Jump to content

Recommended Posts

Posted

Afgelopen week ontving ik mijn eerste hangende strop. Na lang wikken en wegen koos ik voor het beginnersmodel van Westholme. De strop is uitgevoerd in zwart-Latigo leer met eindstukken van bruin-Latigo leer en met linnen als eerste strop. Hij is 7,5 centimer ( 3 inch) breed, en in totaal 62 centimeter lang. De nuttige lengte is 50 centimer.Aan alles is te zien dat er veel aandacht is besteed aan het maken van de strop. De einden van het linnen zijn netjes afgewerkt, de randen van het leer zijn "verzegeld"met een soort lak en de messing metaaldelen zien er solide uit. Het Latigo leer is erg soepel en heeft een "grainy" oppervlak dat toch glad aanvoelt. De "draw"wordt door Alastair, de man achter Westholme strops, omschreven als light-medium, wat aardig klopt.

In het gebruik is de strop een waar genoegen. Vooral de grotere lengte die ter beschikking staat, 50 centimer ten opzicht van de 30 centimer van mijn paddle-strop, is erg aangenaam. Je kunt heerlijk uithalen. De leren eindstukken geven daarbij voldoende houvast om de strop zonder moeite strak te houden. Ik ben blij dat ik voor een 3 inch breedte koos, zo kan ik mijn messen gewoon recht houden zonder de X-beweging te hoeven uitvoeren. De draw is vrij licht, die had van mij een tikkeltje zwaarder mogen zijn, maar dat is een datail. Na 20 slagen op het linnen en 40 op het Latigo-leer is het resultaat steeds weer een vlijmscherp, heerlijk scherend mes.

Ik betaalde 35,- Pond + 12,- Pond verzending wat uiteindelijk neerkwam op Euro 65,- .Een hele redelijk prijs voor dit topproduct.

Al met al ben ik super tevreden met mijn Westholme strop en kan ik hem van harte aanbevelen.

Let wel: normaal is het beginnersmodel uitgerust met "hennep" weefsel als eerste strop. Ik heb Alastair gevraagd om in plaats daarvan linnen te gebruiken. Wel iets om in de gaten te houden mocht je ook een beginnersmodel willen bestellen.

5a24bbf26a011_P1030082(640x480).jpg.b421ffcbc818e7dbc57cbf74b772ea71.jpg