daverenaldo Posted May 27, 2016 Posted May 27, 2016 Goedemiddag heren, Laatst heb ik een paar stenen gekocht en de verkoper beweerde dat het coticules waren. Enkele dagen geleden heb ik ze ontvangen en ik vraag mij toch zeer af of dit coticule stenen zijn. Ze geven een uitstekende snede, maar voelen toch beduidend anders dan mijn coticule van Ardennes. Tijdens het slijpen voelt de steen veel harder aan en de snede voelt ook anders. Verder heeft de slurry een andere consitentie dan die van Ardennes (veel wateriger en neemt veel meer metaal af). Weet iemand wat voor steen dit is? Vooral de onderkant vind ik totaal niet op dat van een coticule lijken (heeft ook helemaal geen versterking middels leisteen). Alvast hartelijk dank. Fijne middag, Dave
Snuff Posted May 27, 2016 Posted May 27, 2016 Altijd de verkoper geloven! Dit is zeker geen steen die ooit verkocht is geweest om messen op te slijpen.
daverenaldo Posted May 27, 2016 Author Posted May 27, 2016 Haha nee dat is waar maar ik begon te twijfelen vooral door de onderkant. Maar aan welke sporen is te zien dat deze steen niet verkocht is om messen op te slijpen? Ik denk namelijk zelf iets van gereedschap om hout mee te bewerken. Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
mhharsta Posted May 27, 2016 Posted May 27, 2016 De stenen zijn zo te zien niet volkomen glad. Dat maakt voor de onderkant natuurlijk niks uit, maar voor de slijpkant van de steen is dat voor een open mes wel belangrijk.
Snuff Posted May 28, 2016 Posted May 28, 2016 het zou best kunnen dat het een steen is die gebruikt wordt voor het slijpen van beitels enzo (daar worden ze ook vaak voor gekocht vandaar het advies bij rechtstreekse inkoop in de mijn om te vragen naar een specifiek voor messen geschikte steen). Op de tweede foto is de bewerking van de steen identiek aan die van een coticule waar een leisteen was opgeplakt maar ofwel is dit nooit gebeurd of is de leisteen op een of andere manier ervan afgehaald.
Tony Posted May 28, 2016 Posted May 28, 2016 De verkoper van deze steen heeft in zijn advertentie op marktplaats aangegeven dat het geschikt is voor mes en beitel. Daar het een verzamelaar van wetstenen betreft en hij meerdere wetstenen te koop heeft die wel voor straight razors geschikt zijn mag je er van uit gaan hij vindt dat deze niet voor straights geschikt is.
daverenaldo Posted May 28, 2016 Author Posted May 28, 2016 Dank jullie wel voor de antwoorden. Klopt inderdaad Tony, maar ik nam toch de gok. Hij finished echter veel scherper dan mijn selected van ardennes en voelt niet aan alsof ik op een grindpad aan het slijpen ben. Klopt het dat er krassen op de coti komen door de slurrysteen? Ik heb dit voornamelijk met de slurrysteen van ardennes deze laat best wel diepe krassen achter heb beide al een paar keer helemaal gevlakt en gebruik niet abusievelijk veel druk. Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Tony Posted May 28, 2016 Posted May 28, 2016 Die slurrystenen zijn vrijwel altijd harder dan de coti zelf. Ik zou de randen van de slurrysteen afronden als je dat al niet gedaan hebt.
daverenaldo Posted May 28, 2016 Author Posted May 28, 2016 Ja had ik inderdaad al gedaan hielp helaas niet echt Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Tony Posted May 30, 2016 Posted May 30, 2016 Ik zag dat je op B&B geen antwoord op je vraag mbt de onbekende steen heb gekregen. Ik denk dat je op Razor and Stone of anders op SRP mogelijk wel een antwoord zal krijgen.
daverenaldo Posted May 30, 2016 Author Posted May 30, 2016 Nee klopt toch bedankt voor ke antwoord en tip! Maar ik weet voldoende ik vertrouw de verkoper en jullie adviezen. Volgende stap wordt toch een jnat uitproberen. Blijft leuk experimenteren met scheermessen. Trouwens pas lapping film (3m) geprobeerd was ook leuk, maar vind natuurlijke snede toch fijner.
Recommended Posts