Johan Posted May 3, 2016 Posted May 3, 2016 Van Loei heb ik een paar dagen geleden een Fatip Retro krabber overgenomen. Dat is een traditionele Fatip kop, met een modern ogend, en dun, handvat. Tot zover het "Retro" aspect. Ik heb me nu een paar dagen met de Fatip geschoren, en het volgende is me opgevallen: Het is een behoorlijk zware krabber, vergeleken met de Schick Krona en Feather Popular krabbers waar ik me normaal mee scheer. De afwerking is inderdaad niet op "Mühle niveau". Maar de krabber voelt solide aan, en is natuurlijk van messing gemaakt. Dus opnieuw verchromen zou ooit in de toekomst geen probleem mogen zijn. De Fatip staat bekend als een agressieve krabber. Hij is inderdaad wat agressiever dan de Schick Krona, maar ik zou mijn exemplaar niet als bijzonder agressief betitelen. Ook weer voor mijn exemplaar, van de vermeende "bijterigheid" van de Fatip krabbers heb ik tot nu toe niets gemerkt. Met andere woorden, er heeft nog geen bloed gevloeid, en het voelt ook niet alsof dat makkelijk zou gebeuren. Het mesje inleggen kost wat meer tijd dan bij een TTO krabber, en je moet het ook eventjes recht uitlijnen. Maar dat vind ik zelf geen groot bezwaar. Ik weet nog niet wat ik van het handvat moet denken. De lengte en het gewicht zijn prima, maar ik vind het wat dun. Gelukkig krijg ik van Jan Zoethout een Fatip Grande handvat toegestuurd, om te vergelijken. Samenvattend, de reputatie van de Fatip als bijzonder agressieve en bijterige krabber maakt mijn exemplaar in ieder geval niet waar. Het is een goede krabber, waarmee het prettig scheren is. De clou is natuurlijk wel om geen druk te zetten, en niet lomp uit te halen. Maar dat geldt in principe voor iedere krabber. Of ik hem aan een beginnende natscheerder zou aanbevelen weet ik niet, maar voor iemand met een beetje ervaring moet de Fatip Retro prima te hanteren zijn. Ik heb wel gelezen dat er nogal wat spreiding zit in de toleranties van de Fatip krabbers, dus of een ander exemplaar ook zo makkelijk scheert weet ik natuurlijk niet.
Hanskoning Posted May 3, 2016 Posted May 3, 2016 Zoals jezelf al memoreert wordt de agressiviteit van de Fatip in grote mate bepaald door de bovenplaat die wonderlijk genoeg nogal in breedte varieert zoals bleek nadat diverse leden hun bovenplaat opgemeten hadden. Ik had een Fatip met vrij smalle bovenplaat en deze leek qua scheergevoel op een R41 zoals ook Jan Zoethout ondervond daar hij deze van mij overgenomen had. Ik had de Fatip die jij nu in je bezit hebt op mijn beurt weer overgenomen van Jan en deze scheerde wonderbaarlijk mild door zijn brede bovenplaat. Op basis van deze ervaring een Fatip Zebrawood aangeschaft die iets agressiever blijkt te zijn maar toch nog redelijk mild. Door deze (mindere) afwerking van de bovenplaat is het vrij moeilijk om een Fatip aan te bevelen, daar waar andere krabbers minder tolerantie hebben en dus meer een gelijk scheergevoel zullen geven, is het bij een Fatip toch maar afwachten hoe agressief hij is.
Johan Posted May 3, 2016 Author Posted May 3, 2016 Op het Duitse Gut-Rasiert forum hebben ze het erover dat Fatip de bovenplaat in 2015 opnieuw ontworpen heeft. De V1 (origineel) heeft een smalle bovenplaat, en de V2 (nieuwe versie) heeft een brede bovenplaat. De oude versie scheert duidelijk agressiever dan de nieuwe, volgens de Duitse forumleden. De nieuwe kop is blijkbaar ook te herkennen aan het ingeslagen Fatip logo. Ik kan bevestigen dat die van mij een logo heeft.
Hanskoning Posted May 3, 2016 Posted May 3, 2016 De zebrano wood heb ik nu ongeveer drie maanden en even gekeken maar er zit geen Fatip logo in de bovenplaat wel in de bodemplaat, bedoel jij dit met bovenstaande of heeft jouw Fatip ook in de bovenplaat dit logo?
Johan Posted May 3, 2016 Author Posted May 3, 2016 Bodemplaat, en het lijkt erop dat de V2 (zoals Gut-Rasiert de nieuwe kop noemt) medio november 2015 is geïntroduceerd. De kap van de V2 lijkt ongeveer 19mm te zijn (modelvariaties voorbehouden), terwijl de V1 ongeveer rond de 17 ~ 18mm schommelt. Hier een link naar het desbetreffende topic, voor wie Duits kan lezen: http://www.gut-rasiert.de/forum/index.php/topic,21181.540.html Edit: op het Italiaanse Il Rasoio forum wordt bevestigd dat de huidige versie een andere top cap heeft. De nieuwe kop is te herkennen aan het ingeslagen logo in de bodemplaat.
Recommended Posts