Frank Posted April 25, 2016 Posted April 25, 2016 Graag wil ik naast mijn paddlestrop van Rasurpur een hangende strop aanschaffen. Op de paddlestrop heb ik black latigo leer dat vind ik erg veel weerstand heeft en mineral oil tanned leer waar het mes juist overheen vliegt. Dat black latigo begint nu, ik denk door de grote weerstand, al flink te slijten in tegenstelling tot het mineral oil tanned leer waar nauwelijks iets aan te zien is. Is er volgens jullie veel verschil in de "polijstkwaliteit"van beide leersoorten? Ik heb zelf wel het idee dat het het gebruik van black latigo na mineral oil tanned een iets scherper mes oplevert. Voor een hangende strop zou ik me echter willen beperken tot één leersoort en dan in combinatie met linnen of canvas. Ik heb de stroppen van Sscrupleworks uit Noorwegen bekeken en die zien er goed uit. Heeft iemand daar ervaring mee? Welke leersoort, breedte enz? Zijn er nog andere fabrikanten of begin ik beter met een simpel Dovo-stropje?
efsk Posted April 25, 2016 Posted April 25, 2016 Hoi Frank De Latigo vond ik zelf niet zo fijn stroppen, dat panel heb ik weggedaan en de mineral oil heb ik behouden. Ik vond de Latigo teveel "plakken", weerstand dus inderdaad. Wat ik wel vreemd vind: wat voor slijtage zie je? Mijn mineral tanned is helaas natgeworden, maar daarvoor zag je langzaam wat verkleuring optreden: wat grijzige vlekken op de keerpunten, dunner en lichter worden richting midden: het bewijs dat leer ook afneemt. In ieder geval: er is een reden dat rasurpur de latigo hoger positioneert dan de mineral oil: het zou een fijnere leersoort moeten zijn die dus een fijnere snede oplevert. De English bridle zou dat nog moeten versterken, terwijl je daar helemaal geen weerstand mee hebt, da's bijna glas. Wat ik aan de paddle zo fijn vind is de breedte: ik kwam van een spanriem waar ik met stroppen flink op moest "X-en" om de hele snede te raken, en dan is zo'n breed stuk leer wel erg lekker. Mijn hangende strop heeft die breedte dus ook, en smaller wil ik ze eigenlijk niet behalve voor de kamisori, daar gebruik ik de spanriem voor. De breedte zou ik dus zeker aanhouden. Leersoorten zou ik niet weten. Zelf wil ik niet zo'n trekkende leersoort, maar misschien snijd ik mezelf daar alleen maar mee in de vingers, en zouden mijn messen fijner aanvoelen zou ik die wel hebben. Ik heb een strop van InJeNer, die de forumstrop voor gut-rasiert heeft gemaakt (die strop heb ik dus). Hier ben ik erg tevreden over maar ik heb er ook weer dingen van geleerd: zo neem ik nooit meer een strop met een handvat, ik houd het ding vast aan de ring tussen handvat en strop. De lengte is wel heerlijk: ik strek bijna mn hele arm tijdens het stroppen, lekker lange halen dus. Dat wil ik op een toekomstige strop zeker ook. InJeNer strops vind je hier. Kijk ook effe bij de customeditions.
Buffel Posted April 25, 2016 Posted April 25, 2016 Scupleworks maakt uitstekende stops van hoge kwaliteit. Qua breedte is 2.5 inch perfect vind ik zelf, precies de lengte van een mes dus. Het leer soort is persoonlijk, alles wat hij aanbied werkt ongeveer hetzelfde...
Tony Posted April 26, 2016 Posted April 26, 2016 Ik heb een Scrupleworks strop van 2,5 inch breed, een Horween oil tanned. Absoluut top. Ook zijn linnen vindt ik erg goed. Verder heb ik strops van Neil miller en tony Miller ook 2,5 inch. Verder een 3 inch strop van SRD. Persoonlijk vind ik 2,5 inch het prettigst werken.
Frank Posted April 26, 2016 Author Posted April 26, 2016 Dus Tony jij vindt dat die Horween oil tanned niet teveel "draw"heeft ? Op de site van Scrupleworks wordt van een "magnetic"draw gesproken en dat is juist iets wat me minder lijkt, gezien mijn ervaringen met de Black Latigo.
Tony Posted April 27, 2016 Posted April 27, 2016 De Horween oil tanned heeft niet overdreven veel draw, ik heb diverse strops die meer draw hebben. De black latigo van Tony Miller die ik heb heeft minder draw, is erg zacht en gebruik ik als laatst. Overigens heb ik geen ervaring met paddlestrops en het latigo van Tony Miller kan anders uitpakken in het gebruik dan die van Rasurpur. Ik zou wel bij aankoop op de lengte letten, 80 cm lang heeft mijn voorkeur.
Frank Posted April 27, 2016 Author Posted April 27, 2016 Hoi FrankDe Latigo vond ik zelf niet zo fijn stroppen, dat panel heb ik weggedaan en de mineral oil heb ik behouden. Ik vond de Latigo teveel "plakken", weerstand dus inderdaad. Wat ik wel vreemd vind: wat voor slijtage zie je? Mijn mineral tanned is helaas natgeworden, maar daarvoor zag je langzaam wat verkleuring optreden: wat grijzige vlekken op de keerpunten, dunner en lichter worden richting midden: het bewijs dat leer ook afneemt. In ieder geval: er is een reden dat rasurpur de latigo hoger positioneert dan de mineral oil: het zou een fijnere leersoort moeten zijn die dus een fijnere snede oplevert. De English bridle zou dat nog moeten versterken, terwijl je daar helemaal geen weerstand mee hebt, da's bijna glas. Wat ik aan de paddle zo fijn vind is de breedte: ik kwam van een spanriem waar ik met stroppen flink op moest "X-en" om de hele snede te raken, en dan is zo'n breed stuk leer wel erg lekker. Mijn hangende strop heeft die breedte dus ook, en smaller wil ik ze eigenlijk niet behalve voor de kamisori, daar gebruik ik de spanriem voor. De breedte zou ik dus zeker aanhouden. Leersoorten zou ik niet weten. Zelf wil ik niet zo'n trekkende leersoort, maar misschien snijd ik mezelf daar alleen maar mee in de vingers, en zouden mijn messen fijner aanvoelen zou ik die wel hebben. Ik heb een strop van InJeNer, die de forumstrop voor gut-rasiert heeft gemaakt (die strop heb ik dus). Hier ben ik erg tevreden over maar ik heb er ook weer dingen van geleerd: zo neem ik nooit meer een strop met een handvat, ik houd het ding vast aan de ring tussen handvat en strop. De lengte is wel heerlijk: ik strek bijna mn hele arm tijdens het stroppen, lekker lange halen dus. Dat wil ik op een toekomstige strop zeker ook. InJeNer strops vind je hier. Kijk ook effe bij de customeditions. Die Gutrasiert strop zie ik niet op de site. Is die nog te koop? Welke lengte heeft die en is die ook opgebouwd uit 2leersoortem?
Frank Posted April 27, 2016 Author Posted April 27, 2016 Hoi FrankDe Latigo vond ik zelf niet zo fijn stroppen, dat panel heb ik weggedaan en de mineral oil heb ik behouden. Ik vond de Latigo teveel "plakken", weerstand dus inderdaad. Wat ik wel vreemd vind: wat voor slijtage zie je? Mijn mineral tanned is helaas natgeworden, maar daarvoor zag je langzaam wat verkleuring optreden: wat grijzige vlekken op de keerpunten, dunner en lichter worden richting midden: het bewijs dat leer ook afneemt. In ieder geval: er is een reden dat rasurpur de latigo hoger positioneert dan de mineral oil: het zou een fijnere leersoort moeten zijn die dus een fijnere snede oplevert. De English bridle zou dat nog moeten versterken, terwijl je daar helemaal geen weerstand mee hebt, da's bijna glas. Wat ik aan de paddle zo fijn vind is de breedte: ik kwam van een spanriem waar ik met stroppen flink op moest "X-en" om de hele snede te raken, en dan is zo'n breed stuk leer wel erg lekker. Mijn hangende strop heeft die breedte dus ook, en smaller wil ik ze eigenlijk niet behalve voor de kamisori, daar gebruik ik de spanriem voor. De breedte zou ik dus zeker aanhouden. Leersoorten zou ik niet weten. Zelf wil ik niet zo'n trekkende leersoort, maar misschien snijd ik mezelf daar alleen maar mee in de vingers, en zouden mijn messen fijner aanvoelen zou ik die wel hebben. Ik heb een strop van InJeNer, die de forumstrop voor gut-rasiert heeft gemaakt (die strop heb ik dus). Hier ben ik erg tevreden over maar ik heb er ook weer dingen van geleerd: zo neem ik nooit meer een strop met een handvat, ik houd het ding vast aan de ring tussen handvat en strop. De lengte is wel heerlijk: ik strek bijna mn hele arm tijdens het stroppen, lekker lange halen dus. Dat wil ik op een toekomstige strop zeker ook. InJeNer strops vind je hier. Kijk ook effe bij de customeditions. Die Gutrasiert strop zie ik niet op de site. Is die nog te koop? Welke lengte heeft die en is die ook opgebouwd uit 2leersoortem?
efsk Posted April 27, 2016 Posted April 27, 2016 Die hebben ze niet meer, was een gelimiteerde alleen voor forumleden op voorinschrijving. De kwaliteit is echter van dien aard dat ik de stroppenmaker durf aan te bevelen. Deze betreffende is éen leersoort, geen linnen. Ik denk dat als je een mailtje stuurt met wensen dat hij je graag alles uitlegt.
Frank Posted April 27, 2016 Author Posted April 27, 2016 De Horween oil tanned heeft niet overdreven veel draw, ik heb diverse strops die meer draw hebben. De black latigo van Tony Miller die ik heb heeft minder draw, is erg zacht en gebruik ik als laatst. Overigens heb ik geen ervaring met paddlestrops en het latigo van Tony Miller kan anders uitpakken in het gebruik dan die van Rasurpur.Ik zou wel bij aankoop op de lengte letten, 80 cm lang heeft mijn voorkeur. 80 cm? Hangt zo'n strop niet teveel door? Ik zie dat de Scrupleworks strop maar 40 cm. lang is. Is dat niet veel makkelijker vlak te houden? Strop je op linnen + één soort leer? Of gebruik je na het linnen diverse soorten leer Tony? PS Kasahara scheert perfect!!!
Tony Posted April 27, 2016 Posted April 27, 2016 Strop je op linnen + één soort leer? Of gebruik je na het linnen diverse soorten leer Tony? PS Kasahara scheert perfect!!! Ik strop inderdaad op meerdere strops, die luxe heb ik over de jaren opgebouwd. Dit is echter zeker niet noodzakelijk, ik ben destijds ook met slechts 1 begonnen. Ik zou er zeker een met linnen erbij nemen als ik jou was. Goed om te horen dat de Kasahara je bevalt.
Tony Posted April 28, 2016 Posted April 28, 2016 Frank, ik heb de lengtes van mijn strops nagemeten. De gemiddelde netto gebruikte lengte is ca 50 cm. De genoemde 80 cm is de lengte incl handvat.
HiFuMi Posted April 28, 2016 Posted April 28, 2016 Maken we nog onderscheidt tussen linnen en canvas, of maakt dat voor het stroppen niet uit ?
Tony Posted April 28, 2016 Posted April 28, 2016 Maken we nog onderscheidt tussen linnen en canvas, of maakt dat voor het stroppen niet uit ? Op The Shaving Room forum staat een erg goed verhaal van Neil Miller over strops voor beginners. Een aanrader. Choosing and Using a Straight Razor - pt 2, Strops http://www.theshavingroom.co.uk/community/index.php?threads/Choosing-and-Using-a-Straight-Razor---pt-2%2C-Strops.8857/
Frank Posted April 28, 2016 Author Posted April 28, 2016 Frank, ik heb de lengtes van mijn strops nagemeten. De gemiddelde netto gebruikte lengte is ca 50 cm. De genoemde 80 cm is de lengte incl handvat. Nu begrijp ik het beter. Die Scrupleworks strops schijnen maar 40 cm te zijn vandaar dat ik die 80 cm even niet kon plaatsen. Maar waarom 2,5 inch ? Je moet dan nog steeds dat x-patroon doen terwijl je daar met een 3 inch strop van verlost bent toch?
HiFuMi Posted April 28, 2016 Posted April 28, 2016 Er staat ook dat het x patroon nut heeft als er een kleine twist in je blad zit. Niet alleen nadeel dus.
Tony Posted April 29, 2016 Posted April 29, 2016 Hifumi heeft het verhaal van wijlen Neil Miller begrepen. De x stroke heeft een functie, zelfs op een 3 inch doe ik een lichte x patroon.
Frank Posted April 30, 2016 Author Posted April 30, 2016 Verder zoekend naar een strop kom ik ook tegen: Westholme van en zekere Alsstair Summers uit Engeland, Zien er erg goed uit en hij heeft dat beroemde Cordovan leer. Iemand ervaringen met deze maker?
efsk Posted April 30, 2016 Posted April 30, 2016 Op TSR hoor ik geloofik wel goeie verhalen over de westholme. Ik meen dat Kamp er eentje heeft trouwens. Alleen geloof ik dat de man het messenmaken even op een laag pitje heeft staan, geen idee hoe het met de strops staat. Ik wilde beginnen met zeggen dat cordovan technisch gesproken geen leer is, maar er blijken twee soorten te bestaan waarvan er een wel leer is.
Tony Posted April 30, 2016 Posted April 30, 2016 In dit draadje wordt op de markt alhier door Joel strops aangeboden in diverse uitvoeringen: ------------------------- Scheerriem 2,5" Te koop aangeboden: Nieuwe handgemaakte scheerriem met leer en canvaszijde. Het strop oppervlak is gemaakt van volnerf plantaardig gelooid rundleer. Het bruikbare oppervlak is 63x 480mm De handvaten en leereinden zijn gemaakt van stevig tuigleer. De riem is modulair opgebouwd en is volledig te demonteren dmv. de messing 'chicago' schroeven. Mocht het leer of het canvas tijdens het stroppen beschadigd raken dan is het eenvoudig te vervangen. Prijs voor de strop is €70,- excl verzenden Als je interesse hebt in de strop hoor ik het graag per pb. Mvg. Joël viewtopic.php?t=3744#p96939p
Kamp Posted April 30, 2016 Posted April 30, 2016 Op TSR hoor ik geloofik wel goeie verhalen over de westholme. Ik meen dat Kamp er eentje heeft trouwens. Alleen geloof ik dat de man het messenmaken even op een laag pitje heeft staan, geen idee hoe het met de strops staat.Ik wilde beginnen met zeggen dat cordovan technisch gesproken geen leer is, maar er blijken twee soorten te bestaan waarvan er een wel leer is. Klopt Richard ik heb een Westholme Latigo beginnerstrop gewonnen op een ander forum (samen met mijn 8/8 revisor), denk dat jij 2 mensen door mekaar haal, namelijk Alistair en Michael Waterhous, Michael maakt zowel strops als open messen maar is door dat zijn vrouw een baby'tje heeft gekregen heeft hij het maken van messen en strops op een lager pitje gezet, hij maakt nog sporadisch iets. Alistair maakt alleen strops http://www.westholmestrops.com/#intro Dit is zijn website die hij pas enkele dagen geleden heeft gelanceerd. Ben er erg tevreden over de strop, heb bij een kennis in Zwitserland zowel zijn Kangeroo als Capordivan gevoeld, en moet zeggen de cordovan us wel heel mooi en super glad, als ik er nog 1 koop zal het denk ik daar 1 van zijn erg mooi
Recommended Posts