Thorical Posted April 13, 2016 Posted April 13, 2016 Ik ben een van de Semogue 1305 eigenaren waarvan het schuim na de 1e pass verdwijnt. Waarschijnlijk is dat gedeeltelijk mijn eigen schuld. Na een jaar geprobeerd te hebben om de Semogue in te breken ben ik aan het klooien gegaan. En ik denk dat mijn experiment met de crèmespoeling de de borstel geen goed gedaan heeft. De pruik die zo ontstaan is, is niet meer bruikbaar als scheerkwast. Maar wat nu dus te doen? Weggooien en een nieuwe kopen? Het kan en zou ook het makkelijkste en goedkoopste zijn. Dus niet hé, mijn l occitane is me zo bevallen dat ik er wel weer een plastickwastje bij wilde hebben. En over de pruiken van Larry( Whippeddog) heb ik ook niets dan positieve verhalen op deze scheergemeenschap gelezen en dan is het lagere school algebra om het volgens mij, mooie handvatje van de Semogue te combineren met een 22mm knot van Larry. Als iemand nog tips heeft hoe ik dit het beste kan aanpakken, hoogte en diepte het verwijderen van de flut pruik etc hoor ik het graag. De knot en epoxy zijn al onderweg. Ik ga er dus geen 24 0f 30 mm knot inzetten omdat ik de originele kwast al aan de grote kant vond voor een kopsopper.
Marcel Posted April 15, 2016 Posted April 15, 2016 Ik ben benieuwd! Ga je het bestaande gat gebruiken of zal deze te krap zijn of wellicht niet de goede vorm hebben? De metalen cupjes waar het haar van Semogue kwasten in zit, zijn namelijk niet cylindrisch, althans, dat waren ze niet. Dat heb je waarschijnlijk wel nodig voor de nieuwe knot.
KugelFanger Posted April 15, 2016 Posted April 15, 2016 Eerst de haren zo dicht mogelijk bij het handvat afknippen. Dan met een boor en wat handwerk de oude knot verwijderen. met een dremel het gat schoonmaken en eventueel op maat maken voor de nieuwe knot (het gat wordt altijd iets groter dan de maat van je knot, vaak ongeveer 2mm) Om de knot te bevestigen zou ik de methode van Jan gebruiken (die met het tuigje)
Thorical Posted April 16, 2016 Author Posted April 16, 2016 Na de berichten van Marchel en KugelFanger was ik bijna in paniek, waar ben ik aan begonnen. Ik dacht de Semogue ff in hhet water te leggen de knot eruit te trekken en er weer snel een nieuwe in te plaatsen maar niet dus. Bedankt voor de tip met het tuigje dat ga ik opzoeken en moet ik het gaat waar ik de whippedknot inplaats nog iets dieper maken om wat meer backbone te krijgen in deze kwast want de OCC plisson die ik het is behoorlijk floppy.
KugelFanger Posted April 16, 2016 Posted April 16, 2016 Na de berichten van Marchel en KugelFanger was ik bijna in paniek, waar ben ik aan begonnen.Ik dacht de Semogue ff in hhet water te leggen de knot eruit te trekken en er weer snel een nieuwe in te plaatsen maar niet dus. Bedankt voor de tip met het tuigje dat ga ik opzoeken en moet ik het gaat waar ik de whippedknot inplaats nog iets dieper maken om wat meer backbone te krijgen in deze kwast want de OCC plisson die ik het is behoorlijk floppy. Klinkt allemaal heel moeilijk, maar valt allemaal best mee. Kost gewoon wat tijd. ik ben wel geintereseert in het eind resultaat
marco Posted April 16, 2016 Posted April 16, 2016 De knot van Whipped Dog heeft genoeg backbone, veel meer dan de Plisson.
Marcel Posted April 16, 2016 Posted April 16, 2016 Je oorspronkelijke plan, de kwast in water leggen, zou ik hoe dan ook achterwege laten. Het is en blijft een houten handvat en langdurige inwerking van vocht op hout blijft onvoorspelbaar qua uitwerking.
Thorical Posted April 25, 2016 Author Posted April 25, 2016 De Portugese haartjes zijn eruit, de Amerikaanse zijn binnen. Ik zit nu met een leeg aluminium cupje waar de 22mm whipped niet inpast. En ik zou graag in ieder geval een aluminium randje behouden. Heeft iemand een idee hoe verder te gaan?
marco Posted April 25, 2016 Posted April 25, 2016 Is de WD te groot? Ik heb zelf ook een 1305, maar die lijkt me niet kleiner dan 22mm.
mhharsta Posted April 25, 2016 Posted April 25, 2016 Het probleem zit 'm in dat cupje; dat loopt taps toe als ik me goed herinner.
Thorical Posted April 27, 2016 Author Posted April 27, 2016 Het probleem zit 'm in dat cupje; dat loopt taps toe als ik me goed herinner. Het is niet alleen dat het cupje taps loopt maar mijn 22 mm whipped knot past niet eens in de boventand van het alu cupje. Moet ik dan het hele cupje uit het handvat slopen of de knot verder verdunnen?
marco Posted April 27, 2016 Posted April 27, 2016 Borstelkop, of de lijmplug daarvan, verdunnen is geen goed plan. Dat gaat heel snel fout kan ik je uit ervaring zeggen. Ik zou het cupje er uit slopen.
mhharsta Posted April 27, 2016 Posted April 27, 2016 Dat cupje is er niet makkelijk uit te halen. Het zit erg goed vastgelijmd. Bij mij werd dat inderdaad slopen, van de hele kwast.
Thorical Posted May 3, 2016 Author Posted May 3, 2016 Het cupje is er uit, de borstelkop past erin. Maar ik denk dat ik verder moet en meer ruimte moet creeren voordat ik hem erin lijm.
Thorical Posted May 22, 2016 Author Posted May 22, 2016 Foto's komen eraan maar ik heb eerst nog een vraagje. Ik heb het handvatje nou zo uitgehold dat het aan de binnenkant blank hout is. Moet ol dat nu eerst in de lak oid zetten voordat ik de borstel erin lijm met epoxy? De langzaam drogende epoxy heb ik bij polyservice vandaan. Bij een bouwmarkt heb ik alleen sneldrogende gevonden. Ik ga eerst nog ff uitvogelen hoe hoog ik mijn loft wil hebben maar +/_ 55 zou tog wel goed zijn?
Marcel Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Ik heb er geen ervaring mee maar mijn gevoel zegt eerst in de lak zetten voordat je verder gaat. Hout en vocht zijn in dit geval geen vrienden van elkaar.
marco Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Ik heb van mijn houten handvat ook de binnenkant gelakt. En gewoon sneldrogende tweecomponenten epoxy gebruikt. Zit rete-vast.
KugelFanger Posted May 23, 2016 Posted May 23, 2016 Het belangrijkste is dat je handvat waterdicht is. Maar ook net zo belangrijk is dat je epoxy hecht dus wat ik doe is: eerst de binnenkant lakken, daarna iets opruwen en met epoxy de knot verlijmen. Als je het goed doet gebeurt er niks meer mee.
Thorical Posted December 29, 2016 Author Posted December 29, 2016 Ik ben jullie al tijden een foto schuldig van de Whipped 1305. Bij deze: En wat moet ik er over vertellen, Het was een projectje dat ik in 1e instantie heb onderschat. Er is meer werk ,tijd en geld in gaan zitten dan ik vermoedde. Het ontdoen van zijn varkenspruik was dus niet ff een knijptang op zń scalp zetten wrikken en klaar maar beetje voor beetje de coupe slopen en uren met een dremel klooien om erachter te komen dat er ook nog een aluminiumcupje in de weg zit. Gelukkig is het goed gegaan maar dan wilde ik ook nog het aluminium randje bewaren. Dan de kosten € 20. voor de knot € 10. voor de epoxylijm en ik wilde ook de epoxylak om het gat waterdicht te krijgen maar die heb ik maar achterwege gelaten en daar gewone lak voor gebruikt. Maar het belangrijkste, hoe doet ie het, nou goed. Het is een heerlijke kwast geworden met voldoende backbone misschien iets stevig zelfs. Loft 53 mm. Schuimd goed ook voor 3 gangen. En of ik het nog een keer doe? In 1e instantie had ik iets van eens maar nooit weer maar nu ik kan genieten van een kwast die anders bij het grofvuil gezet werd waarschijnlijk wel als ik de juiste handvat, knot combinatie vind.
marco Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 Mooi resultaat! Superfijne kwasten hè, van Whipped Dog?
Hanskoning Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 Is zeker een uniek exemplaar en daarom al die moeite al waard, maar ziet er met deze pruik ook mooi uit.
Thorical Posted December 29, 2016 Author Posted December 29, 2016 Mooi resultaat!Superfijne kwasten hè, van Whipped Dog? Heerlijk zacht, schuimt goed maar meer dan bij mijn andere kwasten vliegt het schuim alle kanten uit.
marco Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 Daar heb ik geen last van. Maar ik heb wel eens vaker gelezen dat mensen knoeien met syntheten.
PI56 Posted December 30, 2016 Posted December 30, 2016 Het kost wat tijd en moeite, maar dan heb je wel weer de voldoening van een mooie kwast.
Recommended Posts