Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb een Dovo zilverstaal 5/8" gekocht. Nu vraag ik mij af , als ik die eens wat langer weg wil leggen , moet je die dan olieeen om roesten te voorkomen ?

En zo ja , wat voor olie ? Of hoe doen jullie dat ?

bedankt alvast

Hans

Posted

Al mijn open messen vertrouw ik toe aan de zorgende hand van Camellia-olie. Fijn spul.

Doe jezelf even voorstellen, dat mag in je heel eigen draadje in het welkomforum. En dan meteen foto van je scheerspul.

Posted

doe je na het scheren zo'n mes met water naspoelen en dan drogen , of gewoon afvegen en droog wegleggen ?

Posted

Goed droogmaken, ook tussen de scales. Ik strop ze ook nog even om er zeker van te zijn dat er niets meer op de snede zit.

Daarna laten luchten en dan en dun laagje olie er op doen. Gaat hier al heel lang goed zonder roest of water vlekken

Posted

Na het scheren met Een doekje het mes droog en schoon maken. Zelf gebruik ik een föhn om binnen de scales het vocht te verwijderen. Daarna stroppen en niet te vergeten als allerlaatste de vingerafdrukken te verwijderen voor je hem weglegt.

Posted

Ik strop in dit geval op linnen en niet op leer. Maar volgens mij mag dat ook leer zijn.

Posted

Advies. Ga je vooral nu richten op het stroppen. Gebruik een botermes om te oefenen en het spiergeheugen te trainen anders loop het risico dat je je mes bot maakt door het stroppen in plaats van het scherper te maken.

Posted

ga ik doen

hoewel ik al druk stroppende ben ( mogelijk de boel al wat verkloot )

ik doe het wel heel rustig aan

Posted

Thx. Dat was me al duidelijk. Ik doe het heel rustig aan , zodat de beweging langzaam in mijn systeem komt. Wat ik wel moeilijk vind is om te weten of hij scherp genoeg is. Vanmorgen voor de 2e keer het wapen op de huid gezet. Het klinkt wel zoals het hoort denk ik, maar ik heb de indruk dat het minder moet trekken en meer moet snijden, maar ik heb geen vergelijking. Behalve de Muhle R89 DE , maar die voel ik amper.

Posted

Na het scheren veeg ik mijn mes altijd voorzichtig af met zacht toiletpapier, dan vouw ik de twee papiertjes dubbel en veeg ik ook de binnenzijde van de scales schoon.

Daarna doe ik de buitenkant van de scales schoonvegen, aansluitend strop ik het mes en blaas ik met de föhn het mes droog.

Ik kijk wel altijd mijn mes na op achtergebleven vingerafdrukken, dat is zweet en werkt in op het staal en dan maakt het niet uit wat voor soort staal het is.

Als ik dan mijn mes weg leg, spuit ik het in met Balistol olie en leg het weg op een handdoek (waar er een 40 op liggen) zodanig dat het staal net niet tegen de scales aankomt.

Vergeet niet je mes te bewaren buiten de douche/badruimte want daar is het vochtig en komt je mes niet ten goede vooral als je het wat langer niet gebruikt de kans op roestplekjes is dan aanwezig.

Ik bewaar mijn messen in mijn kantoorruimte op mijn bureau op een theehandoek.

T.