mhharsta Posted March 28, 2016 Posted March 28, 2016 (edited) De Franse Firma Leresche, opgericht in 1854, en in 1894 gevestigd in St Julien du Sault, is tot het einde van 1970 in Europa een van de grotere fabrikanten van open messen, krabbers en scheermesjes geweest. In 1976 is weer nieuw leven geblazen in de firma "Leresche SA", en op dezelfde plek wordt nu, door zo'n 30 personen op 5000 m2, een verscheidenheid aan messen gefabriceerd. Niet meer om mee te scheren helaas, maar voor industriele toepassingen. Naast krabbers, waaronder de fameuze Leresche 77, zijn er open messen gemaakt, zowel met verwisselbaar blad, vast blad en "framebacks". Of zoals de fransen het zo mooi noemen: - Rasoirs à lame mobile (vis ou levier) - Rasoirs à lame fixe (soudée) - Rasoirs baguette (faux framebacks) Het onderstaande mes wat ik in bezit heb is een Radieux, die volgens de folder uit 1950 werd aangeboden voor 418 Francs, aanbevolen voor de zware baard, en wijkt door de vorm wat af van de meer gebruikelijke modellen. Ik ben benieuwd of er leden zijn die ook een Leresche open mes in hun bezit hebben, en dan met name een met verwisselbare bladen. Edited March 28, 2016 by Guest
efsk Posted March 28, 2016 Posted March 28, 2016 Absoluut prachtig mes Maarten. Mooi detail bij dat Daumenloch, dat heb je goed vastgelegd. Het lijkt niet heel hol, klopt dat?
mhharsta Posted March 28, 2016 Author Posted March 28, 2016 Het mes is inderdaad niet heel hol; het zal "1/2 hollow ground" zijn denk ik, en ook het staal is volgens mij erg hard.
Tony Posted March 29, 2016 Posted March 29, 2016 Het is een schitterend mes Maarten. Ik had er gisteren een, de Radieux gelijk aan die van jouw, in mijn hand met een geweldige glans. Helaas had hij een flinke frown en heb hem laten liggen.
mhharsta Posted March 29, 2016 Author Posted March 29, 2016 Jammer dat het mes niet in orde was Tony. De glans verbaast mij trouwens ook nog steeds, die is echt bijzonder. Edit: ik ben trouwens erg benieuwd waar je dat mes in je handen hebt gehad!
hanwer Posted March 29, 2016 Posted March 29, 2016 Zeer mooi exemplaar. Deze ets mag er wat mij betreft absoluut zijn. Bedankt voor de heldere beschrijving met folder. Leuk om te lezen!
Tony Posted March 29, 2016 Posted March 29, 2016 Jammer dat het mes niet in orde was Tony. De glans verbaast mij trouwens ook nog steeds, die is echt bijzonder.Edit: ik ben trouwens erg benieuwd waar je dat mes in je handen hebt gehad! Rommelmarkt Gorkum, de verkoper had hem in Frankrijk gekocht.
Recommended Posts