KugelFanger Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Hallo Iedereen, Ik heb zoals jullie kunnen zien in show je aankopen een nieuwe draaibank gekocht, specifiek voor het draaien van scheer gerelateerde dingen kwast handvaten, Krabber handvaten, scheerkommen. maar met name voor nu dan scheerkwasten. Ik wil jullie laten zien hoe ik het doe. misschien heb je er wat aan, maar ik wil voornamelijk gewoon laten zien hoe ik het doe Deze kwasten zijn bestemd voor Jan zoethout, en de gene die ik nu laat zien is gemaakt van Bahia Tulip wood en heet het model Chief. Je begint natuurlijk (hoe kan het ook anders) met een stuk hout en dit zaag ik op maat, ik laat meestal een halve centimeter tot een hele centimeter extra voor het netjes maken van de uiteinden. Ik zoek het center op met behulp van (heel orgineel) een centerfinder, en vervolgens span ik het blok zo center mogelijk op de draaibank Ik draai het vierkante stuk hout op een lage snelheid terug tot een ronde staaf. Heel belangrijk is dat je dit op een lage snelheid doet, doe je dit namelijk niet dan bestaat de kans dat het hout van de draaibank afvliegt (omdat het geheel nog niet in balans is) en kan het dus eventueel in je gezicht landen. is het hout mooi rond gedraaid dan kun je verder gaan op de klauwplaten. ik draai het hout op hoge snelheid terug tot de gewenste dikte, en werk het uiteinde alvast enigszins af. Hierna ga ik verder met het boren van het gat en werk ik de geboorde kan zoveel mogelijk als ik kan af. Hierna zit ik het werkstuk andersom in de draaibank en draai het geheel (zo netjes mogelijk) naar het eindproduct. ik moet bij de onderstaande foto even vermelden dat ik niet weet waarom het stuk er zo brak uitziet of de foto, maar het eindresultaat ziet er wel heel mooi uit. uit eindelijk na het schuren ziet de kwast er zo uit. en dit is dus het eind resultaat. model Chief gemaakt van Bahia Tulip wood met een 25mm gat er in morgen ga ik de laatste kwast draaien (daar plaats ik ook wel even foto's van) voordat het geheel opgestuurd wordt naar Jan, dan krijgen van hem waarschijnlijk de rest van het verhaal te zien, en hoe deze handvatten tot echt bruikbare scheerkwasten worden gemaakt . mocht iemand nog vragen hebben stel ze . Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Netjes. Verbazingwekkend hoeveel hout er zaagsel moet worden voor éen mooie kwast eigenlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Geen vragen, wel bewondering! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frog Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Prachtig Teun! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Leuk om te zien hoe een stuk hout een kwast handvatje wordt. Dank voor de foto's en de uitleg Teun! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Nou ik heb hier een olijfboom met een dikke tak waar wel wat handvatjes inzitten. Die tak doet het al 2 jaar niet meer. Wanneer zal ik langs komen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 Heren Bedankt voor de reactie's Nou ik heb hier een olijfboom met een dikke tak waar wel wat handvatjes inzitten. Die tak doet het al 2 jaar niet meer. Wanneer zal ik langs komen? Als het mooi droog hout is, kom maar langs Ik hoop zowiezo een beetje dat ik de shasoc huisdraaier mag worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nienke Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Heel mooi! Benieuwt naar de rest van de modellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Leuk om te zien Teun. Ik wil al sinds vorige zomer een draaibankje aanschaffen om voor mezelf wat dingen te draaien, maar ben er gek genoeg nog niet toe gekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Ik heb deze ambitie ook al een tijdje maar kan er niet toe komen om een draaibankje te kopen. Het zal dus wel ambitie blijven. Maar jij maakt er mooi spul spul mee hoor. Petje af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ceekee Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Mooi gedaan. Leuk om te zien wat er allemaal gedaan moet worden. Bedankt voor de les Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Ik zou je werk graag willen bekijken maar bij mij (tapatalk) krijg ik de foto's niet te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjebbe Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Ligt niet aan Tapatalk, ik kan het mooie draaiwerk prima bewonderen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
guy1307 Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Zeer mooi en leuk om te zien hoe een stuk hout evolueert naar een mooi handvat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted April 6, 2016 Author Share Posted April 6, 2016 ok nog maar even 1 plaatje dan . dit zijn de kwasten die ik de afgelopen dagen heb gemaakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Fraai man! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Had je niks te doen of zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted April 6, 2016 Author Share Posted April 6, 2016 Had je niks te doen of zo? Jawel, maar dit vindt ik leuk om te doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nienke Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 kijk de fabriek draait al op volle toeren (niet flauw grappig bedoelt trouwens ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted April 6, 2016 Author Share Posted April 6, 2016 kijk de fabriek draait al op volle toeren (niet flauw grappig bedoelt trouwens ) Nog even en ik "draai" helemaal door . Ik hou wel van een flauw grapje, maar ik weet wat je bedoeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Mooi werk hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simson Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Mooi hoor. Wil je voor mij een keer een voetje draaien? Andere vraag: kan je een scheerkwast voorzien van een metalen randje, en hoe dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Verbazingwekkend hoe de doorlooptijd met deze nieuwe draaibank is verkort. Voorheen was er voor een handvatje een week of langer nodig, nu draait Teun al flierefluitend in een paar uurtjes zo'n handvatje met z'n nieuwe draaibank. (mooi trouwens die 2 extra handvatjes voor mij, Teun ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Mooi hoor. Wil je voor mij een keer een voetje draaien?Andere vraag: kan je een scheerkwast voorzien van een metalen randje, en hoe dan? Ik ben bang dat Teun's draaibankje overweg kan met metaal. Misschien behoort een kunststof randje wel tot de mogelijkheden - henkverhaar (van Henk's Scheerkraam) voorziet z'n kwasten soms van een kunststof randje. Mogelijk wil Henk z'n geheimen in dezen prijs geven ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted April 9, 2016 Author Share Posted April 9, 2016 Mooi hoor. Wil je voor mij een keer een voetje draaien?Andere vraag: kan je een scheerkwast voorzien van een metalen randje, en hoe dan? Hey Simson, Tuurlijk wil ik een voetje voor je draaien . op je vraag met metaal moet ik helaas zeggen dat dat niet mogelijk is, op dit moment heb ik alleen een hout draaibank en bijbehorende "hout" beitels. deze verdragen allerlei soorten hout, en ik zou er eventueel (al ben ik dat nog aan het testen) kunststof handvatten mee kunnen maken. maar metaal is toch echt ander gereedschap voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts