Jump to content

Aanpak / producten voor betere scheerbeurt

alwinvrm

Recommended Posts

Zoals blijkbaar gebruikelijk bij open mes newbies heb ik twijfels over mijn harde baard en achterblijvende slijpkunsten. Dus ik kreeg een hernieuwde interesse in het voorbereiden.

Het is waarschijnlijk niet nieuw voor de veteranen hier, maar ik vond dit recept:

- baard goed wassen met warm water en glycerine zeep

- baard uitspoelen en hair conditioner inmasseren

- scheerzeep opkloppen en conditioner laten intrekken

- baard weer uitspoelen en olie in de baard masseren en inzepen.

Na wat testjes kan ik zeggen dat in mijn geval het mes veel makkelijker door de baard heen gaat als ik ook de conditioner en olie stap doe. Het andere deed ik sowieso al.

Ik vond in Den Haag bij een Poolse cosmetica winkel op het Regentesseplein organische avocado olie en de cocao hair conditioner, allebei voor rond de 3 euro. Ik kreeg ook goed advies toen ik uitlegde dat ik de producten voor het scheren wilde gebruiken. Ik heb geen belang in die winkel, maar misschien leuk voor scheerliefhebbers die een keer in de buurt zijn. Als het tegen de regels is om dit soort vondsten te delen, mijn welgemeende excuses.

g2Py3IkIKDmZxPGNZ1GGvI-Q0276WUVRFX-rXrJaC7bpc3RfOxhAU0zAC4eK-t88VTbzg6uIgkyirBnHxcWCyTgQhRwbBC2bYp-LDbDDBGk4CYO7Iziz9wLOI0VyvflTDG-ZPPGCbpsIeNKtq4S39CgFxERcoJzpJ-YgJAbtxPBjGcZJve_4gvCPCrp47GV7OsPKn04Qn6hnlb9GjVOpnDWmmPiLwSEaThKhQGb6GjoHRLjUmPD-v-ejri1xXpGNAqJOPcXc7gjUwUazJZ677sY9GIe2eeO4vKjEvyEm1Tg5NafWz98k6Wsr_FmL3DovUgKW7yLYajDZGIERfkjB9xGpNvP3vr_UMj6UNFeb3u15iZ3e9t2hPQeyLnwFXFzwHieJVGyYGUnV4WtzzN1F1MSPBla1Q70nPTzupieKRl_j3CnrRMrfTPKmJXlxLM76CEPfbj0hdLSklxudkZ2BcefLDWKvRrz7XbT7l-poacYb-41es_C0Ihh4fNcQ5gZaKJpnDWCRKb6a5uw3axtbo5amTPr2sHu6dsg2pxrWWh_Rdmd5wzDku-HhbclG7Off2nwlRZvT3O5xJkcJAdwSF-krpp7jW0Y=w454-h682-no

Zoals kalerolf al schreef, als het werkt vooral blijven doen. Voor mij werkt trouwens best geen pre toestanden, zelfs niet mijn gezicht wassen, ik zeep me gewoon in en go.

Hier een frequent pre-shave gebruiker echter niet met de reden dat het iets toe zou voegen aan een betere scheerbeurt daar merk ik nooit iets van met alleen scheerzeep bereik ik hetzelfde effect.

Puur omdat ik het prettig vind om na het douchen de pre-shave op te brengen als ik in een kom opschuim, zeg maar het ritueel is voor mij onderdeel van de scheerbeurt.

De enige toegevoegde waarde hebben voor mij de menthol pre-shaves Prep, Vitos en de Proraso om zo het koelend effect van menthol zepen te verhogen.

Ik heb een harde baard en met een Feather AC of een DE blauw Personna mesje gaat het aardig met minder voorbereiding. Met de straight maakt de voorbereiding met conditioner en olie op mijn kin net het verschil tussen bijna vastlopen en doorscheren; ook met de juiste hoek, slice bewegingen, etc.

Mijn techniek is natuurlijk zeker niet perfect maar ik heb allerlei links/rechts testjes gedaan en op dit moment maakt de conditioner/olie voorbereiding mijn scheerbeurt gewoon comfortabeler. Heb ik zin in al die voorbereiding ? Niet echt, maar ik vind scheren met een straight gewoon leuk en dan neem ik die voorbereiding er maar gewoon bij.

Ik ben ook aan het leren straight scheren en merk dat ik de zeep goed nat moet houden. Doordat ik als beginner langzaam aan ga droogt het schuim en dan gaat het mes stroppen. Dus smeer ik tussendoor nog een keer in.

Spreek je moers taal vind ik een prima uitgangspunt, maar ik ga zelf vaak in de fout omdat ik 95% van de tijd Engels spreek. Dus ik sta open voor correctie. IK vind het belangrijkste dat mensen elkaar goed begrijpen. Het gebruik van allerlei buitenlandse termen is misschien voor velen duidelijk, maar het maakt aan de andere kant iets niet makkelijker te lezen voor anderen.

Tegelijkertijd zijn taal, recht, etc. in constante beweging en daarmee de beleving van wat 'normaal' is. Zo, even een seieuze noot tussen het met de kinderen huiswerk doen door.