Jump to content

Recommended Posts

Posted

ik heb bij mijn eerste straight razor een Coticule steen gekocht

is het nu verstandig om dat ding alleen voor je scheermes te gebruiken , of gebruik je die ook voor je andere messen , bijtels etc ?

Posted

Ik gebruik mijn stenen alleen voor mijn straights. Voor mijn keukenmessen heb ik een aparte steen. Je moet ervoor zorgen dat je coticule glad en vlak blijft. Overigens moet je eerst leren stroppen voordat je aan het slijpen begint.

Posted

Tony heeft een punt Hans, je wilt niet dat keukenmessen en gereedschap krassen achterlaten op de steen die ook je open mes slijpt. Ik zou ook eerst ervaring opdoen met stroppen en scheren om een goed gevoel van scherpte te krijgen. De kans dat je meteen je mes bot slijpt op de Coticule is groot.

Posted

Voor dat laatste moet je ook uitkijken met je keukenmessen. Grote kans dat die er niet op vooruit gaan als je voor het eerst met een steen aan de slag gaat.

Posted

ja, merk al dat dat stroppen nog een vaardigheid is die ik langzaam aan moet aanleren

vandaag scheelde het een haar of ik had twee halve stroppen

maar ik denk dat ik hem nu goed scherp heb

als ik de haartjes op mijn arm middendoor scheer lukt dat ( zag ik op youtube die fatboy doen ;) )

ik zal mijn dure Coricule bewaren voor het open scheermes alleen

ik heb genoeg andere stenen voor de keukenmessen

ik ga hier nog veel leren ......