Jan Zoethout Posted June 19, 2016 Posted June 19, 2016 Tijd om eens een ander type borstelkopje (das) uit te proberen: Virginia Sheng finest 2-band 24x67 mm. Iets stugger dan silvertip, topjes iets minder zacht, maar hopelijk nog zacht genoeg (en zonder prik). Ook het handvatje is iets nieuws (voor mij): Gepikt van El Druida ... Teun (KugelFanger) maakte daar dit handvatje van: Houtsoort padoek - hier nog ongelakt. Twee keer in de lak gezet met Glitsa matte parketlak, en voorzien van een abalone schijfje aan de onderkant: ... en voorzien van een schijfje kurk voor het afstellen van de hoogte van de borstelkop. Het streven is een hoogte van 53 mm - hopelijk komt 't ook op 53 mm uit ... En uiteindelijk vanmorgen de borstelkop ingelijmd met 2-componenten epoxy: Het "tuigje" van elastiek en tie-wraps om de zaak tijdens het uitharden op z'n plaats te houden. Simultaan met het maken van dit kwastje ook het nieuwe kwastje voor Gusto gemaakt: Hier samen op de foto. Morgen rond het middaguur is de epoxy netjes uitgehard. Wordt vervolgd ....
Jan Zoethout Posted June 20, 2016 Author Posted June 20, 2016 Deze morgen was de epoxy dus uitgehard - hier van z'n "tuigje" ontdaan: De haartjes staan er nog wat stijfjes bij - maar dat gaat helemaal goed komen ... Een schuimpje opgeklopt en een uurtje laten weken om de beestenlucht te verdringen/verdrijven: Hier is 'ie (zo goed als) droog De hoogte van de borstelkop is inderdaad 53 mm geworden, de taille is 28 mm. Heb 'm al geprobeerd - prima "backbone" en geen "prik". Die Virginia Sheng finest 2-band is het kopen waard .....
Marcel Posted June 20, 2016 Posted June 20, 2016 Dat ziet er geweldig uit Jan! Op de tekening staat de diameter op 25mm terwijl je praat over 28mm. Is het gat dan toch wat groter uitgeboord of hoe zit dat? Ik ben erg benieuwd naar de praktijkervaring met deze kwast daar Finest mijn favoriete gradatie dassenhaar is.
Jan Zoethout Posted June 20, 2016 Author Posted June 20, 2016 Aan de bovenkant van 't gat heb ik nog wat weg moeten halen om 't passend te maken. Boven de "plug" waaiert de knot altijd uit, maar hoeveel - dat varieert heel erg per knot. Het blijft maatwerk ... Heb het kwastje 1 keer gebruikt nu, het lijkt erop dat ik nog wel meer van dit soort knots ga gebruiken ...
D-J Posted June 21, 2016 Posted June 21, 2016 Wat een mooi stuk vakwerk zeg! Waarom is dat plaatje abalone eigenlijk?
Jan Zoethout Posted June 21, 2016 Author Posted June 21, 2016 Waarom is dat plaatje abalone eigenlijk? Bij het volgende nieuwe kwastje zal ik een plaatje van de onderkant zonder abalone schijfje laten zien ...
Hanskoning Posted June 21, 2016 Posted June 21, 2016 Dat is een fantastisch mooie kwast Jan, is het heel onbeschaamd om te vragen wat deze kwast zo moet kosten?
Jan Zoethout Posted June 22, 2016 Author Posted June 22, 2016 Bij de kwastjes die ik voor iemand gemaakt heb, mocht ik zelf de hoogte bepalen, en bij die voor mezelf ook natuurlijk. Maar als iemand me vraagt om een kwast met een bepaald hoogte te maken, kan dat altijd...
Jan Zoethout Posted June 22, 2016 Author Posted June 22, 2016 Dat is een fantastisch mooie kwast Jan, is het heel onbeschaamd om te vragen wat deze kwast zo moet kosten? Dat is helemaal niet onbschaamd, Hans. Maar dan moet ik wel even met Teun overleggen wat de kosten aan zijn kant zijn - die krijg ik normaliter niet te zien. Aan mij berekent 'ie een speciaal vriendenprijsje voor eigen gebruik ... Je hoort nog van mij ...
KugelFanger Posted June 22, 2016 Posted June 22, 2016 Vriendenprijs, omdat ik ook altijd spullen van jou krijg Jan. Dus opzich .
Jan Zoethout Posted June 22, 2016 Author Posted June 22, 2016 Dat is een fantastisch mooie kwast Jan, is het heel onbeschaamd om te vragen wat deze kwast zo moet kosten? Dat is helemaal niet onbschaamd, Hans. Maar dan moet ik wel even met Teun overleggen wat de kosten aan zijn kant zijn - die krijg ik normaliter niet te zien. Aan mij berekent 'ie een speciaal vriendenprijsje voor eigen gebruik ... Je hoort nog van mij ... Je hebt een PB, Hans ...
Frog Posted June 22, 2016 Posted June 22, 2016 Ik ben ook wel benieuwd Jan. Kan je mij ook een pb sturen met de gemiddelde prijs van een kwast?
Nienke Posted June 22, 2016 Posted June 22, 2016 Erg mooi. Zeker het ontwerp van het handvatje. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jan Zoethout Posted June 22, 2016 Author Posted June 22, 2016 Erg mooi. Zeker het ontwerp van het handvatje. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Psst .. niemand zeggen ... ontwerp van dat handvatje heb ik gepikt van Javier El Druida ...
Jan Zoethout Posted June 27, 2016 Author Posted June 27, 2016 Na een weekje in gebruik te zijn geweest, is dit kwastje mijn absolute favoriet geworden. Perfecte eigenschappen - en looks !
Hanskoning Posted June 27, 2016 Posted June 27, 2016 Ik wil ook, ik wil ook waar blijft die nou?? Ik wil ook
Guest Gusto Posted June 27, 2016 Posted June 27, 2016 Erg mooi. Zeker het ontwerp van het handvatje. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Psst .. niemand zeggen ... ontwerp van dat handvatje heb ik gepikt van Javier El Druida ... Mijn leraar grafisch ontwerp zei altijd, beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Marcel Posted June 27, 2016 Posted June 27, 2016 Zolang je niet moeilijk doet over de inspiratie ben ik het daar wel mee eens.
Recommended Posts