Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hi all,

zojuist besloten dat ik maar eens ga beginnen met het oefenen op mn golddollar,

echter vroeg ik me af op welke site's ik het beste de stenen kan bestellen en uiteraard welke.

ik weet dat op het forum een marktplaats is maar daar kan ik nog niet in dus dan maar op deze manier proberen.

hopelijk kunnen jullie me op weg helpen

Posted

Geef ons eens wat meer achtergrond mbt je vraag opdat we je beter kunnen helpen.

Hoe lang scheer je je reeds met straights ?

Hoeveel messen heb je?

Hoe onderhoud je op het ogenblik je messen?

Is het de bedoeling om alleen je messen te onderhouden of wil je in de toekomst messen vanaf nul slijpen ?

Wat is je budget?

Posted

@Tony ik scheer nog niet zo heel lang met straights maar weet inmiddels al wel dat ik dit wil blijven doen, wat er op neerkomt dat ik ze zowiezo voor onderhoud over een steen heen zal moeten halen.

gezien mijn verzameling double edge's en shavette's denk ik niet dat ik het bij de huidige drie houdt die ik nu heb waarvan ik er maar een gebruik omdat de andere 2 nog geslepen moeten worden, een vriend van mij scheert ook met straights en slijpt ze ook zelf echter is hij meer in het buitenland dan in het binnenland dus lijkt het me handiger om het zelf ook te gaan leren.

Posted

Maurice,

Voor onderhoud heb je een z.g. Finisher nodig. Dit kan een natuurlijke of een synthetische steen zijn. Deze in combinatie met Crox op balsa of een andere ondergrond en je komt een heel eind. Een synthetische geeft het meest consistente resultaat en een natuurlijke steen zal mogelijk een langere leerweg hebben.

Voor een synthetische steen zou ik voor een Naniwa SS gaan van minimaal 8k, te koop bij o.a. Knives & Tools. Op internationale fora is de 12k zeer populair.

Voor een natuurlijke finisher kan je je beter eerst wat inlezen op de diverse fora.

Veel plezier op je zoektocht

Posted

oke kijk daar kom ik een stuk verder mee, nu heb ik een Golddollar liggen die zo uit china is gekomen, hier heb ik meer dan een finisher voor nodig denk ik of zit het toch anders?

Posted

Een gold dollar scheergereed maken is een apart hoofdstuk.

Het mes is feitelijk een halffabrikaat en vraagt de nodige aanpassingen aan de geometrie voordat je kan beginnen met slijpen. Niet iets wat ik een beginner zou aanraden. En ja voor het slijpen heb je dan ook wel wat meer nodig dan alleen een finisher.

Ik begrijp je haast om het allemaal tegelijk te gaan doen maar ik zou je willen aanraden om te beginnen met het simpel bijhouden van je mes met een finisher om daarna vanuit deze ervaring verder te gaan.

Posted

Ik zou je willen adviseren naar Tony te luisteren. En vooral je leren slijpen niet te beginnen met een net aangeschafte Gold Dollar.

Posted

haha thanks, klopt meestal als ik ergens aan begin wil ik alles uitproberen, zeker als ik sommige vintage messen zie dan denk ik jaaa hebbe hebbe.

maar bedankt voor de tip.

ik lees dat dat messen die shaveready zijn meestal toch nog geslepen moeten worden,word hier mee bedoeldt dat deze alleen over een finisher gehaald word of echt geheel nieuw geslepen, wil namelijk in de toekomst wat extra aanschaffen

Posted

Als je hier op de markt eentje koopt die shaveready is dan kan je hem alleen maar botter maken door er zelf nog aan te gaan prutsen, er zijn verschillende héél erg goede slijpers op het forum die echt scheerklare messen te koop aanbieden, dus ...... :-)

De rest zoals het onderhouden van de snede is niet zo moeilijk (even teruglezen op het forum, is al vaak behandeld) en het van nul af klaarmaken van een mes is nu ook weer niet zo moeilijk te leren alleen kan je beter eerst leren stappen voor je rent want anders ga je pleisters nodig hebben ;-)

Posted

koop eerst een mes die zeker weten scheerklaar is zodat je weet hoe een goed mes hoort te zijn of laat een mes (en dan niet een golddollar) door een expert slijpen

Posted

heb ik scheer me momenteel met een dovo die ik van een vriend heb gekregen de golddollar heb ik destijds aangeschaft om te oefenen met slijpen

Posted

In 2012 was er op B&B een competie met het aanpassen van gold dollars, ik heb er een paar foto's uit geleend.

Op de eerste foto zie je waar er metaal verwijderd moet worden.

94d248febc2011e43434320cac1354e7.jpg

Daarna kan je natuurlijk verder gaan modden

c640e2110f313522facf2d13db7de23c.jpg

Deze is wel erg mooi (gemaakt door mycarver)

9e4854571e2032421f445202e1d38742.jpg

• 2 months later...
Posted

Heb enige tijd terug een steen gekocht van Tony, een Naniwa 3000 / 10000. Daarmee moet ik een mes scherp kunnen slijpen. Is mee ook redelijk gelukt. Een zakje crox erbij gekregen. Nu wil ik die gaan gebruiken, om wat extra scherpte te geven. Lees ik steeds crox op balsa.

Waarom op balsa? heb hier mooie sigarenkisten met glad schoon hout. Als het goed is Red Cedar. Zou dat ook bruikbaar zijn?

Posted
Als het vlak is dat hout dan lijkt het me geen probleem..

Glad, recht, en zeer fijn van structuur.

Posted

Volgens mij balsa omdat dat heel zacht en wat veerkrachtig is waardoor de snede minder snel beschadigd raakt.

Posted

Geprobeerd, werkt. Moet even opletten, dat je met de nerf meewerkt, maar dan wordt het mes echt scherper. Als ik ergens balsa vind, zal ik dat ook proberen. Ik heb wel een spanriem, dat lijkt me toch voor dagelijks gebruik prima?

Posted

Balsa kan je in almelo vinden bij de modelbouw winkel. Kost niet echt gek veel. De naam weet ik alleen niet meer. Maar google moet het wel mee lukken

Posted
Balsa kan je in almelo vinden bij de modelbouw winkel. Kost niet echt gek veel. De naam weet ik alleen niet meer. Maar google moet het wel mee lukken

Bedankt, in Enschede zit ook een modelbouw winkel. Ga ik daar eerst even kijken.