Jump to content

Recommended Posts

Posted

Afgelopen vrijdag kwam de straight binnen, maar omdat ik 's avonds al snel weer weg moest besloot ik het scheren nog een dagje uit te stellen. Zeker de eerste keer wil je er uiteraard wel goed de tijd voor nemen :) Daarnaast wilde ik ook nog wat meer online rondneuzen naar tips e.d.

Naast de straight was er nog een nieuw element in de scheerbeurt, namelijk de Tabac Original scheercrème die ik toch maar eens besloot mee te nemen. Lekker ouderwetse geur, goed bevallen! Het lijkt wat meer product nodig te hebben om de kwast goed vol te krijgen, maar dat bleef toen wel een paar passes goed vol. Ik heb een uitgebreide prep gedaan door eerst te douchen en vervolgens nog Kyle's prep te doen met een bijzonder warme handdoek.

Voordat ik daadwerkelijk het mes tegen mijn hals aanhield heb ik wel even geoefend met diverse manieren om de straight vast te houden. Uiteindelijk heb ik me geschoren met de volgende houding (twee vingers aan weerszijden van de handle):

200px-Grip_3.jpg

Als rechthandige begonnen bij de rechterwang en dat ging erg soepel. Ik heb zeer zware baardgroei en merk zodoende bij de wat minder scherpe DE mesjes al snel dat ze gaan trekken, maar daar was hier totaal geen sprake van. Na de eerste paar halen merkte ik dat ik al veel enthousiaster en sneller aan het bewegen was, maar het leek me verstandig om mezelf toen weer even in te houden. Het zou toch lullig zijn om direct na de eerste keer al naar het ziekenhuis te moeten ;)

Van de linkerkant had ik al verwacht dat dat veel lastiger zou zijn en dat is gebleken. Het voelt erg onnatuurlijk, met als resultaat een kleine nick op mijn hals. Vast een kwestie van wennen, maar ik wil denk ik ook nog wel proberen om de linkerkant ook met de linkerhand te doen. Wie weet!

De afwerking van de lastigere (secure) plekjes heb ik nog met de DE89L gedaan, maar verder heb ik overal twee passen kunnen doen met de straight.

Al met al is de eerste keer scheren met een straight me goed bevallen. Het is nog niet zo glad als wanneer ik me goed DE scheer, maar dat mag je ook niet verwachten denk ik. Ik heb me toch wat voorzichtig ingehouden en kijk al uit naar de tweede scheerbeurt vanavond :)

Posted

Leuk om te lezen, het doet mij herinneren aan mijn eerste keer scheren met de straight!

Het gaat vanzelf makkelijker na een aantal keer scheren.

Posted

Klinkt goed, Ramon!

Het zoeken van de grip kan soms lastig zijn, zoals je zelf hebt ervaren. Iedereen heeft een eigen voorkeur en het is goed dat je je grip al onder de knie hebt!

Blijf gewoon rustig doorgaan en overhaast het scheren niet, je zult de vooruitgang merken!

Posted

Linkerwang vond ik inderdaad ook erg lastig. Leuk om te zien dat we ongeveer dezelfde ervaringen hebben!

Posted

Is toch goed voor een eerste keer! Je doet wat je zelf wil maar als je toch aan het leren bent vind ik dat je het wisselen van hand tijdens het scheren net zo goed meteen kan proberen, na enkele weken gaat dat best al vlot verlopen.

Posted

Leuk om te lezen dat het zo goed gaat de eerste keer. Het scheren met de linkerhand is even wennen in het begin maar na een tijdje gaat het bijna net zo makkelijk als met rechts (andersom als je links bent natuurlijk) maar als je dat niet vanaf het begin aanleert en altijd met één hand blijft scheren houd je altijd een soort handicap.

Het duurt een paar maanden voordat je helemaal volleerd bent en je kunt scheren zonder erover na te denken maar concentratie blijft altijd belangrijk natuurlijk.

Het is zeker in het begin ook handig om de boel niet te willen forceren maar gewoon de scheerbeurt af te maken en dan de boel nog even na te lopen met een DE. Na een tijdje ga je merken dat je de DE niet meer nodig hebt en nog wat later word het net zo glad als met de DE of zelfs nog gladder en met minder snel irritatie.

Ook blijft het gezicht na een scheerbeurt met een open mes vaak wat langer glad dan met een DE.

In ieder geval nog veel succes verder en blijf geconcentreerd!

Posted

Raad je ook aan om gewoon met beide handen te gaan scheren ,in het begin misschien beetje lastig maar scheert een stuk relaxter dan dat je zit te klooien met een hand voor links en rechts.

Posted

ik ben dan linkshandig maar waar ik altijd last van heb is dat ik niks zie bij mijn rechter wang maar dat is een kwestie van wennen en onthouden hoe je bewegingen doet. fijn dat het zo bevalt! 1 sneetje maar is nog eens een goeie ook nog! gaat er nog een eigen mes in de collectie komen?

Posted

Dank voor de tips iedereen!

Vanavond de laatste keer en dan moet hij helaas alweer terug :)

De tweede scheerbeurt was redelijk vergelijkbaar met de eerste, al heb ik inderdaad de linkerkant ook daadwerkelijk met de linkerkant geprobeerd. Ontzettend wennen, maar ik denk wel dat je het redelijk snel onder de knie krijgt. Naderhand weer geen irritatie, zeer tevreden!

Of er een eigen mes in de collectie gaat komen is een lastige... Ik ben enthousiast, maar als ik hiervoor ga wil ik het wel gelijk goed doen en investeren in goed spul. Ik denk dat dit iets wordt om mezelf eens mee te verwennen als het vakantiegeld/bonus er is :)

Posted

Een mes van €20 scheert niet beter of slechter dan 1 van €200. Het is maar net wat je wilt, luxe afwerking is duur.

Het staalsoort kan wel verschillen per mes, hoe lang of hij zijn scherpte behoud.

Zelf hou ik ook wel van een mooi uitziend mes, het oog wil ook wat toch?

Posted

Wellicht, maar juist als je van plan bent er lang mee te doen wil ik daar wel wat bijzonders van maken.

Hoe dan ook, de derde scheerbeurt is gisteravond weer goed bevallen! Eigenlijk hetzelfde gedaan als de keer ervoor, wederom zonder sneetjes of irritatie als gevolg. Helemaal top dus!

Het mes is inmiddels weer op weg richting DoubleB, die ik bij deze nogmaals hartelijk wil bedanken voor de actie :)

Posted

Mooi om te horen dat je een paar goede scheerbeurten achter de rug hebt, Ramon!

Heb het mes vandaag weer ontvangen, bedankt!

Posted
Een mes van €20 scheert niet beter of slechter dan 1 van €200. Het is maar net wat je wilt, luxe afwerking is duur.

Het staalsoort kan wel verschillen per mes, hoe lang of hij zijn scherpte behoud.

Zelf hou ik ook wel van een mooi uitziend mes, het oog wil ook wat toch?

Inderdaad, daar heb je gelijk in, maar een mes van 20 euro beloofd niet veel goeds…Heb hier zelf ergens een pracht van een Open Scheermes liggen uit China voor 8 Euro…ligt geweldig in de hand, is mooi, doch…je kan je er niet mee scheren…

Posted

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, Pakistaanse messen schijnen zeer slecht te zijn, een snede krijgen is vaak al een probleem.

De 20€ messen bedoel ik van eBay of marktplaats. Vaak wat ouder maar zeker prima scheerders. Er zit ook veel troep tussen , blijft vaak een gokje.