Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik vind het Kent type handvat erg prettig omdat je de borstel tussen de vingers kunt houden. Ik krijg van andere handvaten vaak pijn in mijn hand met schaalschuimen (= bowl lathering).

Whipped Dog heeft goblet 24mm handvaten die erg lijken op die van Kent. Zou ik daar mijn Muehle 23 mm synthetische knot in kunnen zetten om een 'ideale'borstel te maken?

Vraag is dus eigenlijk: Is het doenlijk met redelijk eenvoudig gereedschap (Dremel e.d.) om de knot heelhuids uit de Muehle te krijgen? Ik zie genoeg info over het verwijderen van een oude knot , maar in dit geval zou ik de knot juist willen behouden.

De 24mm synthetische knot van Whipped Dog lijkt voor mijn gevoel erg op de Groomin Company kwast die ik al heb. Dus die trekt me wat minder. Weet trouwens niet of het idd dezelfde / gelijksoortige knot is. De Kent infinity syntheet heb ik trouwens ook; het gaat mij echt om Muehle V2 syntheet + Kent achtig-handvat combi.

Posted
Ik vind het Kent type handvat erg prettig omdat je de borstel tussen de vingers kunt houden. Ik krijg van andere handvaten vaak pijn in mijn hand met schaalschuimen (= bowl lathering).

Whipped Dog heeft goblet 24mm handvaten die erg lijken op die van Kent. Zou ik daar mijn Muehle 23 mm synthetische knot in kunnen zetten om een 'ideale'borstel te maken?

Vraag is dus eigenlijk: Is het doenlijk met redelijk eenvoudig gereedschap (Dremel e.d.) om de knot heelhuids uit de Muehle te krijgen? Ik zie genoeg info over het verwijderen van een oude knot , maar in dit geval zou ik de knot juist willen behouden.

De 24mm synthetische knot van Whipped Dog lijkt voor mijn gevoel erg op de Groomin Company kwast die ik al heb. Dus die trekt me wat minder. Weet trouwens niet of het idd dezelfde / gelijksoortige knot is. De Kent infinity syntheet heb ik trouwens ook; het gaat mij echt om Muehle V2 syntheet + Kent achtig-handvat combi.

Kan je dan niet beter een losse knot bij Mühle bestellen. Als je ze rechtstreeks benadert leveren ze die wel.

Was in 2014 31,50 incl. verzenden kwijt.

Posted

Avatar is oud-oom Ferdinand. Hij heeft boeken geschreven in het Duits over bosbeheer. Als je ooit op vakantie bent geweest in de buurt van Born, Dorsten, Darss kun je dingen die op hem betrekking hebben zijn tegengekomen. Anders misschien ooit een foto in een boek gezien of hij lijkt misschien op iemand anders???

Ik heb deze foto natuurlijk gekozen vanwege de erg weelderige baard met scherp geschoren wangen, passend voor een scheerforum.

Posted

Hm. In de Harz dan misschien. En anders inderdaad ergens in een boek tegenaan gelopen. Of hij lijkt gewoon erg op een 19e eeuwse wetenschapper.

Posted

Denk idd dat het idee van Muehle knot uit kwast met WD handvat erg omslachtig wordt. Ik zie wel een silvertip fibre knot met schroefdraad in maat M in de webwinkel, maar ik heb liever iets groter. Ik zal eens contact opnemen.

Posted

Hou er rekening mee dat een Goblet handvat niet dieper geboord kan worden. Dus neem een niet al te slappe knot.

Posted
Bestel anders een complete kwast bij Whipped Dog. Zeer goede kwaliteit.

Zit ook de hele tijd tegen een WD aan te hikken.

Heb jij ervaring met zowel WD als Mühle Marco?

Welke is minder springerig, maar geen Plisson?

Posted

Mijn ervaring:

Whipped Dog synthetische kwasten hebben wat zachtere uiteinden dan de Mühle Silvertip Fibre kwasten, vind ik. Bij de WD kwasten heb ik meer het "natte lap" idee dan bij de Mühle kwasten. De Amerikanen zouden zeggen dat de Silvertip Fibre kwasten wat meer "scrub" hebben; ik hou het erop dat de uiteinden minder glad en zijïg aanvoelen. De WD en Mühle hebben beiden genoeg ruggegraat, dus ik heb niet het idee dat ik met een zwabber over mijn gezicht aan het wrijven ben.

Ik vind zowel de WD als Mühle kwasten erg goed, vooral met zepen. Met crèmes heb ik liever een nog wat steviger kwast.

Posted

Als ik jullie goed begrijp heeft een WD dan geen meerwaarde.

Ik heb een 25 mm en 20 mm Mühle en een Black Fibre van Mühle en voor het slappe werk een Plisson.

Posted
Als ik jullie goed begrijp heeft een WD dan geen meerwaarde.

Voor mij wel; ik heb een Silvertip Fibre kwast, een Whipped Dog, een Plisson (nou ja, een TGC), en een Omega Hi-Brush.

Ik vind ze alle vier verschillend, waarbij de WD en de Silvertip Fibre kwasten wel het meeste op elkaar lijken. Maar ze zijn zeker niet precies hetzelfde. Dus ik ben blij dat ik ze allebei heb.

Posted (edited)

edankt Marco, maar ik heb al een Kent en een Grooming Company (stevige Plisson) generatie 3 syntheet en een Muehle V2 (=generatie 4). De Kent en de Grooming Company zijn dus beide generatie 3 maar overigens duidelijk anders.

Ik zoek een 4e generatie knot. Whipped dog is generatie 3. Zie het schema hieronder.

Een whipped dog dassenhaar zie ik wel in de sterren staan, dat terzijde.

Ik kwam dit nuttige schema tegen met wat aanknopingspunten over syntheten. Waarbij aangetekend dat binnen dezelfde generatie het karakter van een kwast toch kan verschillen tussen fabrikanten en dat het schema sinds 2014 niet geupdated is.

http://theshaveden.com/forums/threads/the-four-generations-of-synthetic-fibers-clarifications.37568/

Edited by Guest
Posted

In mijn beleving is de WD zachter, maar met meer ruggengraat. De WD voelt denk ik wat natuurlijker en minder springerig aan. Absoluut steviger dan de Plisson. Wat mij betreft een echte aanrader. Muhle silvertip fibre is een prima kwast, maar de Whipped Dog is voor mij de absolute winnaar.

Posted

Verschillen die "generaties" trouwens niet per leverancier?

Je kan beter Larry een mail sturen dan van een schema uitgaan denk ik zo.

Posted

Larry zelft heeft een keer aangegeven in een forum dat zijn knots generatie 3.5 zouden zijn. Dat is hetzelfde als Muehle V1 en betekent een generatie 3 die een warmtbehandeling heeft gehad zodat meer wateropname mogelijk is.

Dit versie 3.5 verhaal werd echter weer weersproken door anderen die hadden uitgedoktert dat het gewoon generatie 3 haren waren. Ter referentie, volgens mij heb ik dit op shaveden gelezen.

Aan de foto's te oordelen lijken de knots van Whipped Dog erg op de generatie 3 van mijn Grooming Company kwast. Dat zegt natuurlijk niet alles.

Vragen is altijd het beste en als ik het zo hoor is Larry een prettige en eerlijke man. IK zou benieuwd zijn of hij generatie 4 / Muehle v2 knots kan leveren.

Posted

Ach ja, generatie 3 of 4. Het zijn erg prettige kwasten en daarbij let ik niet op een nummertje.

Ze zijn allemaal anders, ongeacht de generatie. Ik denk dat je daar niet te veel waarde aan moet hechten. Een Whipped Dog is anders dan een Plisson, welke weer anders is dan een Muhle, Virginia Sheng, Ubersoft enzovoorts, wat de generatie van het haar ook is.

Posted

Eens Marco, het is altijd persoonlijk. Ik vind de Muehle v2 haren het prettigst en met een 2 vinger greep zou het nog beter zijn.

Ik zie trouwens bijna geen Pur-Tech generatie 4 (zou hetzelfde zijn als Muehle v2). Als ik het nog zie dan is een Chinese kwast bijna duurder dan een Muehle in NL; bijvoorbeeld 24mm voor 45 USD, 26mm voor 89 USD, losse 26mm knot (laatste bij die winkel) 40 USD.

Het lijkt erop dat de distributie/prijzen van generatie 4 fibers zodanig zijn dat het lastig is met Muehle te concurreren.

Posted

Als ik jou was, Alwin, zou ik m'n Muhle kwast beslist niet opofferen - je zou het handvat moeten vernielen

om de knot eruit te krijgen.

En dan heb je zoiets:

fh3GZ0U.jpg

Die kraag aan de onderzijde is 15 mm hoog, en die past beslist niet in zo'n WD handvatje met een gat

van 10 tot 12 mm.

Volgens mijn informatie (ik heb erover gevraagd) verkoopt Muhle ook geen losse knots meer.

Frank Shaving heeft wel pur tech knots (gen. 4), maar dan moet je Frank daar wel om vragen via email.

Ze zijn wel (erg) duur - $35,- voor een 24 mm knot, plus $6,99 verzendkosten.

Je zou misschien toch eens moeten overwegen voordelige synthetische knot bij Virginia Sheng te kopen,

mijn onthoofde goedkope Chinese kwast kun je voor een zacht prijsje overnemen:

zoVjZHA.jpg

Het is wel handig eerst een beetje aan een handvatje te meten voordat je er een knot bij koopt ...

Enfin - mijn 5 centen ... :P

• 2 weeks later...
Posted

Jan bedankt, ik had je reactie niet gelijk gezien. De Muhle laat ik inderdaad maar heel. Het sheerhuys had een losse knot staan maar blijkbaar niet/moeilijk te krijgen.

Ben het met je eens; Ik vind de kosten ook teveel worden voor een Frank Shaving + handvatje. Het zou op hetzelfde neerkomen als een Muhle en dan zonder de naam en de afwerking.

Jouw handvat lijkt me interessant. Heeft het zo'n dunne taille als een Kent? Misschien kun je me een PB sturen met details?