Jump to content

Scherpte testen

HiFuMi

Recommended Posts

Hoe weet je als beginner of je mes scherp genoeg is ?

Kun je dat testen, behalve dan door te scheren.

Moet het net zo makkelijk snijden als een Safety Razor ?

Bij mij trekt het mes duidelijk iets, maar dat kan als beginner ook aan de techniek liggen zeker ? Ik probeer voldoende te stroppen, maar dat kan ook verkeerd uit pakken las ik.

Hoe voelde dat bij anderen in het begin?

Kan ik het vergelijken met een shavette ? Of voelt dat weer anders ?

Niet makkelijk als je geen referentie hebt. :oops:

Als je geen idee hebt wat scherp is word het idd moeilijk om het zonder voorbeeld er bij duidelijk te krijgen. Voor ons het even voorzichtig voelen met een vingertop om te weten of hij echt scherp is. Daarna word er meestal even een "scheertestje" op een onderarm gedaan om te zien of de haartjes zonder moeite afgeschoren worden. Wat Roland zegt, of ga langs bij iemand in de buurt die ze scheer klaar heeft liggen :). Je mag ze hier altijd komen voelen als je in de buurt bent.

Het probleem met armhaar afscheren is dat dit ook lukt met een niet scheerklaar mes, althans naar mijn maatstaven. Ook de zogenaamde hangende haar test geeft niet echt uitsluitsel want een beginner gebruikt meestal niet steeds dezelfde soort haar en dezelfde manier van testen en krijgt dus een onbetrouwbaar resultaat.

De formule is eenvoudig: Meestal is die open mes interesse, aankoop mes, in de veronderstelling dat mes goed scherp is gaan we stroppen en maken het mes botter, scheerbeurt verloopt niet prettig omdat techniek niet aanwezig is en het mes niet optimaal. Daaruit volgt dat er een steen aangekocht wordt en we gaan slijpen wat het mes nog slechter maakt, mes vliegt de deur uit. ;-)

Neem het aan van een ouderling: gebruik de formule: Mes aankopen bij iemand die goed kan slijpen, liefst nog bij iemand waar je het kan afhalen en die je de juiste manier van stroppen toont. Nu hoef je alleen de techniek onder de knie te krijgen en kan je het mes desnoods met wat pasta op een riem gaande houden. Al de rest komt later.

Het probleem met armhaar afscheren is dat dit ook lukt met een niet scheerklaar mes, althans naar mijn maatstaven. Ook de zogenaamde hangende haar test geeft niet echt uitsluitsel want een beginner gebruikt meestal niet steeds dezelfde soort haar en dezelfde manier van testen en krijgt dus een onbetrouwbaar resultaat.

Was alleen om aan te geven wat wij altijd even doen en waardoor we weten of hij naar ons idee goed snijd of nog niet, zonder gelijk 16x echt te moeten scheren als er nieuwe messen binnen komen voor de winkel. Voor een beginner is het idd moeilijk om op die manier te zien of hij nu echt klaar is, aan gezien de messen rechtstreeks uit de fabriek ook de haren afscheren, maar nog niet scheer klaar zijn. Net zo goed als het voelen, dat moet je echt voelen om te weten wat er bedoelt word. :)

Ja, precies wat je zegt, Snuff , hij zou scherp zijn bij aankoop maar ik ben inderdaad gelijk gaan stroppen en denk dat ik het dus inderdaad botter heb gestropt. Gisteren 20x over spanriem met FeOx en dan 60x leer.

Het leek vanmorgen iets beter.

Ik dacht ook aan de Coticule, maar dan verziek ik het meteen.

Bij de Messenwinkel slijpen ze hem wel weer gratis, maar Antwerpen is toch nog een uurtje rijden.

Daarom dacht ik te kunnen vergelijken met de shavette.

Armhaar afscheren lukt makkelijk, maar dat kan ik ook met een scherpe bijtel of zakmes.

Armharen afscheren is geen goede test voor het scheerklaar zijn van een mes. Topjes van de armharen afscheren eventueel wel. Verder moet je niet met de vingertoppen testen, de kans is groot dat je hiermee de snede beschadigd. Verder ben ik het helemaal eens met Snuffs verhaal hierboven.

Advies: laat het mes opnieuw slijpen en ga oefenen met het stroppen met een botermes voordat je een scheermes gaat stroppen.

Bij de Messenwinkel slijpen ze hem wel weer gratis, maar Antwerpen is toch nog een uurtje rijden.

Daarom dacht ik te kunnen vergelijken met de shavette.

Ik wil geen stenen werpen maar daar weten ze niet echt hoe een mes optimaal te slijpen :roll:

Ga voor nienke haar aanbod?

iets voortonen aan iemand die er niks van kent lijkt altijd indrukwekkend en alhoewel met de beste intenties gebracht is het geen garantie dat het optimaal werkt. Het is al net als in de liefde en alle andere dingen die het waard zijn, je moet gewoon leergeld betalen voor je er goed in bent ;)

Zelf ben ik ook nog aan het leren.

De messen voor de winkel laat ik altijd door mijn schoonvader slijpen. Die heeft een hele rits stenen liggen waar ze over gaan. Hij is erg zorgvuldig en scherp is niet scherp genoeg. We vinden het erg belangrijk dat iemand de eerste keer goed aan de slag kan met zijn open scheermes.

Als je precies wilt weten wat voor stenen er gebruik worden dan zal ik dit na vragen voor je.

Meestal sta ik op zijn vingers te kijken. Het ziet er ook niet heel moeilijk uit, maar je moet wel weten wat je doet.

Een lange haar en ik beweeg het mes in het midden omhoog, die gaat doormidden. Voel het mes een beetje haken dan. Zegt dat iets. Ook toppen van armhaar lukt wel. Ik zal gewoon niet kunnen scheren.

Heel goed HiFuMi gewoon over serieuze zaken door gaan ;)

Aan de andere heren:

Dank snuff, in december mag ik me bij de 30tigers voegen. Morgen is heel de fam bij elkaar, dan zal ik eens goed overleg plegen met de heren hun status van bekendheid :P

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dank snuff, in december mag ik me bij de 30tigers voegen. Morgen is heel de fam bij elkaar, dan zal ik eens goed overleg plegen met de heren hun status van bekendheid :P

Gewoon een selfie maken van het trio met je iPhone en op het forum plaatsen :lol: