DannyVG Posted June 13, 2016 Posted June 13, 2016 Eerst en vooral stel ik deze vraag hier omdat hier heel wat Nederlanders lid zijn en die zijn bekend om te reizen met sleurhutten. In België is de rage van de mobilhomes totaal toegeslagen maar dit wil nu net niet. Ik ben op zoek naar iets wat ik kan achterlaten om dan zoals ze bij ons zeggen met mijn luxe voiture (auto dus voor de niet Belgen) verder te rijden. Ik bezit een Predom ntl Poolse caravan niet geïsoleerd, volledig van polyester, langslaper met toilet en zeer licht. Deze goedkope sleurhut heeft steeds gedaan wat ie moest doen(goede wegen en bij zuiderse temperaturen) Wel zijn er een aantal nadelen aan maar al bij al was ik heel tevreden. Nu zit ik reeds geruime tijd te watertanden op een nieuwe grote biod(cruiser) Deze is ook volledig van polyester (hagelvrij rotvrij) en zou zeer stevig zijn. Deze caravan is een Nederlands fabricaat en volledig met de hand afgebouwd. Binnen een aantal jaartjes behoor ik ook tot de gepensioneerden club en heb ik zoiets van : het is nu of nooit. (En ja een mobilhome heb ik ook bekeken maar is niets voor mij) De bedoeling is om er enkele malen per jaar op uit te trekken dit zowel in het voorjaar als in de zomer en nazomer Landen als Noorwegen (grindwegen) moet ie aankunnen. Duur is ie wel maar ja je hebt dan ook een volledige polyester hut met alles op aan en dit met een opbouwlengte van 4,5 m en 2,3 m totale breedte. Ik schuimde reeds diverse fora af maar kon niets negatief vinden over dit merk. Anderzijds is het ook zo dat die slechts geproduceerd worden in heel beperkte oplage. Is er hier iemand die ervaring heeft met dit merk en zo ja wat zijn jullie ervaringen met dit type van caravans ?
ChrisA Posted June 13, 2016 Posted June 13, 2016 Hallo Danny, ikzelf ben al lang pensionado en doe precies wat jij van plan bent. Ik heb een Volvo 760 uit 1986 met een Mostard Yvonne 304 HD uit 1969. Deze Yvonne alleen voor de vele leuke tripjes niet al te ver weg in Europa. Verder een hele oude Polar 520 GS, die 3 maanden per jaar in Fieberbrunn staat voor de wintersport. Voor de tripjes richting Scandinavië de Volvo met een Karsten opblaastent of een klein campertje. Die Biod is werkelijk fantastisch, maar ikzelf zou nooit met een 2,30 brede caravan Noorwegen in gaan. Ik kom altijd uit op kleine campings of zelfs wild kamperen in de bergen en dan is zo'n bakbeest best een last. https://www.dropbox.com/s/thji6kdukphdzor/DSC_2122.JPG?dl=0 groet Chris
DannyVG Posted June 13, 2016 Author Posted June 13, 2016 Daar zeg je zoiets : karsten maar dan nog moet die in de aanhanger tesamen met in de hoogte vestelbare lattenbodems (wegens rugklachten) en dan het dus weer sleuren. Alleen is die aanhanger wel compacter
DannyVG Posted June 13, 2016 Author Posted June 13, 2016 Daar zeg je zoiets : karsten maar dan nog moet die in de aanhanger tesamen met in de hoogte vestelbare lattenbodems + matrassen(wegens rugklachten) en dan het dus weer sleuren.Alleen is die aanhanger wel compacter
ChrisA Posted June 13, 2016 Posted June 13, 2016 Ik heb al vanaf mijn 10de rugklachten. Een thermarest met een goede opdek matras van origineel Tempur traagschuim doet wonderen. Een aanhangertje kan zelfs het bos in en over grindpaden, wat met een Biod absoluut geen aanrader is. Gewoon het een doen en het ander niet laten.
talibeard Posted June 13, 2016 Posted June 13, 2016 Biod heeft een goede naam, is duurzaam maar ook zwaar en groot; het zal dus wel wennen zijn na de lichte en wendbare Predom (die overigens ook prima scoort voor wat betreft duurzaamheid). Qua wendbaarheid en snelheid op de weg ga je dus wel behoorlijk inleveren.
Harkos Posted June 13, 2016 Posted June 13, 2016 Je hebt 3 soorten Biod caravans. Het begon allemaal in 1959 door een particulier. Sinds 1970 werden die gebouwd bij de Sociale werkplaats in Oldenzaal. Dat zijn de kleine witte caravannetjes met een koekoek dak met ruitjes. Nagenoeg onverwoestbaar, bestaande uit twee kunsstofschalen. Absoluut lekvrij verwerkt. Daar de produktiekosten de pan uitrezen en het produkt geen gelijke tred kon houden met de marktontwikkeling is de Sociale werkplaats Oldenzaal gestopt met de produktie. Gezien ze zo goed waren, is er aan produkt vernieuwing gedaan en kwamen er twee nieuwe modellen op de markt, die de klanten in ruime mate zelf konden inrichten met een kastje hier en een plankje daar, die kwalitatief ook goed erg waren en nog steeds uit twee waterdichte schaaldelen bestonden. Hiervoor werd een nieuw bedrijf opgericht Topcraft. In 1980 neemt Avento het geheel over en brengt een nieuwe lijn caravans op de markt. Daarmee is het einde gekomen van de produktie van de oude modellen. Na het faillisement van Avento is Biod overgenomen door ACC groep in Ede, die nog steeds op maat en naar wens van de klant de caravans bouwt. Vraag is dus welke zoek je? Overigens zijn ze niet heel erg groot (dat is natuurlijk ook betrekkelijk en van je eigen smaak afhankelijk, ik heb een Fendt van 7 m incl. dissel), maar wel iets meer, dan de Poolse Predom.
DannyVG Posted June 15, 2016 Author Posted June 15, 2016 ik dacht aan een scout td, is maar voor 2 personen, mag zeker niet te breed zijn, moet compact zijn en toch tegen een duw kunnen. Voordeel van die scout is het leeggewicht : 880 kg met 420 kg laden, breedte 214 lengte 563. 1 vast bed(is niet standaard) en aan de andere zijde toch nog een tafeltje. Is compleet van polyester, ook de onderzijde. Is ook hagelvrij. Die wil ik dan met mover en automatisch stelsysteem. Tja die karsten voortent : lijkt me perfect zeker met een prostor luifel erbovenop als je de tent niet gebruikt. Een Biod kan je opbouwen zoals je wil, maar wat zijn de nadelen van een Biod ? Daar ben ik echt op zoek naar.
Hanskoning Posted July 17, 2018 Posted July 17, 2018 Goedkoop plekkie waar geen gras bij inbegrepen is Harrie???
Harkos Posted July 17, 2018 Posted July 17, 2018 Hanskoning schreef 19 minuten geleden: Goedkoop plekkie waar geen gras bij inbegrepen is Harrie??? Net jou van je Blackbird afgeholpen, Ron van een Timeless, nog 250 Wizamet aangeschaft, moet uit de lengte of de breedte.? 1
ChrisA Posted July 17, 2018 Posted July 17, 2018 Puik plekje Camping Boerderij Klein maar heel fijn. Dat gaat ook voor de trekker. 7
DannyVG Posted July 21, 2018 Author Posted July 21, 2018 Aan de Tarn (Millau) en 21 juli Overdag warm maar wel elke dag een onweer. Goede camping maar enkel internet aan de receptie waarbij het internet geterroriseerd wordt door kinderen. Caravan staat wel recht hoor, maar de maker van de foto niet!!! 3 1
Snuff Posted July 21, 2018 Posted July 21, 2018 Dat is dan pech, al dat mooi scheergerief die je misgelopen bent vanwege geen verbinding 2
peto Posted July 21, 2018 Posted July 21, 2018 Puik plekje Camping Boerderij Klein maar heel fijn. Dat gaat ook voor de trekker. Prachtig Chris die DAF Marathon. Caravan ook uit dezelfde periode..?Fijne vakantie ermee.. 1
ChrisA Posted July 21, 2018 Posted July 21, 2018 @peto Caravan inderdaad van 1969 en gemaakt in Susteren, Marathon 1974 en gemaakt in Born. Ze kunnen het samen heel goed vinden, spreken dezelfde taal. 3
Johan Posted July 23, 2018 Posted July 23, 2018 Wij doen het met alleen een tent ... morgen wordt ie opgezet in de Eifel ... ik krijg al echt zin door al die kampeerfoto's
roland Posted July 23, 2018 Posted July 23, 2018 Johan schreef 3 uur geleden: Wij doen het met alleen een tent ... morgen wordt ie opgezet in de Eifel ... ik krijg al echt zin door al die kampeerfoto's Anders ik wel!! Wij vertrekken vrijdag vroeg naar Kroatie, grote sta caravan dat is "back to basic"genoeg... ?
Harkos Posted July 23, 2018 Posted July 23, 2018 Net thuis van een weekje proef kamperen. Resultaat 14-8 definitief 6 tot 7 weken weg richting Slovenië. 5
Hanskoning Posted July 23, 2018 Posted July 23, 2018 Prachtig om te lezen Harrie dat alles goed gegaan is gefeleciteerd voor jullie. En nu al weer uitkijken naar de prachtige culturele foto's ..............van de maaltijden. 2
Recommended Posts