Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tiger (Safety Razor blades)

Dit mesje was een van die mesjes waarvan je gewoon helemaal niks kunt vinden op internet behalve deze website (http://www.czechblades.cz/en/products-list), er staat op het mesje Made in czech republic. Ik had een tijd terug al gevraagd over dit mesje bij ze, maar nooit wat op terug gekregen. waarschijnlijk NOS, en ik wou dit mesje echt graag goed vinden. Maar soms dan gaan dingen niet zoals je wilt. Zo ook bij dit mesje, Ik denk dat dit aan mij ligt omdat dit volgensmij een koolstof mesje is en dat zijn nou niet bepaald mijn favoriete mesjes

Ik heb echt geen idee wat ik fout doe met dit mesje, maar ik krijg hem gewoon niet aan de praat. Links om geprobeerd rechts om geprobeerd, een 10 tal krabbers geprobeerd. Ik kan op de kop gaan staan maar het lukt mij gewoon niet. Nu wil ik deze mesjes niet afbranden omdat ik ze niet ken, ik heb het draadje van Harrie (die met alle mesjes beschrijvingen :P) en ook Harrie (die graag met mesjes pielt :P). graag zou ik deze 2 heren deze mesjes aanbieden en kijken wat zij er van vinden?? goed idee??

ik plaats hem toch bij mijn beschrijvingen onder slecht maar met als kant tekening dat het aan mij ligt.

Toch nog even een foto

NNfe0gS.jpg

Terug naar overzicht

Posted

Mij onbekend en ja ik vind het een goed idee om het de twee heren aan te bieden, kijken wat hun bevindingen zijn, alhoewel ik vermoed dat ze de jouwe zullen bevestigen.

Posted
Tiger (Safety Razor blades)

Dit mesje was een van die mesjes waarvan je gewoon helemaal niks kunt vinden op internet behalve deze website (http://www.czechblades.cz/en/products-list), er staat op het mesje Made in czech republic. Ik had een tijd terug al gevraagd over dit mesje bij ze, maar nooit wat op terug gekregen. waarschijnlijk NOS, en ik wou dit mesje echt graag goed vinden. Maar soms dan gaan dingen niet zoals je wilt. Zo ook bij dit mesje, Ik denk dat dit aan mij ligt omdat dit volgensmij een koolstof mesje is en dat zijn nou niet bepaald mijn favoriete mesjes

Ik heb echt geen idee wat ik fout doe met dit mesje, maar ik krijg hem gewoon niet aan de praat. Links om geprobeerd rechts om geprobeerd, een 10 tal krabbers geprobeerd. Ik kan op de kop gaan staan maar het lukt mij gewoon niet. Nu wil ik deze mesjes niet afbranden omdat ik ze niet ken, ik heb het draadje van Harrie (die met alle mesjes beschrijvingen :P) en ook Harrie (die graag met mesjes pielt :P). graag zou ik deze 2 heren deze mesjes aanbieden en kijken wat zij er van vinden?? goed idee??

ik plaats hem toch bij mijn beschrijvingen onder slecht maar met als kant tekening dat het aan mij ligt.

Toch nog even een foto

NNfe0gS.jpg

Terug naar overzicht

Ik offer me wel op.

PB

Posted

PB teruggestuurd Teun. Ik kan niet wachten!!! :mrgreen::mrgreen:

Overigens blijven koolstofstalen mesjes, zeker als er nog geen PTFE aan zit, echt anders dan stainless mesjes en je zou zomaar hun stevige feedback kunnen verwarren met trekken en harken...... ;)

Posted
PB teruggestuurd Teun. Ik kan niet wachten!!! :mrgreen::mrgreen:

Overigens blijven koolstofstalen mesjes, zeker als er nog geen PTFE aan zit, echt anders dan stainless mesjes en je zou zomaar hun stevige feedback kunnen verwarren met trekken en harken...... ;)

Dat zou heel goed kunnen, maar ik ben er niet echt van gecharmeerd dus. ik heb ook nog een wat jongere pakje liggen van tiger, mischien dat die wat beter bevalt.

Posted

Vanmiddag mesjes ontvangen, morgen in de Ikon 101 om te beginnen en anders de Lord of de Mulcuto. Eens zien. Heb ook even gegoogeld en de website bekeken, maar ze zijn wel erg van de industriële mesjes. Morgenochtend weten we meer :cry:

Posted

Mesjes ook ontvangen en vanavond voor de eerste keer gebruikt. Ik heb een onbekende krabber (qua merk, scheren doet-ie prima met andere koolstofstalen mesjes) gebruikt met vooraf Proraso pre (sensitive), Paul Kox' scheerzeep (Herbal Sandalwood) opgebracht met de Vulfix 404 (Grosvenor, mixed) en afgeblust met Pitralon Classic.

Een eerste keer met een nieuw mesje geeft nog maar een heel beperkt beeld natuurlijk maar het is onmiskenbaar een koolstofstalen exemplaar van in ieder geval na 1-1-1993 (want eerder bestond er geen Czech Republic!) waarvan ik niet durf te zeggen of het gewoon erg vriendelijk geslepen is of dat er al PTFE gebruikt is. Hij is aardiger en vriendelijker dan de exemplaren die ik tot nu toe in mijn rondje koolstofstaal gebruikt heb (Flying Eagle 74-c, Flying Eagle Carbon en Lucky Mince) maar lijkt in eerste instantie ook niet echt een hoogvlieger.

Behoorlijk schonend met de vleug mee (WTG) en goed dwars er op (XTG) maar heeft wat moeite met tegendraads scheren (ATG). Daarmee is het mesje wel vriendelijker dan de Lucky Mince die op dit moment eigenlijk aan de beurt is maar het eindresultaat is wel na drie gangen net wat minder. Niet het niveau van een Treet carbon of red Captain maar ook niet slecht en de moeite waard om er nog wat meer mee te scheren en te experimenteren.

Nog een paar tips, wellicht ten overvloede en ik val ook in herhaling maar toch, om met dit (type) mesje tot een vergelijk te komen;

- zoek naar de goede hoek, koolstofstalen mesjes hebben vaak een flink andere optimale scheerhoek dan je gewend bent.

- scheer langzamer dan normaal; geef het mesje echt de tijd om te snijden ipv trekken.

- zoek naar een krabber die het er lekker mee doet. Over het algemeen doen mijn krabbers uit de jaren '50 en eerder het makkelijker goed met dit soort mesjes dan modernere exemplaren.

- ben niet bang voor een wat trekkerig gevoel; in tegenstelling tot stainless mesjes, waarbij je dan je huid steevast irriteert of erger, heeft dit niet of nauwelijks een negatief gevolg voor je 'after shaving' gevoel.

Nogmaals bedankt voor de moeite Teun! Misschien ga je ze toch nog waarderen; het heeft mij ook een paar jaar en een toevalstreffer gekost voor ik dit soort mesjes 'doorkreeg' en ik heb er nu echt een zwak voor.

Posted

haha, Geen dank Harrie.

In iedergeval heb ik er iemand anders wel blij mee kunnen maken, ik heb nog het zelfde soor tiger Quickblade liggen die nog ergens een keer in de roulatie komt. mischien dat ie dan wel goed bevalt.

voor nu en zowiezo deze mesjes mij niet gezien :P

Posted

Zie mijn SOTD van vandaag. Absoluut geen beroerd mesje.

Eigenlijk vergelijkbare ervaring met Harrie (Talibeard).

Vind de Red Captains denk ik een tikkeltje prettiger. Echter met dit carbon mesje kan ik prima uit de voeten.

De hoekgevoeligheid is een karakteristiek van de carbons en blijkbaar geeft de hardheid (heb daar geen verstand van, maar lijkt me een plausibele verklaring) van het staal een soort trekkerige sensatie, maar in tussen scheert het gewoon lekker.

Is geen mesje, dat ik persé niet wil missen, maar zeker geen verkeerd mesje.

Posted

Ook de tweede keer met de Tiger verliep prima. Misschien nog wel lekkerder dan de eerste keer zelfs. De gebruikte spullen zijn identiek aan de eerste beurt en met een WTG (die liep nu beter) een XTG (die verliep gelijkwaardig) en als laatste tegendraads (ATG; die verliep (een beetje) beter) ook een gelijkwaardig resultaat. Dat wil zeggen niet echt superglad maar een meer dan aanvaardbaar resultaat met een minimum aan prik na het aanbrengen van de AS.

Volgende keer maar eens zien of er ook nog een derde scheerbeurt inzit met deze Tiger!

Posted

Ook mijn derde scheerbeurt met de Tiger verliep prima; er is nog geen sprake van een echte achteruitgang van de snede. Wel heb ik mijn kaaklijn en hals voor een vierde keer ingezeept voor een tweede gang tegendraads. Dit leverde al meteen een veel gladder resultaat zonder toegenomen irritaties of extra prik van de AS; wat mij betreft mag hij nog op voor rondje vier en is daarmee zonder meer standvastiger dan de beide Flying Eagles en de Lucky Mince.

Posted

P_M_Tiger_Carbon_Czech.thumb.jpg.ae6e56d52d34474258edd011ef5cdd1b.jpg

Op verzoek van Kugelfanger mijn wang heen gehouden voor een test van een mesje, waar hij niet blij van werd. Een korte samenvatting. Prima mesje. Scheert als een carbon mesje en dat is wel goed voor een carbon. Een carbon mesje moet je voelen, maar tegelijk scheert het als een tierelier, als het een goede is. Nou dit is een goede. Hoekgevoeligheid, d.w.z. scheert alleen binnen een beperkte hoek, maar bijt niet. Voelt wat trekkerig, maar dat is geen bezwaar, want scheert wel rustig door en levert geen irritatie op bij mij. Kortom was een prima kennismaking. Deze mesjes blijven een paar van bewaard voor de verzameling. Tevens zal ik t.z.t. nog eens een vergelijk scheren met een Red Captain. Was dus een leuke en geslaagde kennismaking.

1- Krabber: Ikon_Shavecraft 101

Gisteren van Teun (Kugelfanger) Tiger Carbon mesjes ontvangen en 1 ervan was dus aan de beurt om te proberen. Ofschoon Teun er niet glad van wordt, moet ik bekennen, dat de 1e x bij mij voelde als een carbon mesje en schoor als een carbon mesje. In de vergelijking met de Flying Eagle carbon en de Red Captain carbon van Lord, zit deze Tiger voor mij vlak bij de Red Captain, maar dat zou ik nog eens met een scheerbeurt moeten testen. Het zou in elk geval onterecht zijn om hem met de Flying Eagle op een lijn te stellen, want daarmee wil ik mijn kookplaat nog niet schoon schrapen. In elk geval ben ik glad, heel en voel me lekker geschoren. Het mesje gedraagt zich echt als een carbon. Beperkte scheerhoek, maar heb je de juiste stand gaat het als door warme boter. Ja het voelt als of het trekt, maar scheert tegelijk glad en vlot.

De Ikon #101 is een prima krabber voor dit mesje. Daar het mesje van het type 3 gaten is, kan ik hem niet in de ATT of Gillettes proberen. Morgen dan maar in de L6, want er gaan meer beurten uit komen.

2- Krabber: Lord_L6

De Tiger was prima te gebruiken deze 2e x. Met lichte weerstand, zoals een carbon betaamt, de baard er fatsoendelijk afgeschoren. Ik zeg met nadruk fatsoendelijk, want achteraf is het wat minder, dan toen ik voor de spiegel stond.

Had het mesje in de L6 gedaan, omdat die ook prima uit de voeten kan met de Red Captains. Na 3 rondes nog wat bijgewerkt in de hals streek. Dat voelde goed. Daar er voldoende schuim was, ook maar even de okseltjes meegenomen. Immers alles helpt het mesje verslijten. Morgen toch nog een 3e x voor dit mesje, want het scheert eigenlijk niet onaardig. Dan is het echter denk ik wel goed.

3- Krabber: Merkur 39C Slant Long Handle Barber Pole

Het mesje reageert precies zoals ik gisteren had bedacht. De krabber is erg van invloed.

In de 39c slant een prima scheerbeurt. Beter als de voorgaande 2 beurten. Lijkt wel of het mesje even moest inlopen en nu in de slant helemaal los gaat.

Dat wordt morgen, ja hij gaat nog zeker 1x mee, dus de Mulcuto. Wel jammer, dat het mesje niet in de ATT past, gezien er ouderwets alleen 3 gaten inzitten en daarmee niet in de S1 kan worden gefixeerd.

4- Krabber: Mulcuto_Schrägschnitt

Wat een verrassend goede prestatie van dit mesje. Voor de 4e x een prima beurt.

In de scheve Mulcuto is het mesje helemaal in zijn element. Had al het idee gisteren, dat dit een synergie volle combi zou zijn. Met nauwelijks enige druk prima glad geschoren met de vedergewicht kunststof krabber. Na de 3e ronde ATG moest ik nog even de kaaklijn iets na doen, maar ben dan ook glad. Net als andere Harrie altijd zegt, het voelt of het trekt, het scheert zacht en uiteindelijk heb je nul irritatie. Morgen dus nog 1x. Moet nog wel even over de krabber dubben.

5- Krabber: Merkur_510 Progress

Deze keer was de laatste voor het mesje. Mogelijk lag het niet aan het mesje alleen, maar het totale scheergevoel was te rauw / trekkerig. Dan is 5x (mijn norm) voldoende.

In de Progress was geen stand te vinden, die het mesje een lekker scheergevoel deed geven. Ben wel spekglad en uiteindelijk irritatieloos geschoren, maar dat kan comfortabeler. Mogelijk is de krabber daar ook debet aan, ik zal het niet weten, want het mesje is in de spaarpot beland.

Beurt 5

Naar index Harkos

Posted

Toch altijd weer verbaasd dat mesjes bij mensen zo verschillend zijn. Dit mesje voelt voor mij totaal anders dan de red captains.

Interesante review, dankjewel Harrie :D

Posted

De dank is wederzijds, had jij niet getwijfeld aan het mesje, had ik ze misschien nooit gezien. :mrgreen:

Wie volgt :oops:

Posted

Bij de vierde scheerbeurt begint het toch wel af te nemen met de scherpte. Met name WTG merk ik duidelijk meer weerstand en is de baardreductie ook licht tegenvallend; toch verloopt de scheerbeurt verder nog best plezierig en na drie-en-een-halve gang is zowel het resultaat als de weg er naar toe goed te noemen. Maar voor een vijfde beurt laat ik het mesje niet meer zitten. Al met al een prettig mesje; niet top, wel prima.

Na dit intermezzo weer snel terug naar de Lucky Mince maar de Tiger gaat binnenkort zeker nog meer ingezet worden.