Simson Posted May 31, 2016 Posted May 31, 2016 Heren, dame(s), Ik zat wat te zoeken op Ebay en kwam voor geen geld een Gold Dollar open scheermes tegen met een strop. Nou temper ik onmiddellijk mijn enthousiasme, ik lees me hier even in, en er werd niet heel positief over dit open mes gesproken. Ik ben, waarschijnlijk net als jullie, op zoek naar de heilige graal, je lekker scheren voor een redelijke prijs, en ik heb een natuurlijke neiging om zo weinig als mogelijk grondstoffen te verspillen. Ik vermoed dat dat met een open mes bereikt kan worden. Is er iets als een verhaal over slijpen, techniek van het scheren of misschien wel filmpjes? Ik zal ze met plezier lezen of kijken, ik val heel relaxt in slaap met verhalen over je fijn scheren (op gepaste momenten overigens, niet in bus, trein of naast mijn geliefde op de bank). Ik las trouwens iets over een zekere Joost, geschreven door efsk: Met enige weemoed denk ik aan de dagen dat Joost zijn eigen nog liet zien hier. Dan kon ik nu rustig achterover hangen tot hij klaar was met het tijpen van een marveilleus geformuleerd, in vitriool gedoopt stuk proza waarin de grond gelijk werd gemaakt met Mastro Livi en zeker ook diens adepten. Tijd om de zoekfunctie te benutten! 1. efsk heeft al schrijftalent 2. Klopt het dat Mastro Livi apekool verkoopt en ik dus zijn filmpjes moet overslaan? Ik krijg door dit soort proza er wel zin in!
mhharsta Posted May 31, 2016 Posted May 31, 2016 Het video materiaal van Lynn Abrams, bekend van SRP, vind ik wel onderhoudend en informatief zonder dat overdreven gedoe er omheen. Verder ben ik niet zo van de filmpjes, en zeker niet van Livi en aanhangers. Met Rolf ben ik het eens; haal een goed en gegarandeerd scheerklaar mes van de marktplaats hier op het forum. Strop erbij regelen en wat Crox om het mes de eerste tijd scherp te houden, en scheren maar.
Snuff Posted May 31, 2016 Posted May 31, 2016 Is er iets als een verhaal over slijpen, techniek van het scheren of misschien wel filmpjes? Ik zal ze met plezier lezen of kijken, Dan ben je hier aan het goede adres, in de afdeling open scheermessen staat heel wat te lezen, zo goed als alle info die je zoekt staat er in het lang en breed, even wat zoekwerk maar gezien je graag leest
efsk Posted May 31, 2016 Posted May 31, 2016 Zoek een mes uit hier op de marktplaats. Er is hier een aantal fervent mesgebruikers die goede messen serieus goed scheerklaar afleveren waar je eigenlijk niet fout kunt gaan. kijk naar een strop, en ga het gewoon doen. Als je begint met een mes dan laat je alles links liggen anders dan leren sroppen en leren scheren. Als je je eenmaal kunt scheren vraag je of iemand je mes een touchup kan geven want door het leren maak je het weer bot, sneller nog dan door het scheren. Eerst dáárna ga je kijken naar een finisher (een steen die je pas helemaal aan het eind van het slijpproces gebruikt) om zelf je mes op scherpte te houden. Pas als je meerdere messen gaat kopen en gaat opknappen ga je kijken naar de volgende stap: slijpen van nul af aan. Voor scheren heb je geen filmpje nodig. Onthoud dat je je mes alleen haaks op de snede mag bewegen en nooit nooit nooit paralel aan de snede, dat je je mes niet opvangt als het valt, dat je ook met een mes geen druk mag zetten en dat je je vermoedelijk wel een paar keer open zult halen maar dat dat niet interessant is tenzij het een wel heel indrukwekkende snede is, in welk geval foto's worden gewaardeerd
Mesmer Posted May 31, 2016 Posted May 31, 2016 zoals hiervoor ook al gezegd: ga voor een mes waarvan je zeker weet dat die scheerklaar is. mijn eerste mes kwam ook hier van het forum. Ik heb niet veel scheerfilmpjes bekeken. die van de snelscherende duitser een aantal keer om een idee van de bewegingen te krijgen en vanaf dat moment was het oefen en oefenen en een keer flink snijden en oefenen en geen goede scheerbuurt en een hele goede terwijl ik geen idee had waarom haha uiteindelijk komt de handigheid vanzelf. en voor alle vragen tussendoor kun je prima hier terecht. En je opmerking over "een redelijke prijs" : dat kan maar reken er maar niet op. ik ben al een aantal messen verder
efsk Posted May 31, 2016 Posted May 31, 2016 snelscherende duitser Zwitser. Ben wel die link kwijt, helaas.
Simson Posted May 31, 2016 Author Posted May 31, 2016 dat je ook met een mes geen druk mag zetten en dat je je vermoedelijk wel een paar keer open zult halen maar dat dat niet interessant is tenzij het een wel heel indrukwekkende snede is, in welk geval foto's worden gewaardeerd Wat ben jij geestig efsk! Schrijf jij, zoals Kale Rolf vermoed? Als je van lezen houdt, raad ik je het boek "finale kwijting" van Hans Dorrestijn aan, die staat vol met dit soort leuke taalvondsten. Geldt trouwens ook voor andere meelezers. En nee, je kan geen Hans Dorrestijn zijn, want die heeft een baard. Een niet al te hip exemplaar.
efsk Posted May 31, 2016 Posted May 31, 2016 Baarden kan je plakken. Verder lees ik voornamelijk science fiction. Ik zit me af te vragen: is er behoefte aan een reizend mes? Een "probeer een straight 2016"? Zo ja wil ik daar wel een mes voor beschikbaar stellen.
Simson Posted May 31, 2016 Author Posted May 31, 2016 Als ik jouw reizende mes mag gebruiken, ja hoor. Is het gebruiksklaar?
Mesmer Posted May 31, 2016 Posted May 31, 2016 snelscherende duitser Zwitser. Ben wel die link kwijt, helaas. [bbvideo=560,315] [/bbvideo]
Tony Posted June 1, 2016 Posted June 1, 2016 Simson, Gooi je Gold Dollar niet weg, de gemaakte opmerkingen betreffen de modificaties die gemaakt moeten worden om het mes plat op de stenen te krijgen voordat je met het slijpen kan beginnen. Eenmaal geslepen is het een prima mes om je mee te scheren, minstens zo niet beter als een instap Dovo.
Simson Posted June 1, 2016 Author Posted June 1, 2016 Simson,Gooi je Gold Dollar niet weg, de gemaakte opmerkingen betreffen de modificaties die gemaakt moeten worden om het mes plat op de stenen te krijgen voordat je met het slijpen kan beginnen. Eenmaal geslepen is het een prima mes om je mee te scheren, minstens zo niet beter als een instap Dovo. Maar ik heb nog geen Gold Dollar! Overigens is over dit Chinese mes het laatste woord nog niet gezegd. De meningen wisselen nogal. Ik lees ook net weer een positieve review op Badger and Blade. Als er iemand is die die modificaties kan bewerkstelligen, tja, dan komt er een goedkoop mes aan de horizon verschijnen. En hoe zit het met de kwaliteit van de strop die bij de Gold Dollar verkocht wordt?
efsk Posted June 1, 2016 Posted June 1, 2016 De Gold Dollars kun je je goed mee scheren, na een flinke modificatie. Die varieert van een beetje tot heel veel dremelen. Wat ik me afvraag is: moet je dat willen? Kun je niet beter een mes kopen voor iets meer wat sowieso een goede geometrie heeft en waar je zonder al dat gekut mee verder kunt? De Titan meen ik kwam hier net langs al helemaal niet verkeerd en wel voordelig. Of zoek op ebay naar een cowboy-scheermes: op het Duitse forum is iedereen daar zeer positief verrast over, en die zijn voor redelijk voordelig nog te verkrijgen (de mijne is onderweg, zo overtuigd is men daar). Of een vintage hier op de markt, allemaal opties die, naar mijn mening, echt heel veel beter zijn dan een GD bestellen en dan afwachten hoeveel werk eraan nodig is (wat niet veel hoeft maar wel kan zijn) en hopen dat je iemand vindt die dat voor je wil doen en ook weet wat hij doet.
Simson Posted June 1, 2016 Author Posted June 1, 2016 Allemaal waar efsk. De enige conclusie is, dat ik me inlees. Ik heb een dremel (of liever een Kinzo), dat dan weer wel. Als ik een grote zak met geld had, kocht ik, nadat ik me met jouw mes geschoren heb, en het bevalt, het beste mes wat er is. Alleen die grote zak met geld is er niet. Ik loop al lang genoeg op deze aardbol om te weten dat meer geld niet altijd meer kwaliteit, plezier of genot betekend. Ik zal dus onderaan moeten beginnen en alle slechte alternatieven afstrepen tot ik op echte kwaliteit stuit. Ik heb verstand van wasmachines. Tot 1999 was Miele top of list. Nu raad ik je een BEKO aan. Goed en goedkoop. Waarom is een heel verhaal. wel plm 600 euro goedkoper.
Snuff Posted June 1, 2016 Posted June 1, 2016 Ik zal dus onderaan moeten beginnen en alle slechte alternatieven afstrepen tot ik op echte kwaliteit stuit. Nu raad ik je een BEKO aan. Goed en goedkoop. Waarom is een heel verhaal. Ah ik ben al meer als 40 jaar aan het afstrepen, beetje bij beetje kom ik er, de reis is in dit geval interessanter dan het doel naar mijn bescheiden mening. Dat van die wasmachine interesseert me dan wel weer, mag je rustig eens wat meer over schrijven in bijvoorbeeld "de latrine" waar zowat alles mag. Succes met je eigen reis!
Simson Posted June 1, 2016 Author Posted June 1, 2016 (edited) Mooi gezegd snuff. Ik heb al wat geschreven over wasmachines op het internet. Ik zal het op de plakken. Edited June 1, 2016 by Guest
Simson Posted June 1, 2016 Author Posted June 1, 2016 Au au au! Wat een amateur voelde ik me zeg, met die shavette waar een half mesje in moet. Diverse kleine wondjes, ik ben maar niet ATG gegaan. Maar met aluin was het snel over.
efsk Posted June 1, 2016 Posted June 1, 2016 Ik zal dus onderaan moeten beginnen en alle slechte alternatieven afstrepen tot ik op echte kwaliteit stuit. Ik zou, in jouw schoenen, de slechte alternatieven afstrepen op basis van wat we je hier vertellen, en niet op basis van eigen ervaring. Doe je het wel op basis van eigen ervaring ben je met pech die kruiwagen verder voor je aan een goed scherend mes zit, en waarschijnlijk heb je er al veel eerder de brui aangegeven.
Kingjack Posted June 1, 2016 Posted June 1, 2016 Mijn eerste mes was een toppertje via de markt alhier. De aanschaf was misschien een paar euries duurder dan een GD maar het was direct scheerklaar en dat bleef het ook een tijdje ondanks mijn stropping vaardigheden..... Spaar gewoon even verder en schaf een kwaliteitsmes aan.
Recommended Posts