Jump to content

Chinese ZY straight razor

Tony

Recommended Posts

Doordat er enkele leden interesse getoond hebben in Gold Dollars en de ZY razors is mijn belangstelling gewekt om deze laatste eens onder handen te nemen. Ik heb destijds meerdere Gold Dollars scheerklaar gemaakt en ik was benieuwd of deze beter zijn dan de GD en wat er nodig is om een ZY scheergereed te maken.

Eerste indruk: een wat zwaardere en lomp aanvoelend mes waarvan de scales in open toestand enigszins los zitten. Een snelle controle met een 20x loep van de snede liet een strakke snede zien waarvan de teen en hiel bijgewerkt moeten worden.

Met een stalen lineaal controle van de rechtheid van de rug. De rug heeft aan de niet zichtzijde bij de teen een verdikking over een lengte van ruim 1 cm, omdat dit het slijpen negatief beïnvloedt deze met een diamantplaat maar vlak gemaakt. Daarna een enkele laag tape aangebracht.

Met een zwarte stift de snede bedekt en het mes met Rolling x strokes over een 5k hone gehaald. Vooral de teen aan de zichtzijde wordt slecht geraakt. De bevel ziet er verder netjes uit.

Omdat ik benieuwd was in hoeverre dit mes af fabriek scheergereed is heb ik het mes met een 8k Naniwa Junpaku (Snow White) geslepen met de slurrie van een asano Nagura. De oneffenheid van de hiel was snel weg echter de teen had iets meer tijd nodig. Geen finisher gebruikt, alleen linnen en leer. Bij het stroppen merk je dat het handvat wat los zit. Ik heb gekozen voor een 8k steen omdat dit de grit is die het meest bij beginnende scheerders in enige vorm (coticule e.d.) in bezit zal zijn.

De scheerbeurt was niet slecht te noemen. Ook niet top maar dat was te verwachten gezien de gebruikte hone. WTG en XTG : aluin gaf iets meer prik dan normaal.

Binnenkort opnieuw de bevel zetten en een volledige slijpsessie uitvoeren.

a976acae34022a7be1ad9936bf0ca536.jpg

2db16541eea579495e09a91204aa4176.jpg

dc469669cf5692aa57d19871a405d553.jpg

Edited by Guest

Vervolgens

De Tekst van de ets geeft aan "no stain" wat waarschijnlijk inhoud dat er meer chroom in het staal verwerkt zit dan in normaal Carbonstaal. Oppassen met druk bij het slijpen dus, vooral bij de lagere grits.

Bevel gezet met chosera 800 en 2K.

Dan chosera 5k en polijsten op de 8k met een Asano mejiro Nagura slurrie. Dan verder naar Nakayama Kiita met Tenyou en een zachte tomo. Het restant van de slurrie gedumpt op een Nakayama Asagi en finishen maar. Daarna linnen en leer.

Ik begin me ondertussen wel flink te ergeren aan het handvat. De pin is krom en verder vasttikken heeft geen zin. Morgen na de scheerbeurt de pin vervangen.

Klopt, en je merkt het pas bij 10k middels het ontstaan van microchips op de snede. Deze ZY heeft zich overigens keurig gedragen tijdens het slijpen.

Inmiddels me opnieuw geschoren met de ZY. Het mes scheert inmiddels comfortabel alleen de zwabberende scales was een minpuntje. De kwaliteit van het staal valt me mee, geen chipping op de hogere grits en het houdt zich goed bij het slijpen.

Hoe het zich op termijn houdt weet ik niet, het kan natuurlijk zijn dat je vaker het mes moet bijslijpen dan bij een "kwaliteitsmes".

Pin vervangen

e406875753edcac76974f3a3ab191ad3.jpg

De scales zitten nu zo als het hoort. Morgen nog een laatste scheerbeurt en dan ben ik er klaar mee.

Sommige leden zullen zich Arjan vanderLaak nog wel herinneren. Ik heb destijds niet meegedaan met de Bakkus gezamenlijke inkoop dus ik kan de volgende informatie niet checken. Volgens een draadje op SRP waarbij vanderLaak overigens gebanned werd op dit forum wegens onreglementair promoten van zijn product kwam naar voren dat de Bakkus in feite een ZY is. Dit kan mogelijke betekenen dat er een tiental ZY razors onder de leden van ons forum al in bezit/gebruik zijn.

Nu de pin vervangen is is stroppen geen probleem meer. Ook kan nu vastgesteld worden dat de balans in orde is, een tikje topzwaar maar dit zal de meesten niet als bezwaarlijk ervaren. Een los zittende handvat gaat niet goed samen met een scherp mes.

Al met al een matig tot goed afgewerkt mes zeker niet top maar dat kan je voor dat geld niet verwachten. Hoewel een beginnende scheerder een mes als dit met een coticule en crox mogelijk scheerklaar kan krijgen zou ik hem dit niet zonder hulp van een ervaren persoon adviseren. Het mes is overigens een stuk makkelijker scheerklaar te krijgen dan een GD.

• 2 weeks later...

Intussen nog enkele scheerbeurten met de ZY als tweede mes gedaan om te zien of de mes scherp blijft. Tot nu toe, na 3 beurten, geen trekkerig gevoel. Wel me wel opvalt is dat ik het mes toch wat te lomperig vind aanvoelen bij het scheren in vergelijking met mijn andere messen. Ik heb wel zwaardere messen dan deze ZY, het is dus niet het gewicht. Het zal dus geen blijvertje zijn.

Ik krijg hiermee de indruk dat de ZY na een 10 tal keer weer een finisher nodig heeft.

Dat vindt ik zeer snel en niet handig voor iemand die niet finishen kan.

In mijn onschuld ga ik ervan uit dat een goed mes, Bartmann, Weltmeister of Willy Lange misschien wel 100 keer gebruikt kan worden, vooropgesteld dat er goed gestropt wordt en zeer zorgvuldig mee omgesprongen is.

Of is dat veel te optimistisch???

groet

Chris

Ik krijg hiermee de indruk dat de ZY na een 10 tal keer weer een finisher nodig heeft.

groet

Chris

Dit is inderdaad de indruk die ik op de internationale fora meermaals ben tegengekomen. Vandaar dat ik me zelf nog een aantal keer ermee zal scheren om te zien op dat wel klopt.

Helaas heb ik geen echt vergelijkingsmateriaal daar ik mijn messen meestal na een of twee keer scheren opnieuw finish. Niet omdat het moet maar omdat het kan, meestal ook omdat er weer een andere finisher of methode getest moet worden.

@Tony; als ik naar wat de officiële website lijkt te zijn van ZY ga dan kom ik daar ook Gold Dollars tegen. Heb jij een idee of het ook daadwerkelijk van dezelfde producent komt?

Er lijkt trouwens nog wel wat te verdienen te zijn op eBay in vergelijk met deze webwinkel; voor deze kwast, aangeboden met exact dezelfde foto's en als ZY-kwast, betaalde ik $6,99 ipv de gevraagde $19,99.......

@talibeard; zelf was ik niet eerder op deze site geweest. De alhier getoonde prijzen lijken mij inderdaad hoger dan wat je op de Bay vindt. De vraag over de Gold Dollars kan ik niet beantwoorden, tot nu toe ben ik er van uitgegaan dat het verschillende producten zijn van mogelijk verschillende leveranciers.

• 1 month later...

Sinds een aantal weken heb ik de ZY van Tony in bruikleen, en na 8 scheerbeurten met dit mes is het de hoogste tijd mijn bevindingen te posten. Ik heb het mes scheerklaar van Tony ontvangen, en behalve stroppen op leer en linnen heb ik het mes niet over Crox of stenen gehaald. Na de complete slijpsessie door Tony en zijn testen heeft de ZY de 10 scheerbeurten dus gehaald zonder opnieuw te zijn gefinished.

Alle scheerbeurten die ik met dit mes heb gehad hebben me een comfortabel en glad resultaat opgeleverd. Het mes blijft tot nu toe prima op scherpte en valt wat dat betreft niet op tussen de andere messen. Er is echter wel het een en ander op het mes aan te merken. Het mes is zoals Tony ook al aangeeft iets topzwaar, en de scales, volgens mij de "lichtste" aan een open mes wat ik ooit heb gebruikt, maken ook dat de balans wat zoek is. De scales zelf zijn verder van een zeer matige kwaliteit. Tony heeft een pin vervangen van de scales, dus ik heb al een verbeterde versie ontvangen. Het materiaal voelt echt goedkoop aan, en het middelste plastic pinnetje aan de binnenkant van de scales heeft speling aan een kant, iets wat ook niet mee helpt aan een "degelijk" gevoel. Dit pinnetje wordt vastgeperst, maar bij openen en sluiten van het mes wijken de scales iets waardoor dit pinnetje los raakt.

Hoewel ik me zoals gezegd prima scheer met dit mes, is het ondanks de lage prijs in mijn ogen een absolute afrader om mee te beginnen met scheren met een open mes. Het feit dat er nu goed met dit mes te scheren is heeft alles te maken met het slijpen, en het stabiliseren van de scales door Tony. Zoals te zien en te lezen in eerdere posts in dit draadje heeft Tony nogal wat metaal verwijderd, en zonder slijpervaring en een complete set stenen is er geen beginnen aan. Ook het eventuele herpinnen van de scales is door de zwakheid van het materiaal zeker niet zonder gevaar. De goedkope scales en de mindere balans zullen ondanks al het werk blijven en het is afwachten hoe de snede zich houdt.

Hoewel het mes goedkoop te verkrijgen is, wat misschien aantrekkelijk lijkt om mee te beginnen, zullen, als de slijpervaring en de stenen er niet zijn, de extra kosten voor verzending en slijpen / herpinnen maken dat voor ongeveer hetzelfde bedrag een betrouwbaar scheerklaar "oud" mes kan worden gevonden van bewezen goed staal,met wel een goede balans en stabiele scales.

Deze ZY blijft bij mij, en ik ben benieuwd hoeveel scheerbeurten ik nog uit dit mes krijg voor opnieuw finishen noodzakelijk is. Het middelste pinnetje zal ik in elk geval vastzetten. Juist door alle "mankementen" aan dit mes, en het feit dat ik me er toch mee kan scheren heb ik er wel plezier in. Voor een van mijn andere messen zou ik het echter niet willen ruilen!

Ik zal dit draadje aanvullen als het mes wat langer meedraait.

e900e10dd0aaadf05c695b24acac38b0.jpg

4879ca5c7ebd0e524464558451603ab8.jpg

1859905d54745bc768fff6610df52c01.jpg

54a57e2d944cf4bef0fe0160fb5e13c8.jpg

Edited by Guest