:

Posted

Gelet op de voorkennis die onze Snuff had toch maar een mail gestuurd naar Shane met de vraag of er een hendel met een tussen

lengte van +/- 8,5 cm op termijn komt en zo ja wanneer, zijn antwoord:

Hi Hans,

I may offer a handle around that length, but I'm not currently in the process of doing so. If such a handle becomes available in the future you will certainly be alerted via the email newsletter.

Thanks again, Hans. Take care,

Shane Swartzlander

Blackland LLC

Fijn dus, wel misschien een hendel met een mooie lengte maar het tijsdstip daar wordt ik dus niets wijzer van :evil:

De twijfel slaat nu hevig toe, nog even wachten met bestellen maar ja dan de vraag hoelang gaat het nog duren voordat deze hendel beschikbaar komt :?

Posted

Maar Hans, met jouw ijzeren zelfdiscipline kan dat wachten toch nooit een probleem zijn?

Posted

Man man, ik zeg dat de aparte koppen later dit jaar komen evenals hoogstwaarschijnlijk de tussenmaat steel en nog gelooft hij mij niet en gaat hij die arme man lastig vallen ;-)

Lost toch niks op Hans, als je deze koopt doe ik je watertanden naar de volgende en de volgende :twisted::lol:

Posted

Daar bloeit wat moois :lol:

Hans, kan je nu straks met recht spreken over agressief, lijkt de kraai een snorrend poesje bij.

Kijk nu gaan mijn aandelen in Blackland razors straks toch nog wat opbrengen :lol:

Hans - Roland - Harkos - ? - ? - ? - enz ..... :ugeek:

Hij leest niet goed, denk ik.

Posted

De zaak is toch nog de bekende losse schroeven zoals ik uit de mail van Shane begrijp, wat te doen :?

Hai Hans,

I don't have any timeline for that handle option. In fact, it's not guaranteed that it will ever be offered. At this time it's only an option that I am considering.

Orders for the machined finish and black oxide are being fulfilled now. Due to the holiday weekend in the USA, orders will ship on Wednesday. The wait for polished Blackbirds is currently 2-3 weeks.

Thank you,

Shane Swartzlander

Blackland LLC

Posted

Ik heb het je al meerdere malen uitgelegd, hij krijgt zoveel dergelijke mails dat hij er niet langer op ingaat, het komt wanneer het komt, zoniet gaat iedereen zitten wachten op de aparte koppen of handels en blijft hij met zijn waren zitten.

Posted

Vandaag voor de 5e scheerbeurt een Gillette greepje onder de Blackbird geschroefd met een lengte van 7 cm. met een diameter van 9mm.

Doordat de bovenkant van dit greepje dun is is het mogelijk om het greepje juist vast te zetten op de bovenplaat omdat hij door de ronding van de onderplaat past. Met andere dikkere grepen heb je weinig schroefdraad onder de bodemplaat om het greepje vast te zetten, het past wel maar het doet fragiel aan.

De korte standaard steel van de BB is ook 7 cm. met een diameter van 11 mm.

Het is even wennen aan het greepje en de kop is verhoudingsgewijs zwaar waardoor hij topzwaar aanvoelt maar door de korte greep houdt je hem wel makkelijk van de huid af.

Weer een zeer goede scheerbeurt zonder enige vorm van irritatie en mooi glad. Dit is het gevoel wat een Wolfje je trouwens ook geeft (hoewel zeker heel wat comfortabeler) je voelt tijdens het scheren het mesje duidelijk over de huid gaan en verwacht na het schoonspoelen dat de huid aardig geirriteerd zal zijn maar helemaal niets van dit alles. Na de scheerbeurt ben je zijdezacht en in mijn geval geen enkele spoor van irritatie.

En voor de 5e keer achtereen gebruikt, ik durf te beweren dat ik hem nu redelijk onder de knie heb, en denk dat dit naast het Wolfje met de grote mond zeker een dagelijkse krabber zou kunnen dit dankzij zijn comfort en effectiviteit. Juist omdat je ook minder bewegingen met de krabber hoeft te maken over de huid om spek glad te worden voorkom je irritatie.

Het Wolfje blijft de absolute nummer 1 doordat het comfort tijdens het scheren niet te evenaren is door de BB en hoewel iets minder diep uitscherend als de BB ben je ook met haar spekglad.

Posted
je voelt tijdens het scheren het mesje duidelijk over de huid gaan en verwacht na het schoonspoelen dat de huid aardig geirriteerd zal zijn maar helemaal niets van dit alles.

Er is momenteel een draadje op een ander forum waarin men de stelling verkondigd dat het eerder de scherpe (nou ja) rand van de kop is die men voelt op het gezicht dan echt het mesje. Vandaar de verwondering van velen dat er geen irritatie optreed. Zou zomaar kunnen.