Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

De Franse Firma Leresche, opgericht in 1854, en in 1894 gevestigd in St Julien du Sault, is tot het einde van 1970 in Europa een van de grotere fabrikanten van open messen, krabbers en scheermesjes geweest. In 1976 is weer nieuw leven geblazen in de firma "Leresche SA", en op dezelfde plek wordt nu, door zo'n 30 personen op 5000 m2, een verscheidenheid aan messen gefabriceerd. Niet meer om mee te scheren helaas, maar voor industriele toepassingen.

Naast krabbers, waaronder de fameuze Leresche 77, zijn er open messen gemaakt, zowel met verwisselbaar blad, vast blad en "framebacks". Of zoals de fransen het zo mooi noemen:

- Rasoirs à lame mobile (vis ou levier)

- Rasoirs à lame fixe (soudée)

- Rasoirs baguette (faux framebacks)

b5db0505f578fa70996c3dae846e332f.jpg

Het onderstaande mes wat ik in bezit heb is een Radieux, die volgens de folder uit 1950 werd aangeboden voor 418 Francs, aanbevolen voor de zware baard, en wijkt door de vorm wat af van de meer gebruikelijke modellen.

Ik ben benieuwd of er leden zijn die ook een Leresche open mes in hun bezit hebben, en dan met name een met verwisselbare bladen.

866ff91c2deb30660da218f246c803c7.jpg

a89d94e99427f92fad73af8c7a31d4f2.jpg

c84e2b491844fac918919823ea617c59.jpg

9e5be97ccf28e0bca04e034a61fe936c.jpg

15c213f1b55751410ef6066bf938fe98.jpg

Edited by Guest
Posted

Absoluut prachtig mes Maarten. Mooi detail bij dat Daumenloch, dat heb je goed vastgelegd.

Het lijkt niet heel hol, klopt dat?

Posted

Het mes is inderdaad niet heel hol; het zal "1/2 hollow ground" zijn denk ik, en ook het staal is volgens mij erg hard.

Posted

Het is een schitterend mes Maarten. Ik had er gisteren een, de Radieux gelijk aan die van jouw, in mijn hand met een geweldige glans. Helaas had hij een flinke frown en heb hem laten liggen.

Posted

Jammer dat het mes niet in orde was Tony. De glans verbaast mij trouwens ook nog steeds, die is echt bijzonder.

Edit: ik ben trouwens erg benieuwd waar je dat mes in je handen hebt gehad!

Posted

Zeer mooi exemplaar. Deze ets mag er wat mij betreft absoluut zijn. Bedankt voor de heldere beschrijving met folder. Leuk om te lezen!

Posted
Jammer dat het mes niet in orde was Tony. De glans verbaast mij trouwens ook nog steeds, die is echt bijzonder.

Edit: ik ben trouwens erg benieuwd waar je dat mes in je handen hebt gehad!

Rommelmarkt Gorkum, de verkoper had hem in Frankrijk gekocht.