Jump to content

Nieuweling op het forum

Peerke

Recommended Posts

Dag mensen,

Als nieuweling op dit forum wil ik me even voorstellen. Mijn naam is Peter. Ik ben net de 50 gepasseerd en woonachtig in de regio Eindhoven.

Sinds enige tijd weer de scheerkwast en zeep opgepakt ipv het spuitbusschuim. Toch een leuker ritueel om het schuim zelf op te kloppen dan op een knopje van de spuitbus te drukken.

Van de familie kreeg ik een cursus "scheren met open scheermes" in Bladel aangeboden. Een erg leuke en leerzame cursus van een enthousiaste leraar. Er ging een wereld voor me open. Meteen een leuk mes aangeschaft (had ik nog niet) en druk aan het oefenen om zonder al te veel schade tot een glad geschoren eindresultaat te komen. Wel een uitdaging na jarenlang Gilette multi-mesjes met glijstripjes en meedraaiende kopjes etc. Maar ook een lekkere wellness beleving en dat is ook wat waard.

Dus heb ik inmiddels ook pre-shave, after shave balsem, een scheerriem, aluin etc in huis gehaald. En ik vermoed dat het daarbij niet zal blijven ;)

Ik heb nooit geweten dat er zoveel meer aan het scheren te beleven en over te leren was. Er is op dit forum in ieder geval voldoende info te vinden om de komende tijd in rond te neuzen. Wellicht kan ik dan over een tijdje ook meepraten met de experts....

Groeten, Peter

Welkom Peter, mee praten gaat snel genoeg ;). Leuk dat je met een open mes scheert! Laat hem zeker zien. Altijd leuk het werkmateriaal te zien van iedereen :D

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wat een boel reacties. Bedankt voor het hartelijk welkom.

Het scheermes is een Wacker 6/8 Type 1050. Het lemmet is van koolstofstaal en heeft een spaanse punt en lichte hoornen scales. In vergelijk met veel andere messen lag dit het prettigst in de hand, dus die maar aangeschaft.

Sinds een maand scheer ik me alleen met dit mes. Gisteren de 2e cursusdag gehad en nog wat tips/tricks geleerd. Het is voornamelijk veel oefenen. Maar het lukte me al enkele keren om geen enkel sneetje op te lopen. Dus het is een kwestie van doorzetten.

Ik zal wel eens kijken of ik een foto kan posten (moet ik nog uitzoeken).

Verder ben ik me aan het verdiepen in de wereld van de scheerkwasten. Momenteel gebruik ik een grote Omega 10098 met varkenshaar. Bevalt me eigenlijk prima. Heb tijdens de cursus een synthetische kwast en een silvertip geprobeerd. Veel zachter dan mijn kwast, maar ik weet nog niet of ik daar echt behoefte aan heb.

Net als met veel andere hobbies weten mannen er toch altijd weer een technische spullen-discussie van te maken. Dus de nieuwsgierigheid is gewekt. :D

Groeten, Peter

Welkom Peter, veel lees en zeker scheer plezier en die hoeveelheid spullen zullen zeker groeien, kijk wat je nu heb en kijk eens wat je binnen een jaartje dan heb, je zult versteld staan van de aangroei.

Veel plezier met je nieuwe hobby.