Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Heren, dame(s),

Er is een topic wat de stemming peilt of we behoefte hebben aan een DVH after shave.

Ik ben daar benieuwd naar, maar de topic starter wil absoluut niet dat er een zijweg wordt ingeslagen. Dus de discussie doe ik maar hier. Er zit me zeker bij DVH hand iets dwars, wat ik "Hollandse lulligheid" zou willen noemen. Het komt neer op een soort houding van "pas als het spotgoedkoop is, dan kan het pas goed zijn, iedere franje is overbodig want dat kost maar geld. En verbeeld je maar niets, iets van ons Nederlanders kan niet veel soeps zijn." En dan maak je dus maar spotgoedkope producten ontdaan van alles wat naar plezier, luxe of uitstraling heet.

Als ik Tabac koop, zit alles in mooie, porseleinen potjes, het ziet er goed uit, het is een breed gamma producten, het kost wat maar ik doe er toch lang mee. Helemaal goed. Dat het porselein misschien wit glas is, is slimmigheid van Tabac.

Als ik DVH koop, zit de zeep in een lelijk plastic bakje wat totaal niet staat in de badkamer. Ik kan geen after shave kopen, geen eau de toilette, geen deo, alleen een balsem die weer in een grote gele tube zit, het plastic straalt er weer vanaf. Als ik een kwast koop van DVH, lijkt de haardos door de ratten te zijn aangevreten, zo sneu en halfslachtig is de haarinplant. Na 2 keer de koker te willen gebruiken barstte de doorzichtige buitenkant zodat er alleen nog een houdertje overbleef om de kwast op zijn kop te hangen. Alles weer van plastic. Ik straal met DVH niet uit "ik ben een man van de wereld", nee, ik straal uit "ons bin zuunig"!

En dan het positieve: de zeep is best prima. De geur is gewoon goed. En 450 jaar historie. Doe daar iets mee! Er moet een gigantisch archief zijn met verhalen, afbeeldingen, reclames. Wat een rijkdom.

Als dit uitmond in een levendige discussie, stuur ik misschien ooit een linkje naar de eigenaar.

Edited by Guest
Posted

Volgens mij begrijp je iets niet. Die DVH is Hollandse lulligheid ten top.

Dat maakt het zo bijzonder. Als je dat niet past moet je er gewoon vanaf blijven.

Posted

Het probleem met DVH is dat veel gebruikers klagen dat die zeep hun huid uitdroogt. Dat gaat een mooie verpakking niet verhelpen.

Ik heb daar zelf geen last van, maar ik vind het een heel gemiddelde zeep. Op geen enkele manier een uitschieter.

Posted

Het ziet er goedkoop uit !! Er zit een ranzig luchtje aan en het droogt super snel uit. Ik heb het in huis maar vind het echt helemaal 3x nix. Denk ook dat het een keertje opgefluft mag worden zeker de goedkope uitstraling mogen ze wat mij betreft wat aan doen.

Posted

Ik vind het lekker ruiken en ja, de zeep vraagt wat water.

Als ik mijn zeep op heb ga ik de creme proberen, ben benieuwd of die beter is of niet.

Guest Gusto
Posted

Tja..... De Vergulde Hand, is de Hollandse truttigheid, onze fijne Gristelijke truttigheid. ;)

Posted

Ik denk dat je eens een keer arko en derby moet gaan bekijken, of misschien een zelfs een tube palmolive moet kopen. Mischien verander je dan eventueel van mening. DVH is denk ik voor 90% de start van klassiek natscheren Voor mij is dvh nog steeds een goed product, verpakking boeit mij niks.

Bij mij droogt de zeep de huid niet uit, en geur is persoonlijk. En als je met tabac een punt probeert te maken gaat je ook niet lukken. Ook hier heb je een 2 deling van haat of liefde voor het product.

Voor mij persoonlijk is dvh de eerste scheerzeep ooit, voor mij een blijver dus :)

Posted (edited)
Volgens mij begrijp je iets niet. Die DVH is Hollandse lulligheid ten top.

Dat maakt het zo bijzonder. Als je dat niet past moet je er gewoon vanaf blijven.

Tja..... De Vergulde Hand, is de Hollandse truttigheid, onze fijne Gristelijke truttigheid. ;)

Haha, met deze move had ik nimmer nooit rekening gehouden. "Jouw clichés kloppen, suck it up and like it!"

Tja, zuinigheid en soberheid brengen mij niet in extase. En misschien ben ik die sukkel die denkt dat het met DVH zo veel beter kan. Inderdaad het imago afstoffen, Silly zegt dat mooi (al spreekt zij van opfluffen). Ik zou best eens op een Hollandse kleilaag kunnen stuiten (met nadruk op klei) die ondoordringbaar is. Dat er een grote massa zegt "het is goed zoals het is."

DVH is een beetje van iedereen in Nederland. Toen ik 16 was kreeg ik van mijn moeder een staaf DVH zeep, die ik niet aankeek, want ik wou niet veranderen. Later liet ik me door Hema scheerattributen verleiden. Mijn buurman scheert zich met DVH, hij is 88. Ergens moet die beleving leuker, mooier kunnen, al blijft DVH zijn spullen in sloom plastic verpakken, dan nog zou ik meer over de geschiedenis willen weten op hun website. Of is dat ook al te duur?

Ik merk niets van uitdrogende aspecten van DVH zeep, maar als mensen daar echt problemen mee hebben, dan moet dat beter (kunnen). Het lijkt mij wel dat DVH prima schuimt, ik keek in de spiegel vanochtend en ik zag wit van het schuim.

Edited by Guest
Posted

Ik heb nog nooit een Arko stick geprobeerd, dat is ook must begrijp ik van dit forum :D

Posted
Ik heb nog nooit een Arko stick geprobeerd, dat is ook must begrijp ik van dit forum :D

ARKO stick

Palmolive stick (beter dan de creme)

Wilkinson Sword stick (alleen in Duitsland te koop)

Drie toppers voor de prijs, wat mij betreft.

Posted

Ik ben niet zo van de sticks eigenlijk, mijn DVH stick heb ik ook geraspt op de duur, deze is nu op en ik heb nu nog een nieuw blok klaar liggen.

Is er van Arko ook gewoon een blokje?

Posted

Arko heeft ook zijn zeep in een bakje, Een rood (plastic) bakje. Het etiket is wel heerlijk jaren 50/60.

Posted

Feit blijft dat DVH zich positioneert met zijn scheerproducten aan de onderkant van de markt en voldoende marktaandeel heeft om zich zonder noemenswaardige inspanning in het leven te houden.

Er zijn maar weinig voorbeelden te noemen van merken die het gelukt is om zich langzaam van een dergelijk imago te ontworstelen. Je zou Skoda hiervoor als voorbeeld kunnen nemen van een veranderende markt positionering die na denk ik zo'n 25 jaar redelijk gelukt is.

Over het algemeen kiest men als men wil intreden op een hoger marktsegment waar men zich nog kansvol acht als b.v. vernieuwer of verdringer voor een andere produktnaam om verkeerde sentimenten uit te sluiten.

Zie weer autonamen Opel Kadett stond toch lange tijd synoniem voor oude bedaagde rijders van de arbeidersklasse die met hoed en sigaar tevreden rondreden. Om deze auto in het C segment ook voor jongeren aantrekkelijk te maken kwamen er meer sportief gelijnde koetsen en veranderde men de naam in Astra.

Het is evident dat om marktbekendheid te krijgen het product zo vernieuwend moet zijn dat iedereen ervan hoort of dat er veel geld geinvesteerd dient te worden in de marketing. In de wereld van scheerzepen is vernieuwing niet echt aan de orde en gelet op de vele merken kan alleen maar sprake van verdringing zijn. Dit is een wankele basis om veel geld in ontwikkeling en reclame te investeren voor het produceren van een nieuw product vooral als de noodzaak niet daar is omdat je met je huidige merk en afname voldoende winstgevend kan zijn.

Ben ik het wel met je eens dat een 450 jaar oud merk hier trots op mag zijn en zich hiermee best iets meer mag profileren.

Posted

Het zou mij niet verbazen als de prijs één van de redenen is dat de Vergulde Hand überhaupt nog op zoveel plaatsen te krijgen is. Als je alleen maar iets aan de uitstraling doet en niets aan het product zelf dan wordt het toch een aap-met-gouden-ring verhaal; de zeep (die mijn huid dus wel bovenmatig uitdroogt, maar dat terzijde) is zowel qua eigenschappen als geur niet meer (en niet minder) dan een utilitair product en qua ingrediënten en verdere eigenschappen niet echt te vergelijken met Tabac. En Tabac kan dan wel een completere lijn hebben, de verkrijgbaarheid is echt stukken minder en dat glazen potje zul je op de meeste plaatsen toch echt moeten bestellen.

Voor mij valt DVH dan ook in het rijtje van nationale prijsgunstige zepen die gewoon hun werk (moeten) doen; net als eveneens goedkope zepen als bv. Arko (Turkije), Monsavon (Frankrijk), Erasmic (UK), Williams (USA) en Godrej (India). Wat mij betreft is DVH hier qua prestaties al de meest zwakke broeder en bovendien de duurste. Dus om dit product op te poetsen, met bijbehorend prijskaartje, zou evengoed de doodsteek van het merk kunnen zijn.

Posted

Er moet voor iedereen wat op de markt zijn, deze is voor mij altijd een weggevertje als ik iets opstuur naar het buitenland, geloof het of niet maar ik ben al vaker gevraagd om nog een aantal op te sturen, uit den vreemde en ongekend = begeerd?

Posted
Voor mij valt DVH dan ook in het rijtje van nationale prijsgunstige zepen die gewoon hun werk (moeten) doen; net als eveneens goedkope zepen als bv. Arko (Turkije), Monsavon (Frankrijk), Erasmic (UK), Williams (USA) en Godrej (India). Wat mij betreft is DVH hier qua prestaties al de meest zwakke broeder en bovendien de duurste. Dus om dit product op te poetsen, met bijbehorend prijskaartje, zou evengoed de doodsteek van het merk kunnen zijn.

Mee eens, al heb ik dan geen ervaring met de Williams zeep. Van dat rijtje staan de Palmolive stick en Wilkinson Sword stick (niet genoemd, maar hoort er ook bij) voor mij op een gedeelde eerste plaats. De Monsavon vind ik zelf niet zoveel beter dan de DVH zeep.

Het kan overigens nog veel erger; de Boots scheerstick (uit de UK).

Posted

Ik ben het met veel schrijvers eens...vraag is alleen of het imago afstoffen, waaraan ik denk, zoveel geld kost. Het op de markt zetten van een after shave is misschien binnen hand bereik. Een mooiere glazen pot, met als gevolg het later verkopen van meer pucks in alleen papier, is kostentechnisch misschien niet zo vreselijk duur. En misschien zijn er leuke acties te bedenken zoals handdoeken en bv een vergulde krabber (een Weishi?) bij gespaarde punten. Maar die geschiedenis....die kan zo leuk zijn en kost vrijwel niets. Gewoon een pagina op je website. Niet alleen een gortdroog verhaal van eigenaar-wisselingen.

Posted (edited)
Ik ben het met veel schrijvers eens...vraag is alleen of het imago afstoffen, waaraan ik denk, zoveel geld kost. Het op de markt zetten van een after shave is misschien binnen hand bereik. Een mooiere glazen pot, met als gevolg het later verkopen van meer pucks in alleen papier, is kostentechnisch misschien niet zo vreselijk duur. En misschien zijn er leuke acties te bedenken zoals handdoeken en bv een vergulde krabber (een Weishi?) bij gespaarde punten. Maar die geschiedenis....die kan zo leuk zijn en kost vrijwel niets. Gewoon een pagina op je website. Niet alleen een gortdroog verhaal van eigenaar-wisselingen.

Het gevolg van de zeep onderbrengen in een glazen pot en losse navullingen is waarschijnlijk dat alle kruideniers morgen nog DVH uit de winkel halen veels te omslachtig en een te hoog breukrisico dus inkomstenderving. Nee het handige stapelbare kuipje neemt weinig schapruimte in en kent een hoge omloopsnelheid dus een verandering zal men niet snel accepteren.

Dit zou men wel zoals jij aangeeft aan de fabrikant zelf en eventuele geinteresseerde webshops kunnen overlaten,blijft alleen de vraag zou dit tot omzetverhoging leiden en welke kosten zijn ermee gemoeid. Vraag ik me opeens af welke ondernemingsvorm DVH heeft of welk bedrijf eigenaar is dit zegt vaak ook al genoeg.

Edited by Guest
Posted
Zegeltjes uitgeven om gratis producten te sparen is iets wat ik nooit zal zien gebeuren. Totale onzin.

Daar worden hele bosjes mensen anders wel wild van; als er weer eens een spaaractie bij de één of andere kruidenier is wordt er alleen in mijn omgeving al heel wat uitgeruild. We doen nergens aan mee maar zegeltjes kunnen we voor iedereen meenemen lijkt het wel.

Posted

Volgens mij is het simpel.

Er zijn marktsegmenten, en er zijn producenten. De producenten maken producten en plaatsen die in een marktsegment. Vergulde Hand heeft een segment gekozen, zich daarop ingesteld, en dat zo succesvol bevonden dat het reeds 450 jaar bestaat. Het is een plek waar de producent zich voor wat betreft deze zeep senang voelt, en die de producent vrijwel zonder investering een constante geldstroom oplevert. Die gaan niet investeren in glazen potten en luxe uitstraling, omdat het aantal klanten wat daardoor wegblijft, wegens o help duur, dermate groot is dat de winstderving niet gecompenseerd gaat worden door die paar mensen die denken o een simpele zeep in een luxe pot die ga ik kopen.

Posted

Snap je "aanklacht" wel Simson, volg ook wel wat je bedoelt en zie idd heel andere marketing, om niet te zeggen hype om sommige andere scheerproducten, maar zou het niet zo zijn, dat DVH zichzelf in de weg zit, als je daar plotseling een luxe scheermerk van wilt maken?

Zou de huidige prijs-setting niet juist een luxere en duurdere uitstraling in de weg staan?

Want dan zou het toch veel handiger zijn om een andere naam te gebruiken en daarmee dan een luxere lijn op de markt te brengen? Of DVH moet deze lijn handhaven en een lijn maken voor de fijnproever onder de scheerders.

Vind je ideeën overigens interessant!

Posted

Ik denk het inderdaad. Mijn vader heeft zich zijn hele leven geschoren met Vergulde Hand zeep. En ik denk dat "de gewone man" (dus niet de scheerliefhebber) de doelgroep is voor DVH. Die doelgroep zit helemaal niet te wachten op een luxe zeepje, maar wil gewoon goed en goedkoop.

Een DVH Elite zeep zou dan bijvoorbeeld wel weer kunnen. Maar die moet dan duidelijk te onderscheiden zijn van het normale bakje (of de stick).

Posted (edited)

Ik snap ergens wel dat ik met een imaginair probleem bezig ben. Ik denk ongevraagd na over DVH, deels omdat ik op dit forum denk aan te voelen dat er iets broeit over dit merk. Dit doe ik op eigen initiatief overigens. Ik zal proberen het in stappen duidelijk te maken hoe ik daartoe kom:

-De vraag ontstaat of ik belangstelling voor DVH aftershave heb. Ook is er een DVH enquête aan de gang op facebook. Want wat vind ik van DVH?

-Op dit scheerforum, waar in het verleden een felle discussie over DVH is geweest, peil ik de mening over DVH. Ik geef mijn mening: aangename zeep, lelijke kwast maar de algemene uitstraling is van een stuitende goedkoopheid.

-Vervolgens gaan jullie voor DVH spelen, zou DVH wel de luxe uitstraling willen die ik hen aanraad?

Jullie argumenten zijn ijzersterk, maar...we drijven af van de bron van het geheel: een inventarisatie en een enquête namens DVH wat we van het merk vinden.

Wat men bij Remark vindt, horen we vanzelf wel. (Remark is de eigenaar van DVH). Of niet, een houding van "we vinden het wel best" kunnen ze ook hebben.

Ik zou het dus bij jullie mening willen houden. Dus Simson zegt "erg goedkope uitstraling", "uitdrogende zeep" zegt een ander, misschien zijn er nog veel meer meningen. Remark mag uiteindelijk hun woordje doen, absoluut.

Tenslotte: scheren is natuurlijk altijd een beetje een niche markt. Op DVH na is ieder scheermerk wel bezig met hun zeepjes luxe te verpakken.

Vergeleken met de Philishave is nat scheren maar een tijdrovende bezigheid. En dat gladde resultaat: och, als je vrouw van je houdt zoent ze je evengoed wel.

Ik wil maar zeggen: alles is weg te relativeren.

Edited by Guest