Wolf Posted June 28, 2016 Posted June 28, 2016 Inmiddels in Nederland beland en het voormalig scheermes van mijn grootvader mogen aanschouwen. Voor zover ik het kan lezen is het mes van Gustav hammesfahr uit Solingen, verder staat er nummer 26 op en aan de andere kant het woord "Schwimmer" met de afbeelding van een zwemmer. Het handvat lijkt van been te zijn. Aan het mes zelf zal weinig te redden zijn maar vind het erg leuk om te hebben en zou er graag meer over weten en nog liever 1 willen kopen van dezelfde maker of dit model. Als iemand meer informatie heeft hoor ik het graag.
Marcel Posted June 28, 2016 Posted June 28, 2016 Leuk om zo'n erfstuk in handen te hebben lijkt me! Er valt misschien niet veel meer aan te redden maar dat maakt de geschiedenis er vast niet minder om.
Wolf Posted June 28, 2016 Author Posted June 28, 2016 Het is voor mij inderdaad heel bijzonder als erfstuk. Emigreren doet wel een hoop met je omdat je toch op een of andere manier met je eerdere leven breekt en die connectie met je familie en familiegeschiedenis een beetje verliest en vind daardoor dat ik me echt meer hecht aan dingen zoals dit.
Snuff Posted June 28, 2016 Posted June 28, 2016 (edited) zo moet ie er nieuw uitgezien hebben: helaas verschijnen ze slechts zelden op de markt Edited June 28, 2016 by Guest
Wolf Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Heeft er iemand nog advies wat ermee te doen, zal ik hem zo laten, moet ik wat tegen het roest/verroesten doen en zoja, wat kan ik dan het beste doen. Zou ik wat met het handvat doen?
Snuff Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Iemand met heel veel ervaring zou het mes nog kunnen bijwerken en er iets scheerbaars van maken als hij het geluk heeft dat het niet stuk springt bij het bewerken. Het zal je echter meer kosten dan een nieuw mes.
efsk Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Benen greepjes willen wel eens opknappen van wat citroensap. Eerst uit elkaar halen, goed poetsen, dan en met een doekje en wat citroensap, dat bleekt weer wat. Aan je mes moet bij de hiel een stuk weggedremeld, en dan over de hele lengte een stuk smaller, maar dat is nogal een serieuze klus waar ik niet aan zou beginnen. Roest kun je kijken of je met een roestgum (weet eigenlijk niet hoe zo'n ding heet) wat kunt beginnen, maar hoe dan ook: pas op je vingers. Ook dit mes is naar alle waarschijnlijkheid nog scherp genoeg om je serieus te kunnen verwonden als je niet oppast.
Wolf Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Bedankt voor het advies allemaal. Als ik hem uit elkaar moet halen ben ik bang dat ik hem verniel, misschien kan het maar beter later voor wat het is voorlopig tot ik wat meer ervaring heb. Het mes ligt sowieso al 65 jaar still dus een jaartje meer of minder zal hij niet veel slechter van worden.
Snuff Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Mocht je het zelf proberen zorg dan voor zeer goede bescherming, de kans dat binnen een paar seconden de stukken in het rond vliegen is heel groot!
Wolf Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Mocht je het zelf proberen zorg dan voor zeer goede bescherming, de kans dat binnen een paar seconden de stukken in het rond vliegen is heel groot! Ik ga er zeker niet gaan proberen te "repareren", of er met een dremel aan te zitten. Hooguit wat cosmetisch of iets om te voorkomen dat hij nog meer verroest. Ik behandel ze sowieso met respect.
Tony Posted June 30, 2016 Posted June 30, 2016 Mocht het mes niet hersteld kunnen worden kan je altijd nog de scales hergebruiken op een mes van de zelfde grootte.
Recommended Posts