Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tijd om eens een ander type borstelkopje (das) uit te proberen:

Y0vVTO7.jpg

Virginia Sheng finest 2-band 24x67 mm.

Iets stugger dan silvertip, topjes iets minder zacht, maar hopelijk nog zacht genoeg (en zonder prik).

Ook het handvatje is iets nieuws (voor mij):

3LBFEDY.jpg

Gepikt van El Druida ...

Teun (KugelFanger) maakte daar dit handvatje van:

QE4KGGZ.jpg

Houtsoort padoek - hier nog ongelakt.

Twee keer in de lak gezet met Glitsa matte parketlak, en voorzien van een abalone schijfje aan de onderkant:

k9CPeWB.jpg

... en voorzien van een schijfje kurk voor het afstellen van de hoogte van de borstelkop.

vxY1XAO.jpg

Het streven is een hoogte van 53 mm - hopelijk komt 't ook op 53 mm uit ... :P

En uiteindelijk vanmorgen de borstelkop ingelijmd met 2-componenten epoxy:

dabXYha.jpg

Het "tuigje" van elastiek en tie-wraps om de zaak tijdens het uitharden op z'n plaats te houden.

Simultaan met het maken van dit kwastje ook het nieuwe kwastje voor Gusto gemaakt:

bxHLpl9.jpg

Hier samen op de foto.

Morgen rond het middaguur is de epoxy netjes uitgehard.

Wordt vervolgd .... :D

Posted

Deze morgen was de epoxy dus uitgehard - hier van z'n "tuigje" ontdaan:

8Jh1ym7.jpg

De haartjes staan er nog wat stijfjes bij - maar dat gaat helemaal goed komen ...

Een schuimpje opgeklopt en een uurtje laten weken om de beestenlucht te verdringen/verdrijven:

bf9gS5r.jpg

Hier is 'ie (zo goed als) droog

nAgUXgH.jpg

De hoogte van de borstelkop is inderdaad 53 mm geworden, de taille is 28 mm.

Heb 'm al geprobeerd - prima "backbone" en geen "prik".

Die Virginia Sheng finest 2-band is het kopen waard ..... :D

Posted

Dat ziet er geweldig uit Jan!

Op de tekening staat de diameter op 25mm terwijl je praat over 28mm. Is het gat dan toch wat groter uitgeboord of hoe zit dat?

Ik ben erg benieuwd naar de praktijkervaring met deze kwast daar Finest mijn favoriete gradatie dassenhaar is.

Posted

Aan de bovenkant van 't gat heb ik nog wat weg moeten halen om 't passend te maken.

Boven de "plug" waaiert de knot altijd uit, maar hoeveel - dat varieert heel erg per knot.

Het blijft maatwerk ... :P

Heb het kwastje 1 keer gebruikt nu, het lijkt erop dat ik nog wel meer van dit soort knots ga gebruiken ...

Guest Gusto
Posted

Dat maakt het een Jan Special. ;)

Posted
Waarom is dat plaatje abalone eigenlijk?

Bij het volgende nieuwe kwastje zal ik een plaatje van de onderkant zonder abalone schijfje laten zien ... :D

Posted

Bij de kwastjes die ik voor iemand gemaakt heb, mocht ik zelf de hoogte bepalen, en bij die voor mezelf

ook natuurlijk.

Maar als iemand me vraagt om een kwast met een bepaald hoogte te maken, kan dat altijd... :D

Posted
Dat is een fantastisch mooie kwast Jan, is het heel onbeschaamd om te vragen wat deze kwast zo moet kosten?

Dat is helemaal niet onbschaamd, Hans.

Maar dan moet ik wel even met Teun overleggen wat de kosten aan zijn kant zijn - die krijg ik normaliter

niet te zien.

Aan mij berekent 'ie een speciaal vriendenprijsje voor eigen gebruik ... :D

Je hoort nog van mij ...

Posted
Dat is een fantastisch mooie kwast Jan, is het heel onbeschaamd om te vragen wat deze kwast zo moet kosten?

Dat is helemaal niet onbschaamd, Hans.

Maar dan moet ik wel even met Teun overleggen wat de kosten aan zijn kant zijn - die krijg ik normaliter

niet te zien.

Aan mij berekent 'ie een speciaal vriendenprijsje voor eigen gebruik ... :D

Je hoort nog van mij ...

Je hebt een PB, Hans ... :P

Posted

Ik ben ook wel benieuwd Jan. Kan je mij ook een pb sturen met de gemiddelde prijs van een kwast? :P

Posted
Erg mooi. Zeker het ontwerp van het handvatje.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Psst .. niemand zeggen ... ontwerp van dat handvatje heb ik gepikt van Javier El Druida ... :lol:

Guest Gusto
Posted
Erg mooi. Zeker het ontwerp van het handvatje.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Psst .. niemand zeggen ... ontwerp van dat handvatje heb ik gepikt van Javier El Druida ... :lol:

Mijn leraar grafisch ontwerp zei altijd, beter goed gejat dan slecht verzonnen. ;)