Jump to content

overgevoelig voor LPL traditionele en MdC

onno

Recommended Posts

Zeer verheugd maakte ik gisteren mijn sample MdC scented open. Bij het aanbrengen van de zeep op mijn gezicht ervaarde ik dat als pijnlijk :mrgreen: . In mindere mate heb ik dezelfde ervaring met LPL traditionelle en met Prorasso groen.

Eerst heb ik het afgedaan als overgevoeligheid voor eucalyptus maar volgens de beschrijvingen zit dat niet in MdC. Ik ken mezelf niet als iemand die allergisch is, dus ben ook verrast. Ik denk aan gevoeligheid voor munt of lavendel. Of zit er iets anders in deze scheerzepen.

Heeft iemand een idee waar de overgevoeligheid vandaan kan komen?

Zijn er bij jullie ervaringen met overgevoeligheid voor deze ingrediënten (en welke zepen te mijden)?

Hoe zou ik dit kunnen testen zonder mijn buidel open te moeten trekken?

Voor de volledigheid: ik ervaar die niet bij Mugo basil/lime, Saponificio Varesino, T&H sandelwood en Dusy.

Weer zoeken naar de overeenkomsten in de ingrediënten lijst. Vervolgens de ingrediënten weg strepen die ook voor komen in de producten die je wel kunt verdragen. Dan houd je een aantal dingen over of 1 ding. Vervolgens kijken of je een sample kan krijgen van iets waar het ook in zit en zien of je weer reageert. Gebeurt dit, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk de boosdoener zijn. Misschien dat je er zo toch achter kunt komen.

Het zou idd de menthol kunnen zijn.

Munt en lavendel zijn voor veel mensen juist rustgevende en kalmerende ingrediënten, maar misschien ben jij net de "gelukkige" die daar verkeerd op reageert.

Hier thuis hebben we zo'n geval met eten. Marijn kan heel erge buikkrampen krijgen als hij iets verkeerds eet. Tot nu toe weten we alleen niet wat dat verkeerde is. Meestal gebeurt het als we uit eten geweest zijn. Nu weet ik wel zo'n beetje wat er in horeca keukens allemaal gebruikt word en aangezien het elke keer bij ander eten is, verdenk ik smaakmakende en verdikkende poedertjes die in sauzen etc. gebruikt worden. Maar kom daar maar eens met goed fatsoen achter.

Dat geld ook voor de scheerzepen. Misschien is het iets heel voor de hand liggends zoals de menthol, misschien iets waar je moeilijker achter komt door zelf te testen.

Ik wil je via de post wel een klein beetje Brummel van Prospector (voor de menthol) en/of TOobs lavendel toe doen, als je vermoede blijft dat het daar aan kan liggen.

Ik vermoed dat het de menthol is, heb je ook aftershaves gehad die je niet kunt verdragen?

Tot zover ik weet verdraag ik geen enkele aftershave. Ik wijt dat aan de alcohol. Blijkbaar zit er ook menthol in aftershaves.

- Edit - Volgens de beschrijving van Harkos zit er munt in MdC. In LPL zit pepermunt. Nu zijn er volgens mij erg veel munt varianten en neem aan dat menthol daar 1 van is.

In beide zit ook rozemarijn. Dat zit niet in veel scheerzepen. Rozemarijnnaaldjes over het gezicht blijkt ook pijnlijk, een correlatie :lol:

@Nienke: graag ik zend je een pb

• 2 weeks later...

Het lijkt inderdaad munt mint menthol eucalyptus te zijn. Merk dat Proraso wit reshave wel gaat. Afijn balen en heb ter compensatie maar eens lekker pepermunt ijs gedraaid met extra pepermunt essence. Erg lekker met dit weer.

En die samples van lpl, MdC en die pot lpl traditionele gaan naar de liefhebber.

Het blijkt een gevoeligheid voor munt / mint / pepermunt / eucalyptus en wellicht ook rozemarijn. Het blijkt dat rozemarijn ook tot de munt achtigen behoort. Weer wat geleerd. Natuurlijk teleurgesteld en op Bevrijdingsdag gecompenseerd met het draaien van pepermunt ijs met extra pepermunt essence.

Het voordeel is dat ik nu geen martin de candre hoef te kopen wat me direct een budget oplevert van bijna 100 euro :roll::x