Barbiere di Figaro Posted June 26, 2016 Posted June 26, 2016 Misschien wel even controversieel als De Vergulde Hand, maar dit is dan geen pro-post. Had een Apple Iphone 5S van april 2014. In februari 2016 nam de batterijduur plotseling sterk af en was een uurtje met runtastic aan al niet meer mogelijk. Ik ben er altijd uiterst zorgvuldig mee omgesprongen, in hoesje, met beschermfolie en netjes in een tas, nooit in kontzak of wat ook. Werkelijk, het apparaat ziet er uit als nieuw. Gemeld bij leverancier, maar duurde vrij lang voordat ik een andere had uitgezocht, tot in mei van dit jaar (wilde wachten op de Samsung S7 Edge). Leverancier stuurt de Iphone op naar Dynafix, die na korte tijd aanbieden de telefoon te vervangen voor € 382,-. Of de diagnose betalen voor € 50,-. Apple verleent geen garantie (is immers ook noodlijdend bedrijf). De telefoon zou doorgaan naar mijn zoon, dat kan dus nu niet meer. Hij had zich er al wel op verheugd. Heb persoonlijk contact gezocht met dat Dynafix. Toen bleek dat de diagnose terecht was, dat er meer aan de hand was dan alleen slechte accu, werd er zelfs wat hautain gedaan over het vervangingsvoorstel. De tussenleverancier heeft de accu vervangen en zou de helft van de diagnose vergoeden, maar dat zal wel niet meer gebeuren. Het is wel zo verschrikkelijk onbevredigend en zo enorm van deze tijd dat je dan domweg kunt fluiten naar normale service, dat ik voor eens en altijd Apple afgezworen heb. Het zal zo'n concern aan zijn reet roesten, al die negatieve reclame, evenals dat Dynalink, maar wie weet, staan jullie er ook een keertje voor, dan weet je vast wat je dient te mijden. Mij intrigeert nogal die hele business om zo'n concern heen, vergelijkbaar met parasieten. Dure Iphones en andere aparaten innemen, waterschade constateren of andere zaken die niet controleerbaar zijn, een gerepareerde voor veel geld weer verkopen en op naar de volgende klant / slachtoffer. Het gaat er immers niet om, of je al dan niet te eten hebt hier in Nederland of in Amerika, dus wat moet je dan voor gedachten hierbij hebben om dat te rechtvaardigen? Dat zijn dan "ondernemers".
marco Posted June 26, 2016 Posted June 26, 2016 Er is ook nog wat ze noemen "economische levensduur" Eric. Apparaten die niet meer binnen de garantie vallen, maar waarvan je wel mag verwachten dat ze een bepaalde tijd meegaan, daar moet de verkoper een passende oplossing voor bedenken. De verkoper blijft altijd de verantwoordelijke partij. Zij zullen dus een korting op een reparatie of iets dergelijks moeten bieden omdat het apparaat nog binnen de economische levensduur valt. Het is een beetje een vaag gebied, maar je moet zeker ergens gecompenseerd worden. En ja, Dynafix zuigt...
Marcel Posted June 26, 2016 Posted June 26, 2016 Was de leverancier apple zelf of een telecomboer? Wat ik altijd begrijp is dat je veel beter dit soort issues kunt aankaarten bij de fabrikant zelf, dat geldt niet alleen voor apple. Als Dynafix om de hoek komt ben je de klos. Daar gaat het met alle merken telefoons mis, alsof ze de opdracht hebben van de grote providers om vooral niet mee te werken. Collega's die rechtstreeks naar apple zelf gingen werden wel geholpen. Het gedoe met de accu heb ik ook al eens langs zien komen met een iphone 5, niet de 5s. Werd gewoon omgeruild. Gedoe met HTC telefoons: meteen opgepakt door HTC zelf. Vemijd dus als het kan de afhandeling via de telco. Waarom verleende apple geen garantie meer? Omdat de twee jaar net verstreken waren? Doordrammen, en dan bij apple zelf. Ik heb nog geen gezeik gehad met m'n telefoon maar ben eerder wel voorbeeldig geholpen nav problemen met m'n macbook.
Barbiere di Figaro Posted June 26, 2016 Author Posted June 26, 2016 Bedankt heren!~ Telefoon had ik via Castle, die sturen dus rechtstreeks naar Dynafix. Heb eerder een table van Samsung via Wehkamp opgestuurd, zelfde euvel, accu snel leeg. Binnen no-time gemaakt, gratis, met betere accu dan voorheen en nieuw oplaadkabeltje. Ik zal eens kijken, of dat doordrammen gaat werken, vind het wel een goede tip en ligt mij ook wel, maar kost weer tijd en moeite natuurlijk.
marzman Posted June 26, 2016 Posted June 26, 2016 Dynafix is waarschijnlijk gewoon de goedkoopste aanbieder voor die fabrikanten. Dat ze goedkoop zijn door iedereen af te wimpelen dat is dan een detail. Maar Apple deed zelf ook altijd al moeilijk over die twee jaar garantie (wat slecht is voor zo'n premium product) en ook de eis van Europa dat de accu vervangbaar moet zijn dat gaat niet echt van harte (het is dus vervangbaar voor 382 euro). Ik zou even op marktplaats enzo kijken als het doordrammen niet of gedeeltelijk werkt, waarschijnlijk kun je voor veel minder de accu ook laten vervangen.
Marcel Posted June 26, 2016 Posted June 26, 2016 Heb je voor het verstrijken van de garantietermijn al aantoonbaar contact gehad met de leverancier? Zo ja dan sta je waarschijnlijk nog net even wat sterker.
Barbiere di Figaro Posted June 26, 2016 Author Posted June 26, 2016 Ja, Marcel, heb toen al gevraagd naar procedure, of het rechtstreeks moest of via hun kon en dat is natuurlijk per mail gegaan. Ga dat weer eens even bij elkaar zoeken.
Guest Gusto Posted June 26, 2016 Posted June 26, 2016 Ik blijf het belachelijk vinden dat z'n dure telefoon na 2 jaar een dergelijk dure reparatie nodig heeft!
Barbiere di Figaro Posted June 26, 2016 Author Posted June 26, 2016 Ik blijf het belachelijk vinden dat z'n dure telefoon na 2 jaar een dergelijk dure reparatie nodig heeft! Dat is het precies ja! ALs je bij de Kruidvat een Cresta koopt voor € 29,95, dan vewacht je dat je op enig moment kansloos bent, maar juist niet met een Apple Iphone 5S. Je betaalt hem dan wel via het abonnement maar juist daarom kost zo'n dom kastje dan ook al € 650,- denk ik. En dan als aanbod een "gerepareerde" voor € 382,-. Ik denk dat er mensen zijn, die domweg dan zo'n bedrijfsterrein oprijden met een paar auto's en wat makkers en dan om 5 uur 's middags de parkeerplaats afzetten tot de directeur een nieuwe Iphone komt brengen. Iets anders werk denk ik niet.
Marcel Posted June 26, 2016 Posted June 26, 2016 Ergo wat? Zullen we de discussie niet die bekende kant op laten gaan? Want dan is het verhaal snel klaar.
Guest Gusto Posted June 26, 2016 Posted June 26, 2016 Tja... jij bent een van die "sukkels" die in die Apple-marketing is getrapt. [mod=Marcel]Ik dacht dat ik duidelijk was geweest, je smiley negeer ik daarom. Dit heeft geen reet met mijn eigen voorkeur te maken. Als je hier zo nodig elke vruchteloze discussie die hierover is gevoerd wilt herhalen, ben je vrij om dat te doen. Elders.[/mod]
KugelFanger Posted June 26, 2016 Posted June 26, 2016 Ik weet niet of iedereen het weet. Maar als consument in Europa (voor dat nederland een nexit wil ) mag je verwachten dat elk electronisch apparaat een deugdelijke levensduur heeft, hier wordt het een beetje vaag maar volgensmij als je de europese wet navolgt moet dat dus 5 jaar zijn. Even over de garantie van de winkels/fabrikanten van een product. Dit hoeven ze dus helemaal niet te doen, het is dus een soort "dienst" die ze extra geven. Ik moet er wel bij vertellen dat je behoorlijk stevig in je schoenen moet staan om dit soort garantie's voor elkaar te krijgen. Dynafix is echt een kloten bedrijf waar ik nog NOOIT een goed bericht vandaan heb horen komen. De keren dat mijn mobiel nog garantie had en ik hem daar naar toe heb gestuurd was altijd de reparatie duurder dan de aanschaf (HOE DAN) maargoed blijkbaar krijgen zij die opdracht ofzo. Beter is dat als je de mogelijkheid hebt het product terug stuurt naar de fabrikant, vaak komt het dan wel goed. Hoewel ik niet echt meer wat met apple heb, is het wel zo dat mijn garantie gevallen rechtstreeks met apple altijd goed zijn afgehandeld werden.
marco Posted June 26, 2016 Posted June 26, 2016 Precies wat ik zei, een economische levensduur. Volgens mij verschilt het nog wel wat per apparaatgroep.
efsk Posted June 26, 2016 Posted June 26, 2016 Los van dat Erics ervaring natuurlijk volkomen ruk is, en reden voor de telco's zou moeten zijn om met dynafix geen zaken meer te doen wegen ontevreden klanten, heb je met producten ook te maken met een mtbf: een mean time between failure. Dat is de gemiddelde duur dat een apparaat het doet tussen twee keer stuk gaan in. Gemiddelde is hier het belangrijke woord: dat één keer een apparaat stuk gaat binnen het jaar betekent niet dat alle apparaten van dat soort binnen een jaar stuk gaan. We horen uitsluitend van die apparaten die een dag na het verstrijken van de garantietermijn de geest geven, maar alles wat het langer doet dan de opgegeven te-verwachten-levensduur, daarvan oren we niks.
Recommended Posts