Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ben nu bijna een jaar met mijn DE krabber aan het scheren en het bevalt me prima.

Ik heb destijds gekozen voor de R89, omdat velen aangaven dat het een prima "beginnerskrabber" is.

Nu lees ik regelmatig het woord agressief in relatie tot de krabber. Ik kan dit woord echter niet goed plaatsen en vraag me af: - wat er met "agressief" wordt bedoeld;

- scheert het beter/gladder

- waarom?

- lees allerhande cijfers 38, 39, 41 enz. waar zit het verschil in??

Ik scheer me prima met mijn R89, dus heb ook geen idee of het waard is om een ander mes te kopen...

Posted

Agressief betekent minder vergevend. Vaak (maar niet altijd) betekend dit ook effectiviteit. Een mooi voorbeeld vindt ik hiervan een slant model, ik zelf vindt hem heel effectief maar niet echt agressief. Ofwel hij schoont heel goed maar "schraapt" niet. Andere kant kan dus ook en om het makkelijk te maken iedereen ervaart dit anders

De waarom heeft te maken met, maar niet beperkt tot hoeveel van het mesje uitsteekt (in het engels noemen ze dit bladegap)

De 38c en 39c zijn van merkur en dat zijn de slant modellen en dat zijn opzich staande modellen. De R41 is van Muhle en wordt als ontzettend agresieve krabber. Dus op jou vraag zit er verschil in de nummers Ja.

Je laatste vraag is eigenlijk niet te beantwoorden, en meer een ding van proberen om te weten.

Posted
Agressief betekent minder vergevend. Vaak (maar niet altijd) betekend dit ook effectiviteit.

Uitstekend omschreven.

Een mooi voorbeeld vindt ik hiervan een slant model, ik zelf vindt hem heel effectief maar niet echt agressief. Ofwel hij schoont heel goed maar "schraapt" niet. Andere kant kan dus ook en om het makkelijk te maken iedereen ervaart dit anders

Afhankelijk van het model :-) Er zijn hele zachte slants, maar ook heel agressieve, agressiever dan de Roedter.

Dat gezegd zijn Merkur slants uitstekende krabbers om effectief te ervaren zonder meteen de huid mee te schrapen.

De waarom heeft te maken met, maar niet beperkt tot hoeveel van het mesje uitsteekt (in het engels noemen ze dit bladegap)

Uitsteken is blade exposure. Hoe meer hoe rauwer: het mesje krijgt meer gelegenheid tot klapperen. De ruimte onder het mesje is blade gap. Daarvoor geldt hoe groter hoe minder hoekgevoelig, wat niet betekent dat alle hoeken even fijn werken.

De 38c en 39c zijn van merkur en dat zijn de slant modellen en dat zijn opzich staande modellen.

De 37c en 39c zijn de nog door Merkur gevoerde slant-modellen. De 38 was vroeger een slant, maar tegenwoordig gewoon een rechte krabber.

Posted

Een ander aspect is, naast vrijligging van het mesje, dat je met een meer agressieve krabber ook meer mogelijke scheerhoeken ter beschikking hebt. Een voordeel hiervan is dat je de krabber niet perse spot-on moet houden om te kunnen scheren, een nadeel is dat je daardoor ook makkelijker een scheerhoek kiest waar je huid niet goed tegen kan.

Kort door de bocht; hoe agressiever een krabber hoe makkelijker het is om je er mee geschoren te krijgen maar ook hoe makkelijker het is om jezelf een aardige portie scheerbrand, of erger, te bezorgen.

Ik merk zelf dat ik in de 26 jaar dat ik me nu met de DE scheer van gemiddelde krabbers (zeg maar zoals de R89) naar meer agressieve krabbers ben gegaan om nu weer juist meer naar de mildere krabbers te grijpen. Hoewel het woord het niet doet vermoeden zijn de meest milde krabbers eigenlijk het lastigste om onder de knie te krijgen; als je de krabber maar net niet goed houdt scheert-ie al niet of nauwelijks meer. Ken je ze eenmaal en past de gegeven scheerhoek van die milde krabber goed bij je baard/scheergewoonten dan zijn ze misschien wel het lekkerst van allemaal (uekaz) en echt niet minder efficiënt. Toch zijn er ook agressievere modellen die me goed bevallen maar dit zijn toch meer de krabbers voor af en toe.

Wat zeker niet zo is, is dat je naarmate je bedrevener bent toe zou zijn aan een agressiever model; eerder heb je voldoende ervaring nodig voor de hele milde typen. Wat wel zo is dat met wat meer ervaring op zak je met wat meer zelfvertrouwen ook eens een wat bijteriger type kunt proberen.

Posted

Ik vond het in het begin bijna een sport om de agressieve krabbers onder de duim te krijgen. Tegenwoordig, een paar jaar later inmiddels, maal ik er niet meer zo om en geniet ik vooral van de mogelijke variaties die alle verschillende krabbers te bieden hebben.

Posted

Heren bedankt voor de heldere en duidelijke uitleg. Ik kan het woord "agressief" nu wat beter plaatsen.

Hebben jullie nog tips qua modellen? Ik zit niet vast qua merk. De Muhle die ik nu heb, is bij toeval een Muhle geworden omdat ik spaarpunten had bij mijn kapper :)

Het hoeft niet super agressief te zijn btw

Posted

Het ligt er een beetje aan hoeveel agressiever dan de R89 je wil gaan. Een beetje agressiever zijn bijvoorbeeld de Swing (vintage/SB) en de Fatip Testina (ook SB). Een tandje hoger liggen de Merkur Slants en de SB-kop van Windrose. Weer een stukje agressiever zijn de Fatip OC modellen en de huidige R41 (Mühle) maar een R41 uit 2010/2011 of een Roedter lijken dan weer meer op een mesje op een stokje zeg maar. In het vintage circuit zijn er nog legio mogelijkheden maar de meeste van de genoemde modellen zijn tamelijk goed te krijgen.