Jump to content

Recommended Posts

Posted

Van een mede forumlid heb ib mooie samples van de drie geuren Lime, Lavander en Sandelwood van Castle Forbes ontvangen (dank dank). Nu ze bijna op zijn is het een mooi moment om de balans op te maken. Hoe ervaar ik deze zepen die zoveel positieve waarderingen krijgt?

Mijn eerste kennismaking met Castle Forbes was eind vorig jaar bij een bezoek aan Man and Shaving in Naarden. Totaal onbekend met iets anders dan de spuitbus en een kwast beschouwde als antiek product als een telefoon met snoer was ik overrompeld door de geweldige geur en door een belachelijke prijs. Wat dat betref is mijn norm flink opgeschoven nu scheren niet meer een noodzaak maar prettig moment van de dag is.

De geuren: wat me vooral opvalt is dat het hele pure geuren zijn. Lime is lime, Lavendel is lavendel zonder poespas en en van een zuivere kwaliteit. Ik heb het in de regel niet zo op sterke geuren (BdF zepen zijn me al snel teveel) maar bij deze puurheid blijft het prettig en de geur verliest niet snel.

Tegelijk betekent het dat de geuren ook enkelvoudig zijn. Geen diepgang, geen complexiteit.

De Sandelwood geur is ook enkelvoudig maar wijkt sterk af van wat ik ken van sandelwood bij Truefit&Hill en Dr Harris. Een sterke rookgeur is overheersend en doet me denken aan de turfgeur bij sommige Schotse wiskeys. Voor mij niet voor iedere dag maar ik weet zeker zijn dat er forumleden daar anders over denken.

Het schuim: een zachte fibre kwast, een varkenskwast, in de kom, op het gezicht. Het lijkt allemaal niet uit te maken. Een kind kan de was doen. Weinig zeep leidt tot een vol en stevig schuim. Bij mij meer een Griekse yoghurt dan licht volumineus schuim.

Het mesje glijdt gemakkelijk door/over dit schuim. Of het beter helpt bij het doorsnijden van de haren kan ik niet beoordelen. Teveel onzekerheden voor me over andere factoren als preshave/scheermes/mesje.

De verzorging: het valt me vooral op hoe prettig zacht de huid achterblijf na het scheren en of dit gevoel alleen maar toeneemt in de uren na het scheren.

Samenvattend: een topzeep, die op de vaderdaglijst staat, fantastische pure geuren, goed schuimend en glijdend en vooral een zachte blijvende verzorging achteraf. Koopwaardig: absoluut maar het prijskaartje (niveau: hide for your wife) is even slikken. Een pot gaat naar het schijnt lang mee hoewel ik dat in onze kringen nou niet echt als een voordeel zie.

Guest Gusto
Posted

Scheerzeep? ik zie alleen maar scheercreme's. :?

Posted

Ja Gusto door de ietwat hardere uitvoering van de cremes van CF worden ze wel eens aanzien als croaps. Onno bedankt voor het delen van je ervaringen en ja de potten gaan hééééél lang mee, aan jouw of je daar blij of triest van wordt ;-)

Posted

Blij dat ze je bevallen Onno, en een mooie recensie en wat je vrouw betreft je kan toch gewoon mij de schuld geven dat ik je van het slechte pad afgeholpen heb. ;)

Ben trouwens net verhuisd en woon nu in Weetnietmeerwaarmerveen :mrgreen:

Posted

Ik heb ook de CF Lime en ik ben het met je eens dat de zeep een hele goede verzorging geeft. Een inderdaad minimale hoeveelheid zeep geeft een kom vol met mooi dik fluweelachtig schuim. Qua geur vind ik hem wel heel sterk. Ik geloof acuut dat het hier om een natuurlijke limoengeur gaat maar ik krijg direct associaties met een zak winegums zodra ik de deksel van de pot draai....

In verhouding ook erg duur vind ik. Zelf ben ik enthousiaster over de Baume BE die ik tegelijk met deze CF kocht.

Dat is pas echt een uniek product.Topkwaliteit van onze zuiderburen.

Posted

Als ik mag kiezen neem ik ook de Baume maar die is ook verre van goedkoop. De Castle Forbes staan hier wel altijd op voorraad want ik vind ze prima. Doordat de CF zo weinig product vergt en dan vooral gekoppeld aan een synthetische borstel die van zichzelf ook al veel minder product nodig heeft dan een natuurlijke borstel is het eigenlijk best een goedkope manier om lekker schuim te maken.

Posted

Tja hier dan het Salomonsoordeel Baume creme is zeer zeker een fantastisch product en ik moet zeggen de Balm van hem ook een toppertje is maaaaaaaaar qua duurzaamheid en uekaz scheerbeleving qua geur heeft de CF hier in huis de voorkeur.

Qua verzorging merk ik tijdens en na het scheren geen verschil, maar daar zullen mensen met een huid die snel door zeep geirriteerd wordt beter over kunnen oordelen.

Juist de CF staat bekend om zijn "natuurlijke" geur -sterk zijn ze zeker wat mij dan weer bevalt- dus ligt het er maar aan welk merk "Winegums" je verorberd maar dat haal ik er niet uit, wel de geur van een vers doorgesneden citrus vrucht die vaker in zepen naar boven komt zoals bij de Queen Charlotte Iced Key Lime

En dan CF duur in verhouding met Baume? qua aanschafprijs zal het € 5 verschillen voor een gelijke hoeveelheid creme maar de CF is in verbruik m.i. toch een stuk voordeliger, het maakt met heel weinig crème een mooie hoeveelheid schuim.

En doordat het een Croap is is de kans dat je teveel op de borstel laadt wat minder groot als bij de Baume dus ik denk dat je meer scheerbeurten uit de CF haalt waardoor het prijsverschil geen doorslaggevende reden kan zijn om voor de één of de ander te kiezen.

Oftewel beiden zijn zeer mooie producten, zeg voor hetzelfde geld te verkrijgen, verzorgende en scheerkwalteit uitstekend, alleen verschil qua geur en compactheid van de creme/croap

Posted

Nu ken ik zelf Baume nog niet. Ik zie wel dat ze ook een zeep hebben naast de crème. Die zal dan weer gemakkelijker te doseren zijn. Heeft Baume nog een geur of is het 'neutraal' zeepgeur?

Posted
Nu ken ik zelf Baume nog niet. Ik zie wel dat ze ook een zeep hebben naast de crème. Die zal dan weer gemakkelijker te doseren zijn. Heeft Baume nog een geur of is het 'neutraal' zeepgeur?

Laat de zeep maar voor wat ze is, zo briljant als de creme is valt de zeep erg tegen qua schuim.

Posted

Wel zoals ik hem beleef een niet te sterke geur die mij een aan fris wasgoed doet denken in het geheel niet onprettig dus.

Hans, heeft Paul Kox CF zepen?

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Nee, Man and Shaving in Naarden heeft ze in het assortiment.

• 7 years later...
Posted (edited)

Heb ervaring met de lavendel en 1445.   Beide zeer goede scheereigenschappen maar de 1445 wel en uitschieter in het fourgere segment in positieve zin.  Martin de Candre heeft ook dergelijke geuren maar de 1445 schuimt veel makkelijker op ( creme achtiger) en de grote verpakking  is voor kopschuimers denk ik ook wel wat prettiger om de kwast door te halen.

Edited by twoband
  • Agreed 1