Harkos Posted June 2, 2016 Posted June 2, 2016 Zoals elders al beschreven een blok Savon de Marseille gekocht. Dit is zo'n basale groene blok zeep gemaakt van 60% olijfolie en verder andere plantaardige olie gekookt met caustic soda. Dat op ambachtelijke manier gedaan. Ik wilde de verkoper eerst niet geloven, immers dit is de meest pure vorm van zeep, zonder extra toevoegingen om het scheren te vergemakkelijken. Welnu schuimkloppen kostte even wat meer tijd, maar toen dat eenmaal op gang kwam, had ik een bak mooi dicht schuim, waarmee ik het dak ruim 3 x mee kon bedekken. Mooi glad schuim. Vervolgens op mijn droge haar gesmeerd, zonder vooraf wassen of zo, denk dan maar meteen op ramkoers, maar tot mijn verbazing kreeg ik een mooie gesloten laag stevig schuim in de hoofdhaartjes. De S2 geladen met de Gillette_Silver Blue. Nou schrap gezet en scheren. Hoezo schrap zetten. Dat spul smeert als de bliksem. Weer een ervaring rijker. Van olijfolie zeep is dus wel vlot schuim te kloppen en dat simpele spul kan je je prima mee scheren. Ok, de geur is gewoon zeep, maar wat het moet doen doet het prima en achteraf was mijn huid ook nog lekker zacht van de volle vetheid van dit spul.
Johan Posted June 2, 2016 Posted June 2, 2016 Ik heb er bij de Carrefour al een paar keer mee in de handen gestaan, maar nog nooit gekocht. Moeite waard om uit te proberen, of niet wezenlijk beter dan b.v. de Palmolive stick?
marco Posted June 2, 2016 Posted June 2, 2016 Die ervaring heb ik ook met de zeep van BDS, Harrie. Prima schuim dat goed glijdt, verzorgt en beschermt. Het gebruik van olijfolie hoeft dus helemaal niet iets slechts te zijn.
Snuff Posted June 3, 2016 Posted June 3, 2016 Dank voor de info. Ik weet dat ze die hier net over de grens verkopen, ga me er ook eens aan wagen.
Hanskoning Posted June 3, 2016 Posted June 3, 2016 Harrie daar maak je wel heel nieuwsgierig nog nooit een dergelijke zeep in de kwast gehad, is het mogelijk dat je er één voor mij mee naar Nederland kan nemen?
Johan Posted June 3, 2016 Posted June 3, 2016 Hans, bij Dille & Kamille verkopen ze ook Savon de Marseille. Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Harkos Posted June 3, 2016 Author Posted June 3, 2016 De ene is de andere niet. Er is ook met laurierolie uit Turkije enz, heet dan savon Aleppo. Die voelt harder en vind ik persoonlijk minder. Wat ik hier vond is echt ambachtelijk. Vanmorgen weer mee geschoren en werkt en voelt prima. @Johan:Palmolive stick is lang geleden voor mij, maar dit denk ik is voor mij beter. @Hans: zal nog even langs gaan. Realiseer je wel wat 300gr zeep van €3,50 kost aan verzenden in Nederland. Daar vinden we wel wat op.
Hanskoning Posted June 3, 2016 Posted June 3, 2016 De ene is de andere niet. Er is ook met laurierolie uit Turkije enz, heet dan savon Aleppo. Die voelt harder en vind ik persoonlijk minder. Wat ik hier vond is echt ambachtelijk. Vanmorgen weer mee geschoren en werkt en voelt prima.@Johan:Palmolive stick is lang geleden voor mij, maar dit denk ik is voor mij beter. @Hans: zal nog even langs gaan. Realiseer je wel wat 300gr zeep van €3,50 kost aan verzenden in Nederland. Daar vinden we wel wat op. Bedankt weer voor je inzet Harrie, als je hem voor mij doormidden kan snijden is 100 a 150 gram meer dan voldoende, ik betaal hem wel volledig natuurlijk, en dan mag de andere helft bij jou blijven of naar een andere liefhebber. Het is voor mij puur de nieuwsgierigheid naar dit soort zeep, vooral ook omdat ik juist om de genoemde opschuimproblemen deze zeep altijd links heb laten liggen.
Harkos Posted June 3, 2016 Author Posted June 3, 2016 Komt goed Hans. Volgens mij hebben we al vaker wat uitgewisseld
Tjebbe Posted June 3, 2016 Posted June 3, 2016 Als ik dan de andere helft mag overnemen... leuk om te proberen!
marco Posted June 3, 2016 Posted June 3, 2016 Mocht er een heel klein sampletje voor mij overblijven, dan graag. Hoeft maar een klein plakje te zijn voor een paar keer.
Harkos Posted June 3, 2016 Author Posted June 3, 2016 Rustig heren, zal morgen eerst een kilotje in de kelder van de sleurhut leggen. Eind juni hebben we het er dan wel verder over Laat je gaan, als je de verleiding niet kunt weerstaan.....
Hanskoning Posted June 3, 2016 Posted June 3, 2016 Rustig heren, zal morgen eerst een kilotje in de kelder van de sleurhut leggen. Eind juni hebben we het er dan wel verder over Laat je gaan, als je de verleiding niet kunt weerstaan..... Is die kelder wel waterdicht Harrie, anders is de weg achter je zo glad
Harkos Posted June 3, 2016 Author Posted June 3, 2016 Rustig heren, zal morgen eerst een kilotje in de kelder van de sleurhut leggen. Eind juni hebben we het er dan wel verder over Laat je gaan, als je de verleiding niet kunt weerstaan..... Is die kelder wel waterdicht Harrie, anders is de weg achter je zo glad Dan is het geschiedenis, de toekomst ligt voor me
Hanskoning Posted June 3, 2016 Posted June 3, 2016 Komt goed Hans. Volgens mij hebben we al vaker wat uitgewisseld Er is wel eens een pakketje heen en weer gegaan, ik kan het niet ontkennen Kijk wel eens getwijfeld met deze scheerstaaf meenemen ja of nee, en ondanks dat er vermeld staat "rijk schuimend" toch niet meegenomen omdat ik ervan overtuigd ben/was dat olijfzeep niet kon schuimen. Daarom wel zeer benieuwd naar jouw scheerzeep en natuurlijk ook weer een stukje honger van mijn onbeteugelde zoektocht naar onbekende zepen geledigd http://www.winkelplein.nu/barbershopsuply/default.asp?page=detail&Id=1698486&sid=Lpxf3OXOBnkxRHxm4LWF1PIiPtSyLi
Harkos Posted June 3, 2016 Author Posted June 3, 2016 Belachelijke prijs voor een dergelijk product. Wacht maar tot ik er weer ben. Dat spul van Paul ligt als vierkant blokje bij de Turk voor een habbekrats. Uiteindelijk is zeep daar ooit mee begonnen. Laat je gaan, als je de verleiding niet kunt weerstaan........
mhharsta Posted June 3, 2016 Posted June 3, 2016 Dat kilootje extra kan wel mee wat mij betreft; ik wil graag wat overnemen Harkos!
Harkos Posted June 4, 2016 Author Posted June 4, 2016 Zojuist terug van een zonnige wandeling naar het plaatsje: Deze gaan de kelder in. Had me trouwens vergist, het is 72% puur olijfolie en geen 60%. Nog even voor de duidelijkheid, dit is geen scheerzeep, maar zeep in zijn meest pure vorm. Vanmorgen weer gebruikt met de SOC das. Gewoon goed bubbelig schuim, spekglad glijden en een zeer ontspannen velletje.
KugelFanger Posted June 4, 2016 Posted June 4, 2016 Is dat allemaal voor jezelf . Mocht je er nog een keer langs komen hou ik me aanbevolen.
talibeard Posted June 4, 2016 Posted June 4, 2016 Dat spul is in Nederland ook gewoon te koop hoor; ik gebruik al jaren Aleppo en Marseille zeep onder de douche en koop het online met een paar kilootjes tegelijk in. Ik heb me er nog nooit mee geschoren trouwens maar als ik er mijn haren mee was schuimt het wel stevig en levert het een aardig vast schuim op.
Harkos Posted June 4, 2016 Author Posted June 4, 2016 Dat spul is in Nederland ook gewoon te koop hoor; ik gebruik al jaren Aleppo en Marseille zeep onder de douche en koop het online met een paar kilootjes tegelijk in. Ik heb me er nog nooit mee geschoren trouwens maar als ik er mijn haren mee was schuimt het wel stevig en levert het een aardig vast schuim op. Klopt, maar hier kopen heeft zo zijn charme en deze is wel erg goed. Dat Aleppo heb ik ook gebruikt, maar is voor mij te schraal door de laurierolie om mee te scheren. Die ligt gewoon bij elke Turkse supermarkt.
onno Posted June 4, 2016 Posted June 4, 2016 Dat Aleppo heb ik ook gebruikt, maar is voor mij te schraal door de laurierolie om mee te scheren. Die ligt gewoon bij elke Turkse supermarkt. Ik gebruik ook beide zepen. Marseillezeep om vooraf het gezicht te reinigen. Gewoon in NL gemaakte zeep. Op een of andere manier is die hier wit en niet groen (ook72%) Bij aleppozeep moet je opletten wat het aandeel laurierbesolie is. Droge en gevoelige huiden moeten een laag % gebruiken (14-20%) en vette huiden tot wel 40% laurier heb ik ergens gelezen. Alleen de geur van Aleppozeep Ook nooit mee geschoren overigens.
Hanskoning Posted June 5, 2016 Posted June 5, 2016 Zojuist terug van een zonnige wandeling naar het plaatsje:[attachment=0]Meze_zeep_3.jpg[/attachment] Deze gaan de kelder in. Had me trouwens vergist, het is 72% puur olijfolie en geen 60%. Nog even voor de duidelijkheid, dit is geen scheerzeep, maar zeep in zijn meest pure vorm. Vanmorgen weer gebruikt met de SOC das. Gewoon goed bubbelig schuim, spekglad glijden en een zeer ontspannen velletje. Ziet er goed uit Harrie, is ook weer eens een andere foto dan al die lekker uitziende etenswaren die jullie verorberen , stonden ze zeker wel even te buigen toen je met deze partij zeep de winkel verliet
Harkos Posted June 5, 2016 Author Posted June 5, 2016 Zojuist terug van een zonnige wandeling naar het plaatsje:[attachment=0]Meze_zeep_3.jpg[/attachment] Deze gaan de kelder in. Had me trouwens vergist, het is 72% puur olijfolie en geen 60%. Nog even voor de duidelijkheid, dit is geen scheerzeep, maar zeep in zijn meest pure vorm. Vanmorgen weer gebruikt met de SOC das. Gewoon goed bubbelig schuim, spekglad glijden en een zeer ontspannen velletje. Ziet er goed uit Harrie, is ook weer eens een andere foto dan al die lekker uitziende etenswaren die jullie verorberen , stonden ze zeker wel even te buigen toen je met deze partij zeep de winkel verliet Ze worden hier niet anders van een beetje zeep Hans. Blijkbaar kan dat hier uit, een winkeltje met alleen maar blokjes zeep. Overigens was het een man de verkoper.
Guest Gusto Posted June 6, 2016 Posted June 6, 2016 http://nos.nl/artikel/2109287-marseille-ruziet-over-traditionele-zeep.html
Recommended Posts