Jump to content

Opknapper Le Grelot

3gor4

Recommended Posts

Dag allemaal,

Enige tijd geleden ben ik in een prullenwinkel, een aardige Le Grelot weten tegen te komen.

Zo'n hospitale sheffield steel met bewerkte rug.

Nou wil ik dit mes voor mezelf gaan opknappen. Aangezien de scales uitgedroogd zijn en blaasjes vertonen.

Voor de rest ziet het mes er redelijk uit. Lees: oppervlakkige corrosie. En gelukkig geen pitting in de snede e.d.

Helaas wat slechte foto's met een mobiel geschoten. Maar duidelijk genoeg om te laten zien om wat voor soort mes het gaat.

0392b7c67b0175b751e8165e862ff9c6.jpg

917e620c1d5ec62314745942a78be1f0.jpg

229a953a6e6f35770b803a4020ded43c.jpg

59bde2eab5a909145aa03ca0267b6458.jpg

Nou had ik al geprobeerd met Brasso te poetsen maar daar kwam ik helaas niet ver mee.

Wie heeft de gouden tip om het mes weer mooi te krijgen zonder of met minimale verlies van de ets? Wat voor goedje gebruiken jullie en eventueel met een poleerschijf?

Hoor het graag van jullie!

Alle poetsmiddelen gaan ten koste van de ets, en het ding echt glimmend krijgen gaat gepaard met schuurpapier. Kortom: poetsen gaat ten koste van de verf en de goud op snee.

Deze ets echter is in het staal geperst: ook zonder kleurtje blijft ze zichtbaar. Anders moet je de ets even aftapen, maar dan maak je heel je mes schoon behalve dat stuk.

Wil je zien hoe het er kleurloos uitziet, zoek dan even naar het door mij gestartte Le Grelot draadje, dat begint met een mes met hetzelfde blad.

Overigens was P. Hospital de oprichter/naamgever van de messenmaker, en Le Grelot (het belletje) éen van diens merken. Dit betreffende mes is van Sheffield-staal, wat toen nog van bijzondere kwaliteit was.

Ik heb verschillende keren succes gehad met blanke nagellak om de ets af te dekken waarna ik achteraf met een wattenstaafje of een houten tandenstoker de ruimte binnen de ets nog verder probeer schoon te krijgen met Autosol.

Ook de scales kan je met Autosol oppoetsen.

Succes